به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۵ شهریور ۱۴۰۱

چشم‌انداز بازار ششم شهریور ۱۴۰۱

سیگنال عقب نشینی بازار
ابتدای بازار امروز با برتری محسوس تقاضا برطرف عرضه شروع به کار کرد اما هرچه پیش تر می رفتیم از رشد تقاضا ها کاسته می‌شد تا در نهایت شاهد تحرکاتی در طرف عرضه در بسیاری از سهم ها بودیم. به نظر می رسد بازار پس از چند روز مثبت خوردن کمی استراحت نیاز داشته باشد. برآیند تمامی معاملات روز جاری بازار سرمایه منجر به رشد ۷۶۰۰ واحدی شاخص کل و رسیدن آن به عدد یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحد بود . شاخص هم وزن نیز گرچه ضعیف ‌تر از روزهای گذشته ما همچنان مثبت ظاهر شد و با ۲ هزار واحد افزایش به عدد ۴۱۰ هزار واحد رسید .

گرچه بازار ندای عقب‌نشینی سر داد اما ارزش معاملات امروز سقف جدیدی نسبت به یک ماه و نیم گذشته خود ثبت کرد. ۴۱۵۳ میلیارد تومان برایند معاملات سهامداران خرد بازار سرمایه در روز جاری بود . حجم معاملات اما روند با ثبات خود را حفظ کرده و با کمی کاهش عدد ۱۱ میلیارد را در روز جاری به ثبت رسانید پایان معاملات امروز نیز با خروج ۱۱۱ میلیارد پول سهامداران حقیقی صندوق‌های با درآمد ثابت همراه بود
اما برآیند ورود و خروج پول حقیقی به بازار روند مطلوبی را در پیش نگرفته و تقریباً به همان اندازه که خروج پول از صندوقهای بادرآمد ثابت داشتیم خروج پول سهامداران خرد از بازار را شاهد بودیم . ۱۰۸ میلیارد تومان خروج پول در نتیجه معاملات امروز سهامداران خرد رقم خورد ئدر بازه زمانی یک ماه و نیم گذشته تقریبا هر روز شاهد خروج پول حقیقی از بازار سرمایه بوده ایم که روند مطلوبی نیست. گرچه با همین خروج پول هم شاهد رشد هستیم اما برای پایداری و ادامه دار بودن رشد در بازار خروج پول کمک کننده نخواهد بود.
در بازارهای موازی نیز:
در بازار کریپتو ها ، بیت کوین که پس از سقوط به کانال ۱۷ هزار دلاری روند رو به رشد خود را تا سقف ۲۴ هزار دلار در پیش گرفته بود در معاملات امروز در مرز ریزش به کانال ۱۹ هزار واحدی قرار گرفت. قیمت طلا هم متاثر از تصمیمات اتخاذی در جهت احتمال افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو کاهشی شد.

در رابطه با قیمت‌های جهانی نیز:
قیمت متانول به دنبال کاهش عرضه در چین با افزایش قیمت ۸ دلاری به ۳۱۲ دلار در هر تن در CFR چین رسید. به نظر می‌رسد در ماه‌های آتی و با شروع فصل سرد سال قیمت گاز در اکثر مناطق جهان بالا رفته و باعث افزایش بهای تمام شده متانول شود.
اوره نیز شرایط مشابهی را تجربه می کند. افزایش قیمت حامل‌های انرژی در اروپا باعث کاهش عرضه کود و افزایش قیمت آن شده است. همچنین به دنبال احتمال افزایش قیمت‌های مجدد گاز در پی ورود به فصل سرد سال شاهد اوج‌گیری نرخ های فیوچر اوره می باشیم.

در پایان نیز در رابطه با چشم انداز و بازار روز آتی ، از طرفی با افزایش قیمت‌های جهانی روبرو هستیم و از طرفی با افزایش هر چند ناچیز 0.01 درصدی نرخ بهره بین بانکی در کشور . در نهایت به نظر می رسد با توجه به معاملات امروز که در تایم پایانی شاهد رشد عرضه ها بودیم ، یک اصلاح شاخص را در پیش داشته باشیم.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید