به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۳۰ فروردین ۱۴۰۱

پیش‌بینی بازار ۳۱ فروردین ۱۴۰۱

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار بورس تهران، امروز سه‌شنبه 30 فروردین‌ماه 1401 متعادل منفی آغاز بکار کرد. آغاز منفی بازار امروز در ادامه‌ی افزایش عرضه‌ها در انتهای بازار دیروز بود. پس از گذشته مدت زمان کوتاهی از شروع بازار عمده بزرگان بازار به سمت صفر تابلو حرکت بودند. به نوعی لیدر بازار امروز پالایشی‌ها بودند که دیگر نمادهای بازار را هم همراه خود کردند و این حرکت امروز آنها تا انتهای بازار ادامه داشت، هر چند در انتهای بازار اندکی از رشد روزانه خود عقب نشستند. در نهایت بازگشت شپنا پس از تشکیل مجمع برای تصمیم گیری در مورد افزایش سرمایه حدود 36 درصدی از محل سود انباشته، باعث رشد حدود 2500 واحدی شاخص شد. با انتهای بازار شاخص کل با رشدی معادل 11 هزار و 221 واحد در ارتفاع 1 میلیون و 513 هزار و 64 واحدی قرار گرفت. شاخص هم‌وزن نیز با 2 هزار و 800 واحد رشد در ارتفاع 400 هزار و 574 واحدی به کار خود پایان داد.
رشد این روزهای بورس در صورتی در حال رقم خوردن است که توافق برجام به عنوان یکی از مهمترین پارامترهای تأثیرگذار بر بازار، این روزها سرنوشت مشخصی ندارد و شاهد صحبت‌های ضد و نقیض زیادی در مورد آن هستیم. این نشان می‌دهد که بازار برای رشد خود دلایل محکمی دارد و محرک‌های قابل توجهی پشت پرده این حرکت قرار دارند. به ابهام در رابطه با به سرانجام رسیدن برجام، بحث عوارض صادراتی را هم اضافه کنید. هر چندکه چانه‌زنی مجلس، انجمن فولاد و ذی‌نفعان این تصمیم با دولت، احتمالاً باعث تغییر در این نامه خواهد شد. با توجه به رشد و ثبات قیمت‌ها در بازارهای جهانی و همچنین با توجه به رشد قیمت دلار، بازار بورس با وجود وضع این عوارض، همچنان ارزنده است. اما باید توجه داشت که سهماران بازار بورس یک دوره تجربه بی اعتمادی به بازار را داشته اند و تصمیماتی از این دست مانند نمک پاشیدن بر زخم‌های آنهاست.
در مورد روند بازار؛ بازار بورس و حرکت شاخص به نظر می‌رسد کاملاً منطقی، آرام و پیوسته در حال حرکت است. از طرفی فعالان بازار به ارزندگی نمادهای پالایشی نگاه می‌کنند و تمایل به خرید پیدا می‎‌کنند، از طرف دیگر رشد دلار، ابهام در مورد آینده برجام و همچنین رشد قیمت‌های جهانی باعث توجه به نمادهای پتروشیمی شده است. در کنار همه این موارد نزدیک شدن به فصل مجامع را مد نظر قرار دهید و با نزدیک شدن به تاریخ تشکیل مجامع، شرکت‌هایی مانند پتروپالایشی‌ها بیشتر مورد استقبال قرار خواهند گرفت. در میان شرکتهای پتروشیمی، شغدیر با 98% ، شکام با 95% ، شگویا با 89% ، شکبیر با 93% نوری با 104 % زاگرس با 95% ، پارس با 98% و شخارک با 92% بیشترین درصد تقسیم سود را داشته‌اند.
در نهایت به نظر می‌رسد سهامداران با توجه به محدوده فعلی شاخص در بازار فردا کمی محتاطانه عمل کنند هر چند که حرکت منفی به مثبت بازار امروز خوشبینی‌ها را افزایش داده است.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید