به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۲۶ شهریور ۱۴۰۱

پیش‌بینی بازار ۲۷ ام شهریورماه ۱۴۰۱

در روزهایی که بورس در دوراهی برجام و ابهامات ناشی از آن به سر می‌برد سهامداران نیز دچار تردید می باشند و خرید خود را به تعویق انداخته اند . باید توجه داشت تا زمانی که ابهام و ندانستن در بورس وجود دارد کندی در روند آن نیز مشاهده می‌شود. در شرایط فعلی اگر خرید نباشد به تبع آن تقاضا نیز کم می‌شود و عرضه روند صعودی خود را ادامه خواهد داد . حجم نقدینگی هم که یکی از مهمترین شاخص های بازار شناخته می شود پایین است . در چنین حالتی روندی آرام و اصطلاحاً بدون جهت را در بازار سهام تجربه میکنیم که عمده آن هم حرکتی ندارد . این بی تحرکی به بازارهای موازی نیز سرایت کرده به طوری که در بازار سکه نیز شاهد رونق قبل نیست.
بازار سهام در سایه این بلاتکلیفی ها روز چهارشنبه منفی آغاز کرد و منفی هم به کار خود پایان داد. به طوری که شاخص کل با ۴ هزار واحد ریزش همراه بود و عدد نهایی آن به یک میلیون و 389 هزار واحد رسید که در این میان فارس با حدود 2 هزار واحد منفی بیشترین تاثیر و عبارت بهتر تقریباً نیمی از منفی سازی شاخص را به دوش کشید . شاخص هم وزن اما که نماینده سهم های کوچکتر بازار سرمایه میباشد متعادل‌تر از شاخص کل و عملکرد سهم های بزرگ ظاهر شد و تنها با ۴۰۰ واحد ریزش به عدد ۴۰۴ هزار واحد رسید
ارزش معاملات بازار روز چهارشنبه هم چنگی به دل نزد و همانند هفته گذشته خود ادامه دهنده روند نزولی بود و تنها شاهد ۲۵۲۹ میلیارد تومان ارزش معاملات بودیم که حتی نسبت به روزهای رکودی بازار هم عدد پایین و غیر قابل قبول بود . حجم معاملات اما آمار قابل قبول تری نسبت به ارزش معاملات از خود به جا گذاشت و 12.5 میلیارد را به ثبت رسانید که تقریباً این عدد نزدیک به سقف دو ماهه حجم معاملات می‌باشد . اما با این وجود بی رمقی در بازار همچنان محسوس می باشد.
فرایند ورود و خروج پول به بازار سرمایه امار مطلوبی را از خود نشان نداده و ۱۴۳ میلیارد تومان پول از جانب سهامداران حقیقی از بازار خارج شده است که از این ۱۴۳ میلیارد ۸۳ میلیارد تومان آن از نمادهای بزرگتر بازار سرمایه خارج شده است که نشان دهنده اقبال سهامداران خرد به سهم های کوچکتر بازار سرمایه به دلیل عدم وجود نقدینگی بزرگ در بازار می باشد . در کنار این خروج پول سهامداران حقیقی اقدام به سرمایه‌گذاری ۲۲۹ میلیارد تومانی منابع خود در صندوق‌های با درآمد ثابت نموده اند .
در رابطه با چشم انداز بازار روز آتی ، رشد بورس را تنها باید به رشد اسمی دلار و تورم در کشور گره زد چرا که ماحصل تمام این مذاکرات برجامی بی نتیجه ماند و صدراعظم آلمان در این خصوص بیان کرد دستیابی به توافق ایران در آینده نزدیک تقریباً غیر ممکن است به دنبال این خبر دلار جهش قیمتی را تجربه کرده و در بازار آزاد در قیمت‌هایی در نزدیکی ۳۲,۰۰۰ تومان در حال معامله بود . عامل منفی دیگر نیز افزایش نرخ بهره هم در ایران و هم توسط فدرال رزرو در آمریکا می باشد که می توان با این تفاسیر بازار فردا بازار منفی و با برتری عرضه ها نسبت به تقاضا را متصور بود

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید