به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۷ آبان ۱۴۰۱

چشم‌انداز بازار هشتم آبان‌ماه ۱۴۰۱

امروز میتوانستیم دلیل بی اعتمادی اقتصاد دانان کلاسیک به دخالت دولت در امور را به وضوح مشاهده کنیم . بسته حمایتی دولت از بورس هم که تنها قصد داشت با مثبت کردن چند سهم شاخص ساز رنگ سبز را بر تن شاخص کند ، بازی خود را در همین نقطه به پایان برد و حتی قدرت سبز کردن شاخص هموزن را هم نداشت.
و در نتیجه شاخص کل به دنبال وقایع رخ داده و جو موجود در بازار سرمایه 3500 واحد رشد کرد و در نتیجه صعود ساختگی خود ، عدد یک میلیون و 244 واحد را به عنوان عملکرد خود به ثبت رسانید.
از سهم های تاثیر گذار بر شاخص کل که نسبت به سایرین بیشترین نقش را در شاخص سازی امروز به عهده دار بودند می توان به شبندر و فملی اشاره کرد که چیزی در حدود 1600 واحد در جهت مثبت سازی شاخص موثر بودند ؛ یعنی در حدود 45 درصد از کل تغییرات شاخص امروز را رهبری کردند.
شاخص هم وزن هم که نماینده ای برای عملکرد سهم های کوچکتر بازار سرمایه محسوب می‌شود به ایجاد واگرایی با شاخص کل پرداخت و خلاف جهت با آن عملکرد . 3200 واحد منفی نتیجه ای بود بر تمامی معاملات اثرگذار بر این شاخص که باعث شد عدد 358 هزار واحد را به عنوان عدد نهایی برای خود به جای گذارد.

بعد از بیان ارقام و تحلیل های فوق به سراغ دو معیار مهم یعنی ارزش معاملات و حجم معاملات می رویم که به خوبی می‌تواند نشان دهنده اقبال و یا عدم اقبال سهامداران از معاملات بازار سرمایه باشد و همانطور که بالا بودن آنها بسیار امیدبخش میباشد در طرف دیگر ضعیف بودن آنها باعث نگرانی نسبت به وضع فعلی و آینده بازار خواهد شد. گفتنی است که با استفاده از این معیار تا حدی می توان حجم نقدینگی حاضر در بازار را تخمین زد و تعیین کرد که آیا ورود نقدینگی رخ داده است یا خیر. در روز جاری معاملات بازار سرمایه ، ارزش معاملات عدد 2800 میلیارد تومان را از خود به ثبت رسانید . این شاخص همچنان ضعیف و یا به عبارت بهتر بسیار ضعیف در حال ادامه کار خود می باشد باید توجه داشت که برای ورود ارزش معاملات به کانال رونق ، تحولی اساسی و جدی توام با انتشار اخبار مثبت موثر لازم است تا بتوان چشم انداز بهتری برای آینده این بازار متصور بود و تنها برگزاری جلساتی که هیچ خورجی مفیدی ندارند نمیتوانند راه گشای مشکلات بنیادین بورس باشند.
حجم معاملات هم از نظر عملکردی به دلیل همبستگی مثبت ، مشابه و متناسب با ارزش معاملات عمل کرد و عدد 10 میلیارد برگ سهم را از خود به جای گذاشت. همانطور که پیداست این اعداد پایین که توسط این معیار به ثبت می‌رسد نشانگر وجود رکود در معاملات و عدم تمایل فعالین به اقدام به اتخاذ هرگونه تصمیم در این وضعیت میباشد.

در رابطه با برآیند ورود و خروج پول حقیقی به بازار و اهمیت آن نیز می توان گفت با توجه به اینکه ورود پول حقیقی به هر سهم و به طور کلی به بازار سرمایه ، سیگنالی برای رشد و حرکت قیمتی آن در جهت رشد می باشد فاکتور مهمی در جهت بررسی وضعیت روزانه بازار سرمایه و درک چشم اندازی برای آینده آن می باشد. همانطور که ورود پول می تواند سیگنال موثری در جهت بهبود تصویر آینده وضعیت بازار باشد، در نقطه مقابل خروج پول از بازار به طور مداوم نشانه روی برگردانی سرمایه‌گذاران نسبت به سرمایه گذاری منابع مالی خود در این بازار می باشد که حاصل آن روی آوردن به سمت افزایش تقاضا برای دارایی‌های مالی در دیگر بازارهای رقیب می باشد که دستاوردی به غیر از شکل گیری انتظارات تورمی نخواهد داشت. در بازار روز جاری نیز در ادامه خروج پول های مداوم از بازار سرمایه امروز نیز شاهد خروج پول به میزان 1000 میلیارد تومان از بازار سرمایه به وسیله سهامداران خرد بودیم که بیشتر سهم این میزان از سهم هایی با ارزش مارکت بزرگ تر رقم خورد .
نزدیکترین و مربوط ترین معیار پس از تحلیل برآیند ورود و خروج پول حقیقی به بازار ، ورود و خروج پول حقیقی به صندوق‌های با درآمد ثابت می باشد. بررسی این معیار از این جهت حائز اهمیت میباشد که سرمایه‌گذارانی که تصویر مثبتی نسبت به آینده سهم و بازار سهام ندارند اقدام به هدایت منابع مالی خود به سمت این صندوق‌ها کرده تا در مقابل هرگونه خطر احتمالی، اصل سرمایه خود را با سودی تقریباً معادل با سود بانکی پوشش دهند. بازار امروز نیز شاهد ورود 450 میلیارد تومان پول از جانب سهامداران حقیقی به سمت صندوق های بادرآمد ثابت بود.

لازم است برای تحلیل هرچه بهتر بازار بورس نگاهی به بازارهای موازی رقیب داشته و تحرکات آنها را نیز مورد توجه و به عنوان یکی از معیارهای تصمیم گیری خود قرار دهیم :
در ابتدا به سراغ شاخص دلار می رویم ؛ در معاملات روز جاری و با استفاده از داده های موجود شاخص دلار یا همان DXY تقویت شده و با 0.09 درصد کاهش نسبت به روز گذشته خود به عدد 110.688 واحد رسیده است. با تحلیل وضعیت شاخص دلار در میابیم وضعیت بازارهای مختلف به چگونه است . اگر شاخص دلار آمریکا در حال افزایش باشد ، این به معنای بالا رفتن ریسک در سایر بازارها بوده و سرمایه‌گذاران پیش از ورود به هر بازاری کمی دست نگه داشته و از اقدام به خرید که موجب تقویت طرف تقاضا و به تبع آن افزایش قیمت ها خواهد شد صرف نظر می کنند. در نقطه مقابل اگر شاخص دلار در حال کاهش باشد ، این به معنای تبدیل شدن دلار به دارایی های مختلف در سایر بازارها بوده که احتمال وقوع جهش قیمتی در این بازارها خصوصاً کامودیتی ها را تقویت می کند. این شاخص زمانی تقویت می‌شود که بازارهای دیگر دچار نوسان و چشم‌اندازی منفی نسبت به آینده شوند و در این هنگام سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در دارایی هایی می پردازند که ریسک شان پوشش داده شود و از این قبیل دارایی ها می توان دلار و طلا را نام برد. در بازار داخلی نیز دلار خلاف جهت با شاخص خود عمل کرده و با 0.16 درصد کاهش نسبت به روز گذشته خود با قیمت 33000 تومان در بازار آزاد معامله شد. دلار سنا نیز همچنان گپ خود با دلار آزاد را حفظ کرده و 28800 تومان قیمت گذاری شد .

در رابطه با چشم انداز بازار روز آتی باید گفت تا محرک اصلی به نام پول و نقدینگی در بازار وجود نداشته باشد تحلیل های بنیادی و تکنیکال هم به نتیجه درستی منتهی نخواهند شد. هراس و بی اعتمادی شکل گرفته را نمیتوان با هیچ شاخصی اندازه گیری کرد . برای این روز های بازار سرمایه چیزی جز ادامه سقوط را متصور نخواهیم بود.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید