به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
یکشنبه, ۵ دی ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۶ دی ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار در سومین روز کاری زمستان به خوبی دو روز ابتدای فصل نبود، ولی خبر خوش این بود که روند خوب معاملات ادامه داشت. ارزش معاملات خرد بعد از حدود یک ماه که در حوالی سه هزار میلیارد تومان و پایین تر قرار داشت، حالا به حوالی چهار هزار میلیارد تومان رسیده و بسیاری از سهام حجم بهتری نسبت به چند ماه اخیر که اصلاح بازار را داشتیم می خورند. منفی ضعیف شاخص امروز بیشتر ناشی از معاملات ابتدای صبح بود و از اواسط تایم، شاخص دوباره شروع به بالا آمدن کرد.
البته نباید شروع دور هشتم مذاکرات هسته‌ای از فردا را نادیده گرفت. همچنان برخی از سرمایه‌گذاران منتظر آمدن خبرهای موثق و قطعی تر از مذاکرات هسته‌ای هستند. آنچه مشخص است امیدواری درباره توافق بین مردم که خبرها را صرفاً از طریق خبرگزاری های رسمی دنبال می‌کنند، نسبت به قبل از شروع مذاکرات در دولت جدید کمی بیشتر شده و این مسئله هم امید را به وجود آورده و هم کمی ترس از اینکه چه اتفاقی در اقتصاد کلان قرار است بیفتد.
امید مردم به ویژه آنهایی که در بازار سرمایه فعالیت دارند از این جهت است که شرایط واقعی بنگاه‌ها در تولید و فروش و هزینه ها بهبود خواهد یافت و در حقیقت بخش واقعی اقتصاد عملکرد بهتری خواهد داشت. طرح های توسعه سرعت بیشتری می گیرند، اشتغال افزایش می‌یابد و سرمایه‌گذاری نیز روند بهتری خواهد گرفت. از سوی دیگر نگرانی از کاهش قیمت دلار در صورت توافق وجود دارد، حال آنکه در حال حاضر نیز بنگاه‌ها با دلار نیمایی که حدود ۲۴ هزار تومان است مبادلات خود را انجام می دهند و بر فرض کاهش قیمت دلار تا سطوح ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان، باز هم هیچ نگرانی وجود ندارد. دولت لایحه بودجه را نیز با دلار ۲۳ هزار تومان بسته است و کاهش بیشتر قیمت دلار با فرض اینکه برآوردها تغییر نکنند، باعث کسری بودجه می شود و مشکلات دیگری به وجود می آورد. بنابراین حتی در صورت توافق، کف قیمت ۲۳هزار تومان را می‌توان برای دلار متصور بود که منطقی و مناسب است.
کاهش احتمالی قیمت دلار با افزایش تولید و صادرات و کاهش تخفیف ها در صادرات قابل جبران است و نگرانی از این بابت وجود ندارد. در صورت توافق دولت نیز کمتر به سراغ سود و ارزش ایجاد شده توسط شرکت ها میرود. هرچند همانطور که گفته شد هنوز بسیاری از فعالین بازار تا آمدن نتیجه قطعی مذاکرات صبر خواهند کرد. افزایش معاملات خرد در این روزها را هم می توان به افراد ریسک پذیر تر نسبت داد که با وجود عدم قطعیت‌ها اما شروع به خرید کرده‌اند. نکته دیگر اینکه بعضی از افراد خروج پول حقیقی را لزوما به معنای خروج پول هوشمند می‌دانند، در حالی که همان مقدار که خروج پول حقیقی داریم، به همان میزان ورود پول حقوقی داریم و در گذشته توجه بیشتری به ورود و خروج حقوقی‌ها به بازار می شد. به طور مثال از اواخر سال ۹۸ تا مرداد ۹۹ که بازار ریزش خود را آغاز کرد، حقیقی ها مدام در حال خرید بودند و حقوقی ها در حال خروج از بازار. حال این سوال مطرح می‌شود که آیا پول حقیقی که آن زمان و به ویژه هفته های منتهی به مرداد ۹۹ وارد بازار می‌شد، پول هوشمند بود؟ اگر این چنین است چرا این همه افت بعد از آن تاریخ در اکثریت سهام بازار داشته‌ایم و پول بسیاری از حقیقی ها با وجود تورم بالا نصف مرداد ۹۹ است.
بنابراین صرف ورود و خروج پول حقیقی نمی تواند نشانه ای بر ارزندگی و صعود یا سقوط بازار باشد. به نظر ورود پول های بزرگ حقیقی که خود را در سرانه خرید و فروش حقیقی نشان می‌دهند، می‌تواند نشانه بهتری از عملکرد و پیش‌بینی آینده باشد و نه الزاماً ورود و خروج پول حقیقی. چه بسا حقوقی‌ها از مواردی در بنگاه‌ها و اقتصاد اطلاع داشته باشند که افراد حقیقی اطلاعی از آن موارد ندارند. قطعا حقوقی‌ها هم سوای از ملاحظات و مسائل مدیریتی و مواردی از این دست، به دنبال ضرر نیستند.
بازار سهام برای رشد در بازه میان‌مدت، احتیاج به حجم خوردن دارد. چند روزی است که حجم معاملات بهتر شده ولی کافی نیست. به نظر می‌رسد حداقل تا پایان این دور از مذاکرات و یا در واکنش به اخباری که در حین مذاکرات به گوش خواهد رسید، بازار دوباره به حالت نوسانی در حوالی شاخص یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد ادامه دهد و افزایش و کاهش ارزش معاملات شاخص کلیدی خواهد بود.
گزارشات ماه آذر نیز در حال آمدن است. گزارش آذرماه از این جهت که امکان پیش بینی دقیق تر سود فصل پاییز را فراهم می کند، حائز اهمیت است و می تواند تاثیر زیادی در تغییرات پرتفوی سهامداران به ویژه آنهایی که بر اساس اصول بنیادی اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند، داشته باشد. تا بدین جای کار گزارشات ماه آذر به ویژه در فولادی‌ها خوب بوده است و به نظر می رسد سودسازی پاییز عمده شرکت ها از فصل تابستان بهتر باشد.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید