به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۷ خرداد ۱۴۰۱

پیش‌بینی بازار ۸ خرداد ۱۴۰۱

بازار بورس تهران، نخستین روز معاملاتی هفته را در فضایی متعادل آغاز بکار کرد، از همان دقایق ابتدای معاملات 2 مورد توجه ما را جلب می‌کرد؛ اول اینکه با توجه به اخبار منفی در رابطه با برجام استقبال از صادراتی‌ها به چشم می‌آمد، دوم اینکه با گذشت تنها نیم ساعت از آغاز معاملات فشار فروش سنگین میان خودرویی‌ها و خصوصاً دو غول خودرویی، خودرو و خساپا، کاملاً مشهود بود. در نهایت رفته رفته فروشندگان بر خریداران این دو نماد غلبه کردند و با صف فروش شدن خودرو و خساپا، شاهد تسری فشار فروش در کلیت بازار بودیم، هر چند که در این میان تک نمادها و برخی از صنایع با وضعیت بنیادی مناسب تاثیر کمتری از جو بد بازار پذیرفتند. در نهایت گارد صعودی ابتدای معاملات شاخص کل تبدیل به روند نزولی شد که حاصل آن افت حدود 11 هزار و 100 واحدی شاخص کل بود.
روند این روزهای بورس تهران به شدت متاثر از معاملات خودرویی‌هاست، بنابراین به بررسی این موضوع از لحاظ تکنیکالی خواهیم پرداخت. نماد خودرو که از ابتدای روزهای معاملاتی امسال، روند صعودی میان مدت خود را شکسته است و از سقف یکساله خود و از محدوده قیمتی 270 تومان وارد یک روند نزولی شده است، در معاملات چند روز اخیر درگیر مقاومت استاتیکی 230 تومانی بود که با منفی امروز با قدرت این محدوده حمایتی را شکست و به روند نزولی میان مدت خود ادامه داد. در صورت ادامه همین روند محدوده حمایتی 195 – 205 تومان هدف بعدی خودرو خواهد بود.
از طرف دیگر پس از افت و اصلاح حدود 10 درصدی پالایشی‌ها پس از گزارش‌های آنها، شاهد بازگشت آرامش به معاملات این گروه هستیم و با توجه به افزایش تقاضا در معاملات این گروه به روند معاملات آن از نیمه دوم خرداد تا مجمع امیدوار هستیم. در رابطه با گروه پالایش دو نکته قابل ذکر است؛ اول اینکه همانطور که در گزارش‌های پیشین به آن اشاره شد، در هفته‌های اخیر صادرات نفت ایران بواسطه ارائه تخفیف توسط روسیه برای فروش نفت به دو مشتری عمده نفت ایران یعنی چین و هند، کاهش بسیار قابل توجهی داشته‌است. مورد دوم افزایش قیمت جهانی نفت در آستانه فصل اوج تقاضا در این کشور و همچنین افزایش احتمال قطع واردات کشورهای اروپایی از نفت خام روسیه است، که باعث شد نفت برنت دریای شمال به محدوده 119 دلار افزایش پیدا کند. به‌نظر می‌رسد با جمع‌بندی روند معاملات و شرایط این گروه و در صورت بهبودی اوضاع در کلیت بازار، شاهد رشد مجدد این گروه باشیم.
در نهایت با توجه به روند معاملات امروز به‌نظر می‌رسد بازار فردا کار خود را منفی آغاز کند، و در ادامه باید دید شاخص کل به مدد رشد پالایشی‌ها و تک نمادهایی همچون حکشتی می‌تواند از افت شاخص جلوگیری کند یا خیر. ضمن اینکه نباید به رشد دلار بی‌توجه بود. در مورد کوچکترهای بازار و شاخص هم‌وزن هم، با توجه به عملکرد آنها در چند روز اخیر، شاهد روند اصلاحی در اکثر این نمادها خواهیم بود.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید