به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
یکشنبه, ۷ شهریور ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۸ شهریور ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، در معاملات امروز، بورس تهران هر چند که با مثبت کار خود را آغاز کرد اما در همان دقایق ابتدایی عقب نشینی خریداران و افزایش عرضه مشهود قابل مشاهده بود، طوری که شاخص قرمز پوش شد. بعد از گذشت 1 ساعت خریداران از فروشندگان پیشی گرفتند و بازار مجددا در مداری صعودی قرار گرفت، اما این پایان کار نبود و در ساعات پایانی ترمز خریداران کشیده شد و عرضه بار دیگر افزایش پیدا کرد و در این میان با متوقف شدن نماد شبندر یک اثر روانی شکل گرفت که موجب هیجان فروش در نیم ساعت پایانی گردید. سرانجام شاخص با 2 هزار و 355 واحد افت در جایگاه یک میلیون و 573 هزار واحد آرام گرفت و شاخص هم وزن با رشد اندک 9 واحدی در سطح 467 هزار و 515 واحدی ایستاد. از نکات امروز بازار می‌توان به ارزش معاملات خرد و ارزش صف‌های فروش اشاره کرد. ارزش معاملات خرد با رشد 36 درصدی نسبت به روزکاری گذشته به رقم 17 هزار 393 میلیارد تومان رسید که بیشترین رقم طی 6 ماه اخیر است و ارزش صف‌های خرید 64 درصد افت کرد و به رقم 585 میلیارد تومان رسید. ارزش صف فروش نیز بیش از 800درصد افزایش داشت و 418میلیارد تومان شد. همچنین در روزی کم سابقه شاهد خروج پول حقیقی به مبلغ 1،123 میلیارد تومان بودیم.


از آنجا که نرخ دلار و قیمت‌های کامودیتی جهت بازار را مشخص می‌کنند بهتر است به منظور پیش‌بینی بازار به بررسی این متغیرها بپردازیم. برای بررسی نرخ دلار می‌بایست عوامل بنیادی و تأثیرگذار بر روی نرخ دلار را ابتدا مورد بررسی قرار داد. از این عوامل بنیادی می‌توان به رشد نقدینگی و افزایش پایه پولی اشاره نمود.


سنت دولت‌ها در 50 سال اخیر جبران کسری بودجه فزاینده از محل افزایش پایه پولی و رشد نقدینگی بوده است. در همین رابطه پیش‌بینی‌ها خبر از کسری بودجه 350 الی 500 همت می‌دهند و با توجه به مسائل سیاسی و تحریمی به منظور جبران کسری بودجه، احتمالا دولت راحت‌ترین کار یعنی توسل به بانک مرکزی را مجددا سرمشق خود قرار می‌دهد.
در این حین مسائلی از قبیل تنخواه بانک مرکزی و رشد نقطه به نقطه و 40 درصدی پایه پولی در سال جاری نیز خبر از همین رویکرد می‌دهد. هر چند که این رویکرد، کسری بودجه را برای یک دوره به تعویق می‌اندازد اما مشکلات بیشمار زیادی مانند افزایش نرخ دلار، خودرو، مسکن و… را به وجود خواهد آورد، چیزی که اکنون نیز شاهدش هستیم.


حال دو سناریو پیش روی دلار با توجه به اخبار امروز بازار وجود دارد:

اگر توافقات صورت بگیرد اخبار مثبتی از قبیل ورود منابع ارزی، افزایش سرمایه‌گذاری، فروش نفت و کاهش نرخ دلار به اقتصاد ایران پمپاژ خواهد شد. اما این کاهش نرخ دلار به صورت نسبی خواهد بود و اینگونه نیست که به روند نزولی خود در بلند مدت ادامه دهد چرا که باید تورم ایران کمتر از تورم آمریکا شود که این اتفاق به سادگی و طی چند سال رخ نمی‌دهد. بنابراین احتمال دارد دلار در محدوده 25 هزار تومان قرار بگیرد و انتظارات تورمی اندکی کاهش یابد اما با این وجود صنایع ما نه تنها متضرر نمی‌شود بلکه عایدی بیشتری از قبیل کاهش هزینه‌های حمل و نقل، افزایش صادرات، ورود دستگاه‌ها با تکنولوژی جدیدتر و… نصیبشان خواهد شد و عملا کارایی آنان رشد پیدا می‌کند.
اما اگر توافقات صورت نگیرد نرخ دلار در کوتاه مدت حوالی 30 تا 32 رشد خواهدکرد و با چاپ پول به سمت تورم بسیار بالا حرکت خواهیم کرد که در این صورت نرخ بهره حقیقی منفی خواهد بود.


همان‌طور که امروز با خبر از سرگیری مذاکرات شاهد کاهش نرخ دلار بودیم پیش‌بینی می‌گردد در هفته جاری دلار کاهش داشته باشد و امکان دارد بازارساز یک مقداری بخواهد دستکاری کند و قیمت را در صورت امکان مقداری به عقب براند ولی این میزان کاهش خیلی کم، انتظار می‌رود.


در خصوص بازارهای جهانی نیز باید گفت پس از اعمال سیاست‌های انبساطی و واکسیناسیون، فعالان بازار انتظار توقف سیاست‌های انبساطی توسط فدرال رزرو را داشتند اما با صحبت‌هایی که هفته پیش از سوی فدرال رزرو صورت گرفته، تا احیای بازار کار قصد ندارد نرخ بهره و فروش اوراق بهادار که باعث کاهش سفته‌بازی می‌گردد را تغییر دهد. لذا ممکن است در بازارهای جهانی کامودیتی‌ها بخشی از کاهش نرخ‌ها را جبران کنند . ذکر این نکته لازم است که قیمت‌های کامودیتی برای گروه‌هایی مانند پتروشیمی و فولادی تنها شاخص تعیین کننده نیست بلکه افزایش نرخ دلار می‌تواند کاهش‌قیمت‌های کامودیتی رو جبران کند و روند سودآوری شرکت‌ها را حفظ نماید.

درمورد بازار می‌توان انتظار داشت که با توجه به رشد اخیر سهام کامودیتی بازار روی سهامی مانند خودرویی که EPS محور نیستند با استدلال بر اینکه اینگونه سهام از بازار جا مانده‌اند و باید خودشان را به سایر سهام برسانند حرکت کند اما این حرکت طولانی مدت نخواهد بود و با انتشار گزارشات 6 ماهه وضعیت خوبی نسبت به سال گذشته در صنایعی مانند پتروشیمی و فولاد خواهیم دید و با توجه به وضعیت فعلی دلار بازدهی خوبی را می‌توان امید داشت ودر سهام پالایشی اگر وزیر جدید کمکی به این صنایع کند و تخفیف‌های را اعمال کند می‌توان سود بالایی را به دلیل حاشیه سود پایین آنان انتظار داشت. برای روز آینده نیز با توجه به روند آخر بازار، کاهش نرخ دلار و خروج پول حقیقی بازاری منفی انتظار می‌رود و اگر بازار وارد فاز اصلاحی گردد، به دلیل ارزش معاملات بالا و توضیحات صورت گرفته این احتمال می‌رود که این اصلاح اذیت کننده نخواهد بود.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید