به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
جمعه, ۵ شهریور ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۶ شهریور ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار سهام در این هفته نیز به رشد خود ادامه داد و شاخص کل با رشد 3.6 درصدی به کار خود پایان داد. نکته مهم اما رشد6.5 درصدی شاخص کل هم وزن است که نشان می‌دهد سهام کوچک رشد بیشتری نسبت به سهام بزرگ داشته‌اند. خالص ورود پول حقیقی به سهام نیز مورد بالا را تایید می‌کند. خالص ورود پول حقیقی به سهام با ارزش بازار زیر 40 هزار میلیارد تومان در این هفته حدود 442 میلیارد تومان بوده است، این در حالی است که در سهام با ارزش بازار بالای 40 هزار میلیارد تومان، خروج خالص پول حقیقی به میزان 339 میلیارد تومان را شاهد بودیم.
جابجایی پول از سهام بزرگ به سمت سهام کوچک طبیعی به نظر می‌رسد. محرک اصلی رشد بازار سهام در هفته‌های اخیر افزایش قیمت ارز بوده است. با توجه به اینکه چشم‌انداز رشد قیمت ارز به مانند چند هفته گذشته نیست و احتمالا با صحبت‌های برخی از اعضای دولت و همچنین رئیس دولت و برنامه‌های کنترل قیمت دلار لااقل در کوتاه‌مدت، انتظار می‌رود در هفته پیش‌رو با کاهش و یا ثبات قیمت ارز مواجه باشیم. از این منظر، عدم افزایش قیمت سهام صادرات محور و دلاری مانند پتروشیمی‌ها و فلزی‌ها در هفته اخیر و همچنین هفته آتی دور از انتظار نخواهد بود. بنابراین انتظار داریم که این هفته و در صورت توقف رشد قیمت دلار، سهام شرکت‌های بزرگ وارد فاز اصلاحی شوند و در طرف دیگر سهام شرکت‌های کوچک و متوسط ریالی همچنان به رشد خود ادامه دهند. در این بین سهام شرکت‌های سیمانی و کاشی و سرامیک با اقبال بیشتری همراه خواهند بود زیرا دولت به صورت جدی پیگیر طرح ساخت یک میلیون مسکن در سال است و سوای اینکه تا چه حد موفق به اجرای کامل این طرح شود، ولی این اراده قطعاً تاثیر روانی مثبت خود را روی سهام این گروه‌ها خواهد گذاشت. در بین صنایع بزرگتر، صنعت بانکی و تا حدودی خودرو، موقعیت ممتازی خواهند داشت و احتمال رشد این صنایع در هفته آتی با توجه به توقف احتمالی رشد قیمت دلار وجود دارد.


با تمام این تفاسیر بعید به نظر می‌رسد که دلار به محدوده پایین‌تر از 27 هزار و یا حداکثر 26هزار و500 تومان بیاید. خرید سهام دلاری شاید باعث افزایش سرمایه در کوتاه مدت نشود ولی کاهش چندانی را هم سبب نمی‌شود و در بلند مدت و میان مدت نیز سود خواهد داشت. بنابراین توصیه می‌گردد برای کاهش ریسک، همچنان بخشی از پرتفو را به سهام دلاری اختصاص دهیم.


از منظر تکنیکالی نیز شاخص در محدوده مقاومتی قوی قرار دارد و به نظر نمی‌رسد در صورت عدم رشد نرخ ارز، توانایی شکستن این مقاومت را داشته باشد. ضمن اینکه بسیاری از اشخاص حقیقی و همچنین حقوقی ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سود مناسبی را شناسایی کرده‌اند و احتمالاً فروشنده خواهند بود و امید به رشد شاخص کل در هفته آتی وجود ندارد. در دیگر بازارها نیز با ثبات نرخ ارز اتفاق خاصی نخواهد افتاد و این دلایل عامل دیگری برای رشد سهام کوچک بازار سهام است که در چند هفته اخیر رشدی برابر با رشد سهام بزرگ و دیگر بازارها مانند خودرو و طلا نداشته‌اند.
افزایش خالص ورود حقیقی و خالص خروج پول حقیقی به میزان 95 میلیارد تومان از صندوق‌های درآمد ثابت و همچنین رشد ارزش معاملات و وارد شدن به کانال 11 هزار میلیارد تومان نشان می‌دهد که پولهای اشخاص حقیقی فعلاً در بازار دیگری نخواهد رفت و بازارسهام همچنان بازار اول سرمایه‌گذاری باقی خواهند ماند.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید