به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
یکشنبه, ۳۰ خرداد ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۳۱ام خرداد ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، در خصوص پیش‌بینی بازار فردا، با وجود خیز اول صبح بازار امروز، شاهد افت آن در اواسط تایم معاملات بودیم و در نهایت شاخص کل با مثبتی اندک به کار خودپایان داد. این موضوع بر خلاف تصور عامه مردم، نشانه خوبی است. زیرا با وجود انتخابات و روشن شدن تکلیف آن، در صنایع مختلف و همچنین اوضاع کلان اقتصادی اتفاق خاصی نیفتاده است و حتی اگر روند مثبت نسبتا پر قدرت دیروز در بازار امروز نیز تکرار می‌شد، نشانه خوبی نبود. زیرا متاسفانه عامل رشد در بازار سهام ایران به ویژه در کوتاه مدت به عوامل پولی و تورم وابسته است و رشد سریع در شرایط فعلی، می تواند نشانه‌ای از افزایش شاخص‌هایی مانند تورم و نقدینگی در آینده باشد که قطعا به نفع اقتصاد و بازار سرمایه نیست.
در هفته گذشته از ادامه روند یک ماه اخیر در بعد از انتخابات صحبت کردیم و به نظر می‌رسد که همچنان شاهد همین روند در کوتاه مدت باشیم. بنابراین خیز و سپس افت بازار امروز محلی از اعراب ندارد. البته بخشی از بازار آرام امروز نتیجه صحبت‌های دیروز محمد جواد ظریف در مورد حصول نتیجه و توافق در دولت فعلی بود که باعث توقف روند صعودی قیمت ارز در روز گذشته و عقبگرد آن به کانال 23 هزار تومان شد.


نکته ای که بسیار حائز اهمیت است این است که حتی رفع تحریم‌ها، قیمت دلار را برای مدت کوتاه و با توجه به جو روانی که ایجاد خواهد کرد، نزولی می‌کند و پس از آن قیمت دلار دوباره به ارزش ذاتی خود خواهد رسید. به نظر می‌رسد مسئولین اقتصادی به این نتیجه رسیده‌اند که نباید سیاست سرکوب قیمت دلار را در پیش بگیرند و ارزش پول ملی بیش از آنکه به نرخ دلار وابسته باشد، به نرخ تورم وابستگی دارد و سرکوب آن شاید باعث ثبات و یا کاهش قیمت مواد مصرفی به شکل صوری و در کوتاه مدت شود، ولی در بلندمدت این ارزانی به رفاه منجر نمی‌شود، زیرا نهایتا این فنر فشرده شده رها می‌شود و تلاطمات ناشی از آن زیان بارتر است.


همانگونه که گفته شد ارزانی به رفاه منجر نمی‌شود و تولید و اشتغال است که موجب رفاه و آسایش جسمی و روانی جامعه می‌گردد. افزایش تولید نیز در صورتی اتفاق می‌افتد که اولا فضای رقابتی در داخل شکل بگیرد و شرکت‌های خارجی نیز بتوانند در بازار کشور ما حضور داشته باشند و دوم حذف دستورها در قیمت‌گذاری از مرغ و گوشت گرفته تا مواد مصرفی دیگر و از همه مهمتر نرخ دلار اتفاق بیفتد.

رفع موانع تولید و پیشروی به سمت یک اقتصاد بازار محور و آزاد، بهترین خبر برای بازار سرمایه است و این موضوع محقق نمی شود جز با رفع تحریم‌ها،حذف قیمت گذاری دستوری، عدم سرکوب قیمت ارز و حتی اندکی بالاتر قرار گرفتن نرخ ارز از ارزش ذاتی‌اش و عدم مداخله هرچه بیشتر دولت در سازوکارها و روندهای طبیعی و نرمال بازار.


نویسنده این مطلب احتمال رخ دادن این اتفاقات را بیش از رخ ندادن آن به ویژه در شش ماه دوم سال می‌داند و از این جهت به روند صعودی بازار در بلندمدت و منهای رونق از طریق عوامل پولی خوشبین است.در مورد شش ماه دوم سال و پیش بینی‌های بلندمدت تر در مطالب آینده بیشتر توضیح خواهیم داد.
برای بازار فردا مثل بازار امروز نوسانات اندک را پیش‌بینی می کنیم و توصیه ما به سرمایه‌گذاران محترم این است که اگر سهم و یا سهامی را مدنظر دارید و با تحلیل و ارزیابی شرایط، تصمیم دارید که روی آنها سرمایه‌گذاری کنید، زمان فعلی موقعیت مناسبی برای خرید پله‌ای شماست. درست است که ریسک توافق و کاهش قیمت دلار هنوز هم وجود دارد و به همین دلیل توصیه به خرید پله‌ای می‌کنیم ،ولی به نظر نمی‌رسد که روندهای بلندمدت، دلار زیر 22 هزار تومان را در خود جای داده باشد.

نویسنده: سعید فلاح

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید