به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
دوشنبه, ۹ خرداد ۱۴۰۱

گزارش تحلیلی شرکت فولاد خوزستان (فخوز)

شرکت فولاد خوزستان

معرفی شرکت :

شرکت فولاد خوزستان در سال 1352 به دلیل وجود منابع گاز، برق، آب و امکان حمل و نقل ریلی و جاده ایی و نزدیکی به دریا در استان خوزستان در نزدیکی شهر اهواز با نام شرکت فولاد اهواز آغاز به کار کرد. اولین واحد آن در سال 1356 تحت عنوان واحد احیاء شماره 1 با ضرفیت 55.1 میلیون تن آهن اسفنجی به بهره برداری رسید. شرکت در سال 1374 به فولاد خوزستان تغییر نام داد و در سال 1385 به سهامی عام تبدیل و در سال 1386 در بازار بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته و با نماد فخوز قابل معامله گردید. سرمایه فعلی شرکت فولاد خوزستان 120,000 میلیارد ریال بوده و سهامدار عمده آن شرکت گروه توسعه اقتصادی پایندگان با 46.2 % مالکیت می باشد.

موضوع فعالیت:

الف) انجام عملیات ذوب و ریخته‌گری و نورد فلزات آهن و فولادهای آلیاژی جهت تولید انواع مقاطع هندسی استاندارد.

ب) موضـــوعات فرعی، شـــامل تهیه و تولید لوازم و مواد و قطعات یدکی مورد نیاز، احداث و بهره‌برداری، توســـعه، تعمیر و نگهداری، نوســـازی و اداره کارخانه و تاسیسات و تجهیزات مربوطه، تولید و بازاریابی محصولات فرعی حاصل از مراحل تولید، انجام عملیات بازرگانی، سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دولتی و خصوصی که با موضوع شرکت ارتباط داشته باشند، کمک و مساعدت به موسسات فرهنگی، آموز شی و نهادهای دولتی و غیردولتی خصوصاً شرکت و موسساتی که توسط شرکت فولاد خوزستان تأسیس شده و یا بشود، عرضه سهام شرکت در بورس اوراق بهادار و عرضه کالا در بورس فلزات و انتخاب شرکت کارگزاری جهت انجام امورات فوق و اقدام به عملیاتی که در اجرای هدف‎های شرکت لازم و ضروری است.

جایگاه در صنعت

شرکت فولاد خوزستان بزرگترین عرضه‌کننده محصولات نیمه نهایی فولادی (اسلب، بلوم و بیلت) است. همچنین این شرکت دومین قطب تولید فولاد خام کشور و یکی از بنگاه‌های پیشروی اقتصادی است که در عرصه‌های ملی و منطقه‌ای حضوری فعال دارد. در طول نزدیک به سه دهه فولاد خوزستان طرح‌های توسعه را در فاز اول از ظرفیت اولیه ۱٫۵ تا ۲٫۴ میلیون تن و در فاز دوم تا ۳٫۲ میلیون تن و هم اکنون بالغ بر ۳٫۸ میلیون تن را محقق ساخته است.

سهامداران درصدی:

محصولات

محصولات اصلی فخوز شامل شمش و تختال (بیلت، بلوم، اسلب) است که برای تولید انواع مقالطع فولادی، ورق‌های گرم و سرد و فولادهای ساختمانی به کار می‌رود. در ادامه زنجیره تولید این شرکت توضیح داده شده است.

سنگ‌آهن پس از استخراج از معدن و انجام عملیات تغلیظ (کنستانتره‌سازی) در محل معدن، به واحد انباشت و برداشت منتقل می‌شود. پس از آن، از طریق نوار نقاله به کارخانجات گندله‌سازی منتقل شده و به گلوله‌های کوچکی به نام گندله تبدیل می‌شود. گندله‌ها بعد از انجام عملیات پخت، در کوره احیاء مستقیم با استفاده از گازهای احیایی که از ریفرم‌های گاز طبیعی به دست می‌آیند، احیا می‌شوند. محصول این عملیات آهن اسفنجی نام دارد که در کوره‌های قوس الکتریکی (در بستری از قراضه مذاب) ذوب شده و پس از پالایش و آلیاژسازی به فولاد مذاب تبدیل می‌شود. فولاد مذاب تهیه شده توسط ماشین‌های ریخته‌گری مداوم به بیلت، بلوم و اسلب تبدیل می‌شود.

نسبت‌های تولید و فروش محصولات شرکت

تامین کنندگان مواد اولیه:

 شکل زیر تامین کنندگان اصلی مواد اولیه ( بیش از ده درصد خرید ) شرکت را در سال 1399 نشان می‌دهد.

همانطور که در شکل مشخص است، کچاد با 23.3 درصد بیشترین سهم را دارد، گل گهر و فولاد شادگان در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

مشتریان عمده:

شرکت‌های صنعت فولاد شادگان، شرکت الگو تجارت آتیه، شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران، شرکت فولاد اکسین خوزستان، شرکت فولاد آتیه خاورمیانه شرکت مجتمع فولاد روهینا جنوب، شرکت سپید فراب کویر، شرکت فولاد آذربایجان، و تعداد زیادی دیگر از شرکت‌های داخلی از مشتریان انواع شمش فولاد خوزستان هستند.

مفروضات تحلیل:

مقدار و روند تولید و فروش محصولات فولاد خوزستان:

روند تولید ماهانه فولاد خوزستان:

مقدار فروش سالانه شرکت:

روند مقدار فروش ماهانه شرکت:

روند نرخ فروش:

مبلغ فروش سالانه شرکت:

مواد مستقیم مصرفی:

مواد اولیه مصرفی شرکت فولاد خوزستان شامل سنگ‌آهن، آهن قراضه و چدن، آهن اسفنجی، فروآلیاژها و مواد افزودنی است.  در جدول زیر مبلغ خرید هر کدام از ماده اولیه شرکت، نشان داده شده است:

نرخ خرید مواد اولیه در جدول بالا با توجه به ضرایب زیر و نسبت به شمش فولاد خوزستان بدست آمده است:

ضرایب مصرف مورد استفاده از ابتدا تا انتهای زنجیره:

لازم به ذکر است این ضرایب به صورت میانگین دوره‌های گذشته بدست آمده‌اند.

صورت سود و زیان شرکت:

با توجه به مفروضات گفته شده، همانطور که مشاهده می‌شود، شرکت در سال 99 ، حدود 11 هزار میلیارد تومان سود خالص داشته است که با توجه به مفروضات گفته شده در سال 1400 این مقدار به 13 هزار و 600 میلیارد تومان و در سال 1401 به حدود 13 هزار میلیارد تومان خواهد رسید. 

دسته بندی گزارش
تحلیل بنیادی
نظر خود را بنویسید