به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۶ فروردین ۱۴۰۱

پیش‌بینی بازار ۷ فروردین ۱۴۰۰

بازار بورس در اولین روز معاملاتی 1401 بیش از 23 هزار واحد رشد کرد و به ارتفاع 1 میلیون و 390 هزار واحد رسید. بازار سهام در سال گذشته تحت تأثیر ریسک کسری بودجه، برجام، هزینه انرژی و و انتخابات ریاست جمهوری و… بود و با تمام شدن سال 1400 بنظر می‌رسد بازار ریسک زیادی را برای عیدی با خود به همراه نیاورده است و در سال 1401 احتمالاَ با نزدیک شدن به توافق و نفت بالای 100 دلاری فضای آرام‌تر و قابل پیش‌بینی‌‌تری را داشته باشیم و در نتیجه بر روی کاغذ بازار سهام می‌تواند فرصت‌های بهتری را به وجود آورد که در مطالب سال جاری سعی می‌شود پتانسیل‌های صنایع و سهام به همراه ریسک‌ها تشریح گردد. اما نباید از این مسئله غافل شد که آنچه بازار نیاز دارد و در سال گذشته بشدت از کمبود آن رنج می‌برد ثبات است. چرا که عاملان اقتصادی برای پیش‌بینی نتیجه مالی سرمایه‌گذاری خود باید بدانند که ظرف حداقل سال آینده، هزینه انرژی، مالیات، قوانین صادرات و واردات چگونه است و محاسبات خود را بر این اساس انجام دهند. حال هر چه نوسان در سیاست‌گذاری بیشتر باشد عاملان اقتصادی با دشواری بیشتری درباره پیش‌بینی بازده و سود سرمایه‌گذاری خود تصمیم می‌گیرند. دقیقاَ به همین علت است که ثبات نظام سیاسی برای سرمایه‌گذاران اهمیت دارد حتی فارغ از اینکه نظام سیاسی خوب است یا بد، ثبات آن اهمیت دارد چرا که نشان دهنده تداوم یک سیاست است.
حال اینکه در آینده چه رخ خواهد داد می‌توان گفت که در صورت انتشار اخبار برجام بازار روی خوش به صنایع ریالی نشان خواهد داد اما رفته رفته اقبال به صنایع دلاری و سود محور با توجه به نزدیک شدن به فصل مجامع بیشتر خواهد شد. در مورد سهام دلاری نیز باید گفت که قیمت انرژی بالا رفته و صنایعی که مستقیما محصولاتشان را از نفت و گاز و فرآورده‌های نفتی تولید می‌کنند و به محصولات پایه معروفند مانند الفین و اوره با بالا بودن قیمت نفت می‌تواند فصل خوبی را مخصوصاَ با نزدیک شدن به فصل مجامع سپری کنند. در مورد فولادی‌ها و فلزات اساسی نیز باید گفت که با وجود بالا بودن قیمت‌ها بنا به دلیل برخی بدبینی‌ها چندان تاکنون مورد اقبال قرار نگرفته‌اند اما در بین آنان نمادهای ارزنده‌ای می‌توان یافت که ریسک کمتری را دنبال می‌کنند. مثلا فلز آلومینیوم با توجه به تحریم‌های روسیه به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان آلومینیوم و صادرکنندگان به آمریکا و همچنین افزایش قیمت برق با رشد همراه بوده و فرصت بسیار مناسبی برای نماد فایرا است تا بتواند رکوردهای فروش خوبی را برای خود به ثبت برساند البته باید به این ریسک هم توجه کرد که در صورت فروکش کردن قیمت انرژی، قیمت‌های جهانی نیز اصلاح خواهند کرد که البته این امر به زودی ممکن است رخ ندهد.
در مورد وضعیت بازار باید گفت که با توجه به ارزش معاملات خرد حدود 4.4 هزار، انتظار می‌رود هفته جاری اگر خودرویی‌ها با نوسانات منفی همراه نباشند بازار مثبتی را شاهد باشیم، تجربه نشان داده حجم معاملات در هفته دوم فروردین ماه ممکن هست پایین باشد که نشان از عدم حضوری خریدار و فروشنده می‌دهد و لذا نباید منفی‌ها و متبت‌ها را خیلی جدی گرفت و به طور کلی می‌توان بازار این هفته و حتی فروردین ماه را مثبت ارزیابی نمود اما باید از هیجان دوری نمود چرا که حرف زدن بیشتر در مورد این روزهای بازار چیزی جر هیجان به بازار القا نخواهد کرد و چه بسا به ضرر افراد نیز بیانجامد.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید