به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
یکشنبه, ۱ آبان ۱۴۰۱

چشم‌انداز بازار دوم آبان‌ماه ۱۴۰۱

در روزی که بیش از 60 درصد نمادها در روزمعاملاتی جاری قرمز پوش بودند و کلیت بازار دارای جو ریزشی بود گروه هایی نیز مانند حمل نقل متعادل مثبت معامله شدند
و در نتیجه شاخص کل به دنبال وقایع رخ داده و جو موجود در بازار سرمایه 12000 واحد افت کرد و در نتیجه نزول خود ، عدد یک میلیون و 296 واحد را به عنوان عملکرد خود به ثبت رسانید.
از سهم های تاثیر گذار بر شاخص کل که نسبت به سایرین بیشترین نقش را در شاخص سازی امروز به عهده دار بودند می توان به فارس و فولاد اشاره کرد که چیزی در حدود 6000 واحد در جهت منفی سازی شاخص موثر بودند ؛ یعنی در حدود 50 درصد از کل تغییرات شاخص امروز را رهبری کردند.
شاخص هم وزن هم که نماینده ای برای عملکرد سهم های کوچکتر بازار سرمایه محسوب می‌شود به ایجاد همگرایی با شاخص کل پرداخت و هم جهت با آن عملکرد . 1300 واحد منفی نتیجه ای بود بر تمامی معاملات اثرگذار بر این شاخص که باعث شد عدد 377 هزار واحد را به عنوان عدد نهایی برای خود به جای گذارد.

بعد از بیان ارقام و تحلیل های فوق به سراغ دو معیار مهم یعنی ارزش معاملات و حجم معاملات می رویم که به خوبی می‌تواند نشان دهنده اقبال و یا عدم اقبال سهامداران از معاملات بازار سرمایه باشد و همانطور که بالا بودن آنها بسیار امیدبخش میباشد در طرف دیگر ضعیف بودن آنها باعث نگرانی نسبت به وضع فعلی و آینده بازار خواهد شد. گفتنی است که با استفاده از این معیار تا حدی می توان حجم نقدینگی حاضر در بازار را تخمین زد و تعیین کرد که آیا ورود نقدینگی رخ داده است یا خیر. در روز جاری معاملات بازار سرمایه ، ارزش معاملات عدد 2303 میلیارد تومان را از خود به ثبت رسانید . این عدد نه تنها چنگی به دل نزد بلکه درنزدیکی کف ارزش معاملات در طول سه ماهه تاریخی از خود به سر میبرد. باید توجه داشت که برای ورود ارزش معاملات به کانال رونق ، تحولی اساسی و جدی توام با انتشار اخبار مثبت موثر لازم است تا بتوان چشم انداز بهتری برای آینده این بازار متصور بود.
حجم معاملات هم از نظر عملکردی به دلیل همبستگی مثبت ، مشابه و متناسب با ارزش معاملات عمل کرد و عدد 7.5 میلیارد برگ سهم را از خود به جای گذاشت. همانطور که پیداست این اعداد پایین که توسط این معیار به ثبت می‌رسد نشانگر وجود رکود در معاملات و عدم تمایل فعالین به اقدام به اتخاذ هرگونه تصمیم در این وضعیت میباشد.

در رابطه با برآیند ورود و خروج پول حقیقی به بازار و اهمیت آن نیز می توان گفت با توجه به اینکه ورود پول حقیقی به هر سهم و به طور کلی به بازار سرمایه ، سیگنالی برای رشد و حرکت قیمتی آن در جهت رشد می باشد فاکتور مهمی در جهت بررسی وضعیت روزانه بازار سرمایه و درک چشم اندازی برای آینده آن می باشد. همانطور که ورود پول می تواند سیگنال موثری در جهت بهبود تصویر آینده وضعیت بازار باشد، در نقطه مقابل خروج پول از بازار به طور مداوم نشانه روی برگردانی سرمایه‌گذاران نسبت به سرمایه گذاری منابع مالی خود در این بازار می باشد که حاصل آن روی آوردن به سمت افزایش تقاضا برای دارایی‌های مالی در دیگر بازارهای رقیب می باشد که دستاوردی به غیر از شکل گیری انتظارات تورمی نخواهد داشت. در بازار روز جاری نیز در ادامه خروج پول های مداوم از بازار سرمایه امروز نیز شاهد خروج پول به میزان 211 میلیارد تومان از بازار سرمایه به وسیله سهامداران خرد بودیم که بیشتر سهم این میزان از سهم هایی با ارزش مارکت بزرگ تر رقم خورد .
نزدیکترین و مربوط ترین معیار پس از تحلیل برآیند ورود و خروج پول حقیقی به بازار ، ورود و خروج پول حقیقی به صندوق‌های با درآمد ثابت می باشد. بررسی این معیار از این جهت حائز اهمیت میباشد که سرمایه‌گذارانی که تصویر مثبتی نسبت به آینده سهم و بازار سهام ندارند اقدام به هدایت منابع مالی خود به سمت این صندوق‌ها کرده تا در مقابل هرگونه خطر احتمالی، اصل سرمایه خود را با سودی تقریباً معادل با سود بانکی پوشش دهند.

لازم است برای تحلیل هرچه بهتر بازار بورس نگاهی به بازارهای موازی رقیب داشته و تحرکات آنها را نیز مورد توجه و به عنوان یکی از معیارهای تصمیم گیری خود قرار دهیم :

نفت به عنوان یکی از کامودیتی های تاثیر گذار بر صنایع بورسی می باشد که لازم است تغییرات قیمتی آن را مد نظر داشت ؛ به عنوان مثال می‌توان به همبستگی قیمت نفت ، گاز طبیعی و قیمت محصولات غذایی اشاره کرد به طوری که به دنبال رشد قیمت نفت ، قیمت گاز طبیعی نیز دستخوش تغییرات در جهت افزایش خواهد شد و از آنجا که یکی از روش های تولید اوره شیمیایی با استفاده از گاز طبیعی می باشد، اوره نیز این افزایش قیمت را تجربه خواهد. وقتی کود که ماده اولیه صنایع غذایی محسوب می‌شود دچار افزایش قیمت شود ، محصولات غذایی نیز که محصول نهایی می باشند افزایش قیمت خواهند یافت .
البته باید در نظر داشت مهمترین صنایع تاثیر پذیر از نفت ، عموما پالایشی ها و پتروشیمی ها می باشند که همبستگی قوی تری با اوج و فرودهای نفت دارند که طبیعتاً با افزایش و کاهش قیمت آن محصولات صنایع پتروشیمی و پالایشی نیز دستخوش تغییر قرار خواهد گرفت.
سیمان را نیز می توان از صنایع تاثیر پذیر از قیمت نفت بیان کرد زیرا چین به عنوان بزرگترین تولید کننده سیمان در جهان از نفت کوره و زغال سنگ به عنوان ماده اولیه و تامین کننده انرژی برای تولید سیمان استفاده می کند ، طبیعی است که با افزایش قیمت نفت به عنوان ماده اولیه ، قیمت سیمان به عنوان محصول نهایی افزایش خواهد یافت.
اما بعد از بررسی صنایع تاثیر پذیر از قیمت نفت ، نگاهی به متغیرهای کلان تاثیرگذار بر قیمت نفت نیز خواهیم داشت ؛ نرخ بهره را می‌توان مهم‌ترین متغیر کلان اقتصادی تاثیرگذار بر روی قیمت کامودیتی ها به خصوص نفت بیان کرد . ترتیب تاثیر معکوس این متغیر بر قیمت نفت بدین صورت می باشد که با افزایش نرخ بهره در سطح جهانی (و همچنین تقویت شاخص دلار به تبع آن ) ، هزینه پول یا به عبارت بهتر هزینه تامین مالی افزایش خواهد یافت و با افزایش هزینه تامین مالی ، سرمایه گذاری در سطح اقتصاد کاهش خواهد یافت و تقاضا برای کامودیتی هایی از قبیل نفت سقوط خواهد کرد که باعث کاهش قیمت آن خواهد شد.
قیمت نفت برنت در معاملات روز جاری با کمی کاهش به میزان 2.47 درصد، 91 دلار را برای هر بشکه خود به ثبت رسانید.

در رابطه با چشم انداز بازار روز آتی با توجه به رکود در معاملات و همچنین عدم ورود خبر موثری به بازار نمی توان انتظار سبز رنگی آن را داشت.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید