به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۲۷ آذر ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۲۸ آذر ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار امروز متفاوت از هفته گذشته بود. اکثر سهام بازار و به ویژه ریالی ها مثبت بودند. بازار در تایم ابتدایی خوب پیش رفت و در ادامه نیز روند مثبت کمی آرام تر شد ولی تا انتها بازار همچنان صعودی بود. پیشنهاد ده بندی وزیر اقتصاد به ستاد اقتصادی دولت و احتمال پذیرش این پیشنهادات را می توان عاملی برای رشد امروز دانست. بسیاری از این پیشنهادات، سوای از رونقی که می‌تواند به بازار سرمایه بدهد، باعث شفافیت در اقتصاد می‌شود. در حقیقت شفافیت در اقتصاد با رونق در بورس مترادف و در یک جهت هستند و همین موضوع است که بسیاری را مخالف بورس می‌کند و بعضاً به مقابله با آن برمی خیزند. به نظر می‌رسد روزهای سخت در حال تمام شدن است. در شرایط فعلی خریدار قوی در بازار نیست ولی فروشنده‌ها نیز دلیلی برای فروش در قیمت‌های حال حاضر نمی بینند. از این جهت بازار دچار رکود است ولی همانطور که گفته شد زمان زیادی تا اتمام رکود باقی نمانده است. نکته مهم امروز ثبات در نرخ بهره بین بانکی است. اگر به تغییرات نرخ بهره بین بانکی از سال گذشته تا به امروز توجه شود، حرکات در خلاف جهت نرخ بهره و بازار سهام به خوبی قابل مشاهده است. از این جهت و با کاهش هر چند اندک نرخ بهره بین بانکی، می‌توان انتظار داشت که بازار سهام دوباره و به آهستگی رونق بگیرد و روند رو به بالا را داشته باشیم.
امروز در بسیاری از گروه‌ها روند مثبتی داشتیم اما بانکی‌ها و خودرویی ها شرایط بهتری در صنایع بزرگ داشتند. اصلاح زیاد و خوشبینی های پیش آمده بعد از پایان مذاکرات دور هفتم در وین، توجه به این گروه ها را بیشتر کرده است. همچنین سهام کوچک بازار نیز رشد خوبی داشتند و می توان انتظار داشت که رشد آنها از صنایع بزرگ در صورت برگشت روند از نزولی به صعودی بیشتر باشد. همانطور که قبلا نیز گفته شده بود، ابهامات اقتصاد ایران بعد از ۴ سال سخت که بر مردم گذشت، در حال تمام شدن است. در مورد بودجه، بدترین سناریو ممکن، تایید لایحه بودجه بدون تغییرات زیاد توسط مجلس است که البته همین بسته پیشنهادی وزارت اقتصاد نشان می دهد که قبل از ورود مجلس به بحث بودجه، خود دولت به دنبال اصلاح است. بنابراین شرایط از این بدتر نخواهد شد و با تغییرات احتمالی با موافقت دولت و از سوی مجلس، شرایط بهتر می‌شود.
مورد بعدی مذاکرات هسته‌ای است. به نظر می‌رسد اختلافات در حال کاهش است و می‌توان امید داشت که در کوتاه‌مدت توافق البته با کمیت و کیفیت نامشخص صورت پذیرد. برخلاف تصور بسیاری از افراد که بعضاً با بازار سرمایه و شفافیت در تضاد هستند و صرفاً به دنبال تامین منافع خود حال به هر طریق ممکن می باشند، رفع تحریم‌ها بیشترین تأثیر مثبت را بر بازار سرمایه خواهد داشت و این ادعا که عدم موفقیت در مذاکرات باعث رشد بازار می شود، بسیار دور از واقعیت است. عدم توافق یعنی برداشت هر چه بیشتر از جیب بنگاه ها توسط دولت و عدم تشکیل سرمایه و فرسودگی در بلندمدت.
ولی توافق هزار مزیت از جمله کاهش اقدامات دستوری،شرایط بهتر در فروش محصولات به ویژه محصولات صادراتی و بهای تمام شده پایین تر برای شرکت‌ها از جهت تامین مواد اولیه ارزان تر دارد. آن طور که گفته می‌شود دور هشتم مذاکرات وین، قبل از شروع سال جدید میلادی آغاز می شود و می توان انتظار داشت که اختلافات بازهم کاهش یابد.
واقعیت اینست که هنوز هم بسیاری برای خرید تردید دارند، ولی کم کم باید شاهد ورود مرددین نیز باشیم. احتمالاً این تردید تا برگزاری دور جدید مذاکرات در هفته های آینده در برخی افراد وجود خواهد داشت، ولی عده‌ای از مرددین نیز کم کم وارد می‌شوند. چیزی تا رفع کامل ابهامات باقی نمانده است.
بازار فردا نیز مثبت ارزیابی می شود، البته احتمالاً عرضه در برخی از سهم ها با توجه به مثبت امروز و مثبت احتمالی فردا زیاد است، ولی تقاضا نیز رفته رفته تقویت می‌شود.
قیمت‌های فعلی بیش از اینکه انگیزه برای فروش باشد، نشانه ای برای خرید است.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید