به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
یکشنبه, ۸ خرداد ۱۴۰۱

پیش‌بینی بازار ۹ خرداد ۱۴۰۱

بازار بورس تهران در تحرکات روز قبل و با فشار فروش در دو غول خودرویی، یکپارچه منفی آغاز بکار کرد و علاوه بر گروه خودرویی شاهد فشار فروش در اکثر نمادهای بازار بودیم. در میان قرمزی بازار، با شروع نیمه دوم بازار شاهد حرکت لاستیکی‌ها از منفی تا سقف قیمتی به دلیل دریافت مجوز افزایش نرخ. در نهایت شاخص کل با حدود 20 هزار واحد افت به ارتفاع 1 میلیون و 534 هزار واحدی رسید. ارزش معاملات خرد بازار امروز به عدد 5 هزار و 279 میلیارد تومان رسید که پایین‌تر از میانگین هفت روز اخیر خود بود. از این میان شاهد خروج پول حدود 667 میلیارد تومانی ( سهام، حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله سهامی ) بودیم. در هفت روز معاملاتی اخیر مجموعاً 3,446 میلیارد تومان از طرف حقیقی‌ها خروج پول داشتیم. در رابطه با افت ارزش معاملات خرد و همچنین روند ادامه دار خروج پول حقیقی از بازار، نشانه‌های خوبی دیده نمی‌شود و باید دید که خروج پول از بازار تا کی ادامه خواهد داشت.
شاخص بورس در همان مقاومت معروف 1 میلیون و 600 هزار واحدی آرام آرام شروع به اصلاح کرده است؛ همانطور که در گزارش‌های پیشین به این موضوع اشاره کردیم، گزارش ضعیف پالایشی‌ها و کلیت بازار بهانه خوبی بود برای آغاز اصلاح شاخص، هر چند که قبل از شروع اصلاح شاخص از محدوده 1 میلیون و 605 هزار واحدی، و پس از رشد اخیر بازار، بخشی از فروش‌ها خصوصاً در پالایشی‌ها، برای شناسایی سود انجام شده بود. در کنار این دو موضوع اخبار منفی در رابطه با بلوک خودرویی‌ها و واردات خودرو و همچنین فروش‌های بی موقع برخی از حقوقی‌های آنها به این موج دامن زد. شرایط بازارهای جهانی و عملکرد فدرال رزرو در کنترل تورم هم نباید نادیده گرفت. در هر صورت خواه یا ناخواه بازار سرمایه درگیر این موضوعات و ریسک‌ها بوده و هست؛ اگر به وضعیت سیاست خارجی کشور و بحث برجام هم نگاهی بیاندازیم به جنبه‌های دیگری از این موضوع میرسیم: همزمان با افزایش ناامیدی ‌ها در رابطه با آینده برجام نرخ دلار به بالای 30 هزار تومان رسید شاید این موضوع در ظاهر بتواند برای شرکت‌های صادراتی و به خصوص پتروشیمی‌ها خوب باشد اما سودآوری بخشی از این شرکت‌ها با توجه به نرخ یوتیلیتی مورد استفاده و کشمکش با مبین و زاگرس در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. به موارد بالا جنگ روسیه و اوکراین و کاهش قابل توجه فروش نفت ایران در هفته‌های اخیر و … را هم اضافه کنید.
شاخص کل در بازار امروز، با شیب منفی به روند منفی خود ادامه داد، هر چند که در اواخر بازار شاهد دنده عقب خودرویی‌ها از محدوده کف قیمتی بواسطه خبر منتشر شده در رابطه با عرضه خودرو ها در بورس کالا بودیم اما با توجه به تکذیب و اصلاح شدن این خبر، نمی‌توان از آن به عنوان محرکی برای تغییر جهت بازار یاد کرد. در نتیجه بازار در شرایط فعلی تا زمانی که دلیل محکمی برای رشد و مسیر صعودی نداشته باشد، تغییر رفتار نخواهد داشت. بنابراین بازار فردا به نظر می‌رسد متعادل‌تر از بازار امروز باشد، اما همچنان جو منفی در میان بازار مشهود خواهد بود.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید