به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۴ دی ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۵ دی ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار بورس تهران در نختسین روز معاملاتی هفته تماماً سبزپوش آغاز بکار کرد. در ابتدای بازار حدود 500 نماد در محدوده مثبت در حال ثبت معاملات بودند. شبندر، شتران، شپنا از پالایشی ها و از بانکی ها وبصادر، وبملت و وتجارت از نمادهای پرتقاضای بازار بودند که در محدوده صف خرید معامله می شدند. رفته رفته تعداد نمادهای در محدوده مثبت کاهش یافته و قدرت فروشندگان بر خریداران غلبه کرده و با سردمداری گروه خودرویی باعث عقب نشینی بسیاری از نمادهای بازار از محدوده مثبت شد.
پس از روزهای تاریک و پاییزی بازار سرمایه، این روزهای شروع زمستان نوید روزهای سبز بازار را می دهند. هر چند که اعتماد از دست رفته سهامداران با دو سه روز مثبت نمادها و سبزی بازار برنخواهد گشت بنابراین بسیاری از سهامداران هنوز هم مردد گوشه رینگ منتظر دیدن نشانه های بیشتری برای شروع روند مثبت بازار هستند. یکی از بحث هایی که این روزها نقل محافل بورسی است موضوع روند ارزش معاملات خرد است.

اینکه آیا ارزش معاملات خرد چه زمانی نشانه برگشت رنگ سبز به بازار خواهد بود. و آیا رشد ارزش معاملات خرد به تنهایی برای شروع رشد بازار کفایت می کند؟

همراهی رشد محسوس و روند صعودی ارزش معاملات خرد پس از یک دوره رکود و افت می تواند از نشانه های شروع رشد بازار باشد. اگر به خرداد ماه امسال نگاه کنیم و روند ارزش معاملات خرد و شاخص کل آن روزها را بررسی کنیم متوجه وجود یک لگ زمانی بین شروع رشد بازار از ابتدای خرداد ماه و شروع رشد محسوس ارزش معاملات خرد از ابتدای تیرماه و ثبت اعداد بالای 6000 میلیارد تومان ( بطور میانگین ) خواهیم شد. بنابراین دوره ابتدای خرداد تا ابتدای تیرماه هر چند که بازار روند مثبت خود را آغاز کرده بود اما سهامدار به دنبال نشانه های بیشتری برای برگشت بازار بوده و شاید هم کمی از ریسک های آن روزها کاسته شده. بنابراین به نظر میرسد این روزها هم در این محدوده قرار داشته باشیم و تا زمانی که ارزش معاملات خرد چند روزی بالای حدود 6-5 هزار میلیارد تومان به ثبت نرسد نمی شود به این مثبت ها دلخوش بود.
ما هم امیدواریم که در هر صورت سهام بنیادی همراستا با شاخص کل به تارگت آقای معاون برسد، هر چند که صحبت از شاخص با آن مشکلاتی که دارد از زبان ایشان جای اشکال دارد و بهتر است که ایشان و تیمشان بیشتر به دنبال برطرف کردن موانع موجود بر سر راه بازار سرمایه باشند. و بازهم امیدواریم که همانند تارگت 1600 آقای واعظی نشود.
در مورد روند دلار هم باید گفت که نرخ دلار این روزها کاملا وابسته به مذاکرات شده است. هر چه نزدیک به مذاکرات روز 27 دسامبر خواهیم شد، جو روانی حاصل از آن باعث نزولی شدن نرخ برابری دلار به ریال خواهد شد که این مورد امروز هم صادق بود و دلار سبزه فردایی به زیر 30 هزار تومان رسید.
برای حسن ختام مطالب بهتر است به دو نکته بازار امروز اشاره کرد، یکی خبر نزدیکی دلار پتروشیمی ها و فولادی ها با نرخ دلار سنا و دیگری گزارشات ماهانه برخی شرکتها؛ در مورد اولی با توجه به رشد دلار نیما در روزهای اخیر و کاهش فاصله آن با نرخ دلار سنا، و به نقل از کامودیتی بناست که قیمت دلار نیمایی تا 95 درصد نرخ اسکناس سنا رشد کند که در این صورت برای شرکتهای فولادی و پتروشیمی بسیار مطلوب خواهد بود. و دومی اینکه این روزها گزارش های ماهانه شرکتها که در سامانه کدال منتشر می شود میتواند گزینه های سرمایه گذاری خوبی را معرفی کنند.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید