به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۷ اسفند ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۸ اسفند ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار بورس تهران در نخستین روز معاملاتی هفته، با گرایشات منفی آغاز بکار کرد. قدرت و تعداد فروشندگان در اکثر نمادها نسبت به خریداران برتری داشت. در این میان، نمادهای گروه پتروشیمی مورد استقبال سهامداران قرار گرفتند و اکثراً در محدوده مثبت معامله می‌شدند. در مقابل استقبال از سهام گروه خودرویی و بانکی برخلاف هفته گذشته پائین بود و عمده نمادهای این گروه در محدوده منفی در حال معامله بودند. نمادهای فولاد، فملی، وبملت، خودرو و وتجارت بیشترین تأثیر منفی را در شاخص کل داشتند و نمادهای شپدیس، نوری، پارسان و وغدیر بیشترین تأثیر مثبت را بر روی شاخص کل داشتند. در نهایت شاخص کل با افتی معادل 5 هزار و 513 واحد در ارتفاع 1 میلیون و 282 هزار واحدی قرار گرفت و شاخص کل هم‌وزن نیز با 797 واحد افت در ارتفاع 329 هزار و 510 واحدی قرار گرفت. ارزش معاملات خرد امروز بازار عدد 2 هزار و 837 واحد را به ثبت رساند که معادل 32 درصد از کل ارزش معاملات بود.
وضعیت این روزهای بازارهای جهانی متأثر از حمله روسیه به اوکراین، متلاطم بوده است و این حمله منجر شد تا روند قیمتی کامودیتی‌ها با نوسان روبرو شود. بهای نفت برنت پس از رشدی که روز جمعه به ثبت رساند و در محدوده 105 دلار قرارداشت، پس از تحریم نشدن نفت روسیه، قیمت نفت دوباره به زیر 100 دلار رسید و در محدوده 94 دلاری قرارگرفت. از طرفی تنش‌ها میان روسیه و اوکراین باعث افزایش قیمت گاز و به تبع آن رشد قیمت جهانی اوره شده است. اوره FOB خلیج فارس در سررسید های مارس با رشدی حدود 200 دلاری به محدوده 805 دلار رسید.
فضای فعلی بازار از مدتی قبل کاملاً نوسانی دنبال می‌شد. به دنبال حرف و حدیث‌هایی در مورد نزدیک شدن به زمان اعلام توافق، سهام به اصطلاح برجامی شروع به رشد کرده و با کاهش نرخ دلار، استقبال از نمادهای دلاری کاهش می‌یافت، پس از فروکش کردن این جو، روز به روز شاهد کاهش تقاضا برای این دست نمادها بودیم. بازار امروز هم دقیقاً یک مرحله از این چرخه نوسانی این چند روز قبل بود، با این تفاوت که این بار کاهش جو مثبت حاصل از مذاکرات و برجام به تأثیر از جنگ میان روسیه – به عنوان یکی از طرف‌های مذاکرات – و اوکراین بوده است. بنابراین با درگیر شدن کشورهای اروپایی و همچنین آمریکا به موضوع اوکراین، طبیعی‌ست که امید به دستیابی به یک توافق در کوتاه مدت پایین بیاید. بنابراین احتمال اینکه در چند روز آینده شاهد کاهش تقاضا و افت قیمتی نمادهای برجامی باشیم وجود دارد، هرچند که با سیگنال مثبت و البته معتبر یکی از طرفین در مورد آینده برجام، می‌توان دوباره شاهد استقبال از این گروه باشیم. در مورد گروه اوره، استقبال از این گروه پس از رشد قیمت جهانی اوره و جهش حدود 30 درصدی، به جز نماد شپدیس، در دیگر نمادهای این گروه خیلی به چشم نیامد، باید دید روزهای آتی قیمت جهانی اوره آیا در این محدوده تثبیت خواهد شد یا خیر؛ چرا که به شدت از اتفاقات میان روسیه و اوکراین تأثیر می‌پذیرد.
در نهایت برای جمع‌بندی و نتیجه‌‎گیری از موارد فوق باید اضافه کرد که وضعیت بورس در این روزها به تأثیر از احتمالات بودجه ( حذف ارز ترجیحی – هرچند که به‌نطر کمیسیون تلفیق ارز 4200 تومانی را برای سال بعد در نظر نگرفته است ) ، ابهامات مذاکرات برجام و در نهایت کاهش اعتماد عمومی ، کاملاً نوسانی سپری می‌شود و تغییری در روند نزولی شکل گرفته ایجاد نشده است اما برای میان مدت، باید نفت حدود 100 دلاری، رشد متانول و شمش فولاد، رشد کرک اسپرد پالایشگاه‌ها و یا رشد قیمت اوره را در نظر داشت که در صورت ثبات قیمت‌های جهانی در این محدوده فعلی، رشد صنایع داخلی را شاهد خواهیم بود.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید