به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
جمعه, ۲۶ آذر ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۲۷ آذر ۱۴۰۰

و این پاییز نفرین شده…
آخرین روز معاملاتی این هفته هم هیچ رمقی نداشت. ناامیدی بین اهالی بازار موج میزد. خیلی برای ما هم رمقی نمانده که بخواهیم از جملات کلیشه ای مثل ” زمانی که همه فعالین بازار ناامید شده اند، بازار برخواهد گشت” استفاده کنیم. در یک هفته گذشته میانگین ارزش معاملات خرد به حدود 2800 میلیارد تومان رسیده است. همچنین در یک هفته اخیر بطور میانگین حدود 500 میلیارد تومان روزانه خروج پول حقیقی در بازار داشتیم. این نتیجه ی هیچ چیزی جز بی اعتمادی به سیاست ها و سیاستگذار ها نمی تواند باشد.
در حال حاضر وضعیت بازار سرمایه از لحاظ ریسک اصلاً مطلوب نیست. همانطور که انتظار میرفت و پیش بینی می شد لایحه بودجه کشور اصلاً به مذاق اهالی بازار خوش نیامده است. از طرف دیگر مذاکرات برجامی هم نتوانسته به بازار ( یا حداقل گروه های منتفع ) اندکی امید تزریق کند. با نگاهی به روند مذاکرات برجامی و همچنین گفته های ضد و نقیض طرف های برجام، بعید به نظر میرسد که در آینده ای نزدیک و در کوتاه مدت نتیجه خاصی از مذاکرات حاصل شود. بنابراین باید منتظر تکرار همان سناریوی فرسایشی برجام بود هر چند که تلاش های تیم مذاکره کننده ایران در چند روز اخیر طرفهای غربی ( و همچنین خود ما ) را امیدوار کرده است . از طرفی به نظر میرسد که راه رسیدن به یک توافق بین ایران و طرف های دیگر، از سیگنال مثبت آژانس بین المللی هسته ای عبور میکند؛ یعنی اگر توافقی بخواهد صورت بگیرد، ابتدا باید آژانس چراغ سبز را روشن کند و به عبارتی ایران حسن نیت خود را برای انجام فعالیت های هسته ای نشان دهد. در حال حاضر کشور در بدترین وضعیت اقتصادی قرار دارد بنابراین اینکه توافق خواهد شد یا خیر، جواب آن صد در صد بله است؛ اما اینکه چه زمانی به این مهم دست یابند کاملا مبهم است.
در مورد روند دلار هم همینطور است. روند شاخص در روزهای اخیر کاملاً بدون واکنش به روند دلار شده است. دلیل آن میتواند موارد مطرح شده در مورد ریسک های بازار باشد که پیش تر توضیح داده شد و باعث شده که اثر رشد دلار بر صنایع صادرات محور را از بین ببرد و استقبال از این گروه پایین باشد.
برای پیش بینی بازار بهتر است مقایسه ای داشته باشیم با اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد ماه امسال که بازار به این نتیجه رسیده بود که بسیاری از سهام ارزنده هستند و بازار در اوایل خرداد ماه تا ابتدای شهریور ماه حدود 40 درصد رشد را تجربه کرد. از مهمترین ریسک های آن روزهای بازار انتخابات ریاست جمهوری و سیاست های دولت جدید بود که همان روزها هنگامی که اهالی بازار به این نتیجه رسید که ریاست جمهوری آقای رئیسی تقریبا قطعی است ( با توجه به حمایت های زبانی ایشان در برنامه های تبلیغاتی شان) یکی از بزرگترین ریسک های بازار به نفع سهامداران کنار رفت و این مورد با همراهی بازارهای جهانی و عوامل دیگر باعث رشد بورس شد. در حالیکه این روزها، بازار با ریسک هایی همچون مذاکرات برجامی، لایحه بودجه و همینطور بدبینی در مورد آینده بازارهای جهانی باعث شده که امید به رشد بازار پایین باشد. سهام شرکتهای بورس تهران به طور مستقیم و غیرمستقیم وابستگی بالایی به دولت دارد. در این شرایط دولت همانطور که با تصمیمات یک شبه و غیر منطقی باعث ایجاد فضای بی اعتمادی بین سهامداران و برهم زدن تعادل بازار شده است، باید وارد میدان شده و بازار بورس را از این وضعیت نجات دهد. رفتار و سخنان مسئولین مرتبط در این روزها هیچ شباهتی به روزهای پیش از انتخابات ندارد، بنابراین نتیجه گرفته می شود که مسئله بورس، اولویت این روزهای دولت نباشد؛ احتمال می رود که دولت به دنبال این است که هر چه سریعتر مذاکرات برجام ( یا برجام پلاس ) را به نتیجه برساند که به تبع آن با رشد سهام شرکتهای گروه بانکی و خودرویی، بازار سهام هم یک موج صعودی را تجربه کند و همراه آن دیگر نمادهای مستعد رشد به قیمت معامله شوند.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید