به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۲۵ دی ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۲۶ دی ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار بورس تهران در نخستین روز معاملاتی هفته در مدار منفی و غلبه فروشندگان بر خریداران آغاز بکار کرد. شاخص کل از همان ابتدای معاملات گارد منفی به خود گرفت و با حدود 11 هزار و 600 واحد افت به محدوده 1 میلیون و 322 هزار واحدی قرار گرفت. ارزش معاملات خرد هم که این روزها به طور میانگین در محدوده 2500 میلیارد تومان قراردارد، امروز هم حدود 2400 میلیارد تومان به ثبت رسید. همانطور که بارها اشاره شده است، ارزش معاملات خرد در این محدوده نشان از رکود و بی رمقی کامل در بازار است. از دیگر نشانه های این وضعیت رکودی، میتوان به خروج پول حقیقی اشاره کرد.
برای نجات بازار از شرایط کنونی، پول بزرگ باید وارد بازار شود و طبیعتاً سرمایه بزرگ برای ورود به بازار ریسک های مختلفی را خواهد سنجید؛ کش و قوس‌ها و چانه زنی ها بر سر بودجه سال بعد نتایج مشخص و روشنی نداشته است و این مورد هنوز هم به عنوان یکی از ریسک های بازار عنوان می شود و باعث بی رمقی و کاهش ارزش معاملات بازار شده است. وضعیت پیش روی عمده صنایع ابهام دارد و در شرایط کنونی ریسک های بازار برای سرمایه گذار صرفه ندارد. چرا که حتی اگر امسال هم دولت بیخیال تامین کسری بودجه خود از سود شرکتهای بزرگ بازار شود باز هم در سال بعد امکان دارد، به سراغ این صنایع و شرکتها برود. به مورد بالا، ریسک افت و رکود کوتاه مدت بازار به دلیل توافق را هم اضافه کنید. در صورتیکه تنها راه نجات وضعیت اقتصادی کشور از وضعیت فعلی، همین به ثمر نشستن مذاکرات است و تنها این راه میتواند به کاهش بی پولی دولت شود. همانطور در گزارش‌های پیشین هم ذکر شد، بازار سرمایه کم کم دارد با سود بنیادی شرکتها غریبه میشود. میزان سرمایه‌گذاری جدید و طرح توسعه‌ها در میان صنایع در یک بازه 10 ساله افت بسیار محسوسی داشته است و عمده سود شرکتها ناشی از تغییر شرایط بیرونی بوده است نه درونی خود شرکت. بنابراین حتی با وجود احتمال افت بازار سرمایه پس از توافق ، بهترین گزینه موجود برای رونق بخشیدن به بازار همین مذاکرات برجامی است.
از طرف دیگر انقدر خبرهای مثبت و منفی در روزهای قبل و بعد مذاکرات زیاد شنیده می شود که حتی افرادی هم که به نتیجه مذاکرات خوشبین هستند، حاضر به سرمایه گذاری در صنایعی که از به ثمر نشستن برجام منتفع می شوند نیستند.
بنابراین در شرایط فعلی و رکودی بازار، این خبرها هستند که روند کوتاه مدت گروه‌ها و نمادها را مشخص میکنند، یک روز خبر حذف ارز ترجیحی، باعث تحرکات مثبت در گروه غذایی ها و زراعی ها می شود، روز دیگر همین اخبار مثبت بانکی ها را تحت تاثیر قرار میدهد و باعث میشود دو سه روزی در مدار مثبت معامله شوند و سپس بعد از کاهش هیجان خریداران، دوباره به همان محدوده قیمتی قبلی برمیگردد.
بنابراین در این روزها، بازار توان و دلیل موجهی برای عبور از این شرایط رکودی ندارد. هر چند که به نظر اکثر کارشناسان بازار، چه از لحاظ بنیادی و چه از نظر تکنیکالی، بازار در محدوده فعلی ارزنده است اما ریسک های موجود در شرایط فعلی بازار سرمایه اجازه ورود پول را نمیدهد .
از امیدواری این روزهای ما، گزارشات 3 ماهه شرکت‌هاست که میتواند به بهبود اوضاع کنونی کمک کند هر چند که این مورد هم در شرایط ترس و ابهام حال حاضر بازار، خیلی کمک کننده نیست. در نهایت اگر به دید بلند مدت و حتی میان مدت در بازار سهام سرمایه گذرای شود، با توجه به ارزندگی سهام در محدوده فعلی و همچنین احتمال بالای توافق با طرف های برجام و فواید آن برای وضعیت بنیادی صنایع، احتمال میرود که بازدهی مطلوبی داشته باشد.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید