به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
جمعه, ۳ دی ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۴ دی ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار چهارشنبه هر چند از انتظاراتمان به دور است اما امیدوارکننده پیش رفت. البته اگر چنین انتظاری هم داشته باشیم انتظار منطقی نیست، چرا که چه پول‌هایی که سوخته نشد و چه تعداد مردمی که ناامید نشدند و در این میان کم نبودند سهامی که 80 درصد ریختند و کماکان بوسه بر صف فروش می‌زدند، مهم‌تر از همه اینان آنکه سرمایه‌گذار به کسانی که خودشان را مسئول و متولی بازار می‌دانند امید و اعتماد را باخته و برای بدست آوردن آن باید زمان و هزینه صرف کرد.
در کل وضعیت بازار اندکی بهبود پیدا کرده است و با رفع شدن ابهامات بودجه به مرور زمان بازار پتانسیل این را دارد که با وجود رشد نقدینگی خبرهای خوبی به بازار مخابره شود مثلا اگر دولت بتواند درباره نرخ خوراک و گاز سوخت شرکت‌ها اقدامات خوبی انجام دهد تا حدودی از دغدغه بازار کاسته می‌شود اما نباید سطح مطالبات از دولت و مجلس را پایین آورد چرا که حجم تخریب و افتضاحی که دولت در بازار سرمایه به وجود آورده است بسیار بالا است و از طرفی بازار به پول نیاز دارد نه حرف، اینکه کسی بخواهد خودش را در نقش ناجی ظاهر کند درست نیست چرا که این نوع حرف زدن و تارگت دادن نشان می‌دهد که اصلا ماهیت بازار را این افراد درک نکرده‌اند.


اما چرا بازار کمتر از انتظار، از اخبار خوب استقبال می‌کند و کماکان حجم و ارزش معاملات پایین است؟

در چند روز اخیر اخبار مثبت در جهت رفع ابهام برای بازار زیاده بوده ولی واکنش بازار طوری که انتطار می‌رفت نبود. حجم و ارزش معاملات خرد، سرانه خرید و فروش، ورود پول فاکتورهایی است که نشان می‌دهد بازار هنوز جانی نگرفته که یکی از دلایل این عدم استقبال در سوگیری رفتاری به نام conformity ریشه دارد. یعنی عده‌ای تازه بعد از حرکت بازار در هر جهتی وارد می‌شوند و اول از رو دست بقیه نگاه می‌کنند که بازار چطور پیش می‌رود، حال اگر روند مثبت ادامه دار باشد لازم است که بازار ابتدا کفسازی کند تا کفتر بازی، سپس وقتی کف پایش محکم شد روند رو به رشد شروع خواهد شد و این موجب می‌گردد روند گرفتن بازار زمان بر باشد. از سویی تمام اخبار مثبت منوط بر این است که ابهام برای ورود پول‌های بزرگ رفع شده باشد و آنچه که می‌توان به فال نیک گرفت و به ادامه این روند برای شروع بازار امیدوار بود. از سویی P/E بازار در حال نزدیک شدن به روند 13 ساله خود است که با آمدن گزارشات پاییز می‌توان به برگشت بازار در همین حوالی چشم داشت. برای هفته آینده نیز پیش بینی ‌می‌گردد. در کلیات بازار صنایع دارویی و غذایی با توجه به حذف ارز 4200 تومانی و گروه بانکی با توجه به افزایش تسعیر ارز و گروه خودرو در صورت حذف قیمت‌گذاری می‌توانند با استقبال بیشتر مواجه باشند.
از لحاظ تکنیکالی‌ نیز بازار سهام در محدوده 1.4 میلیون واحد در هفته آینده با مقاومت مواجه خواهد شد و شاید رفتار تکرار پذیری همانند گذشته از خود بروز دهد اما اگر ارزش معاملات خرد همانند روزهای اخیر کاری امیدوارکننده پیش برود احتمالا برای شاخص، 1 میلیون و 450 هزار واحد نیز دور از دسترس نباشد. در اواسط هفته ممکن است با نزدیک شدن به محدوده مقاومتی 1.4 میلیون واحدی افزایش عرضه را داشته باشیم و اگر چنین حالتی رخ ندهد احتمالا شاخص کانال نزولی خود را پس از دوبار تلاش ناموفق رو به بالا خواهد شکست. در مورد شاخص هم وزن نیز باید گفت که شاخص در محدوده 365 هزار واحد یک مقاومت در پیش روی خود دارد و در حال حاضر خریداران منتظر هستند که بازار به ثبات برسد و روند مثبت چند روز گذشته را حفظ کند و ارزش معاملات بالای 4_5 همت تثبیت گردد. در نهایت برای بازار فردا پیش‌بینی می‌گردد شاهد بازاری مثبت با روندی مثبت باشیم.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید