به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
جمعه, ۲۶ شهریور ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۲۷ شهریور ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، هفته اخیر بازار به آرامی گام برداشت. گاهی مثبت بود و گاهی منفی، ولی در نهایت بخش منفی غالب شد و شاخص کل با 2.5 درصد کاهش کار خود را به پایان رساند. نکته مهم، کاهش بیشتر شاخص هم وزن بود که حدود 3.4 درصد کاهش را نشان می‌داد.
دلار نیز در طی هفته روند کاهشی داشت که تاثیر آن بر بازارها هم به خوبی مشاهده شد. قیمت کامودیتی‌ها نیز در طی هفته تغییر چندانی نداشت که نشان از ثبات نسبی در بازارهای جهانی دارد. در این بین قیمت گاز طبیعی شدیداً در حال افزایش است و به نظر می‌رسد با آغاز فصل سرما این افزایش همچنان ادامه یابد. مسئله‌ای که باعث افزایش نرخ خوراک اوره سازها و متانولی‌ها می شود و ریسک مهمی برای آنها خواهد بود. اینکه دولت در مورد نرخ خوراک این پتروشیمی‌ها چه تصمیمی بگیرد بسیار حائز اهمیت است. البته نکته مهم افزایش قیمت اوره است که می‌تواند تا حدودی ریسک افزایش نرخ خوراک را پوشش دهد و اگر تخفیف‌ها در فروش محصولات نیز کمتر شود اوضاع بهتر هم می‌شود.


اما اتفاق مهم این هفته سفر رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران و توافق ایران و آژانس در مورد اعمال نظارت ها بر برنامه هسته‌ای ایران بود. این اتفاق تاثیر مستقیم در آرامش بازارها و به ویژه بازار ارز داشت که نشان می‌دهد انتظارات در کشورمان به راحتی به این سو و آن سو می‌رود. سفر گروسی از این جهت که تا قبل از آن صحبت‌هایی از صدور قطعنامه علیه برنامه هسته‌ای کشورمان در شورای حکام به گوش می‌رسید حائز اهمیت است و خدا را شکر خطر فعلاً رفع شده است.


در این هفته انتصاب‌های مهمی نیز به ویژه در وزارت خارجه صورت گرفت. مهدی صفری سفیر سابق ایران در چین و روسیه به عنوان معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه منصوب شد. این انتخاب از این منظر که صفری آشنایی بسیار بالایی از دو قدرت بزرگ جهان یعنی چین و روسیه دارد و سیاست خارجی دولت سیزدهم حساب ویژه‌ای روی این کشورها باز کرده است، بسیار مهم به نظر می‌رسد. این انتخاب بیش از هر چیز حامل این پیام است که ایران برای ارتباط نزدیک با روسیه و به ویژه چین آمادگی کامل دارد. تغییر مهم دیگر باز هم در وزارت خارجه، جایگزینی علی باقری کنی به جای عباس عراقچی در معاونت سیاسی این وزارتخانه بود. این انتخاب از این جهت که معاون سیاسی وزیر خارجه مسئول مذاکرات آتی بین ایران و کشورهای غربی است بسیار حائز اهمیت است.
باقری کنی از مخالفان سرسخت برجام است و شاید در نگاه اول اینطور به نظر بیاید که دستیابی به یک توافق آن هم در زمینه هایی به جز برنامه هسته‌ای بسیار مشکل شده است. باقری کنی معاون سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی در دولت احمدی نژاد و از اعضای ارشد مذاکره کننده با طرف‌های غربی در آن دوره بود. مذاکراتی که نتیجه خاصی نداشت و ماحصل آن صدور قطعنامه‌های متعدد علیه کشورمان بود. اما شرایط در حال حاضر متفاوت است. فشارها بیشتر شده و درآمدهای نفتی سرشار در آن سال ها در حال حاضر وجود ندارد. از نظر اجتماعی نیز شرایط نامناسب‌تراز آن دوران است. ضمن آنکه نیروهای مخالف برجام به رهبری سعید جلیلی اولاً به دنبال این هستند که ثابت کنند توانایی مذاکره و مصالحه با دنیا را دارند و دوم اینکه توافقی را امضا کنند که خودشان تصمیم گیراصلی‌اش هستند. آن گاه ممکن است از نظر آنها توافق با غرب بسیار خوب و لازم باشد. از این جهت انتخاب باقری کنی هوشمندانه است و می‌تواند نیروهای مخالف برجام که در دولت و بخشی از جامعه هستند را به مذاکره و مصالحه با آمریکا متقاعد کند و دولت بتواند از مواهب این توافق در جهت منویات و برنامه‌های خود بهره ببرد.


اما در بازار سهام برای این هفته پیش‌بینی می‌شود که اصلاح اخیر، در روزهای یکشنبه و دوشنبه پایان بپذیرد و رشد بازار آرام‌آرام آغاز گردد.

تجدید ارزیابی شرکت‌ها و جذابیت بسیاری از سهام سود ساز، محرک بازار سهام برای شروع مجدد رشد هستند. به نظر می رسد که بازار سهام و به ویژه سهام کوچک سود ساز و تورم محور مانند کاشی و سرامیک، دارویی‌ها، غذایی ها، لاستیک سازی و … از موقعیت جذابی برای سرمایه‌گذاری برخوردار باشند. در صنایع بزرگ نیز پالایشی‌ها موقعیت ممتازتری نسبت به بقیه بزرگ‌ها دارند و ریسک آنها نیز در شرایط فعلی کمتر از فولادی‌ها و پتروشیمی‌هاست. بازار این هفته شرایط بهتری را تجربه خواهد کرد و سرمایه‌گذاران با خیال راحت‌تری اقدام به خرید می‌کنند.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید