به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
جمعه, ۲۴ دی ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۲۵ دی ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، شاخص کل بورس در هفته‌ای که گذشت با افت ۲٫۱ درصدی در شاخص کل مواجه بود. هفته سوم دی ماه همانند هفته گذشته‌اش دنبال شد. ارزش پایین معاملات خرد و خروج پول حقیقی به دو ویژگی ثابت برای بازار تبدیل شده است. این هفته هم همانند هفته گذشته بازار درگیر واکنش احساسی به اخبار ابرجام بود و به همین خاطر صنایع برجامی مانند باانکی و خودرویی بازدهی مثبتی را سپری کردند. نکته دیگر هفته گذشته خبر حذف ارز ترجیحی بود که دو گروه غذایی و زراعی را تحت تأثیر قرار داد اما باید توجه داشت که اثر حذف ارز 4200 روی تمام نمادها یکسان نخواهد بود و الان بازار به صورت هیجانی در حال واکنش نشان دادن است و مسلماَ با کاهش جو هیجانی راه سهام از یکدیگر جدا خواهد شد. البته نکته ابهام آلود این است که بعد از حذف ارز 4200، شرکت‌ها چقدر می‌توانند افزایش نرخ بگیرند و آیا حاشیه سود خود را می‌توانند حفظ کنند یا خیر.

در کل باید گفت که بازار از لحاظ قیمتی به کف قیمتی در نقطه جذابی قرار دارد اما جذابیت این نقاط با رفع ابهامات و شفافیت در چشم انذاز بازار پدیدار می‌شود. با وجود کاهش قیمت‌ها، ارزش بسیاری از پرتفوها کاهش یافته است و اساساَ با توجه به چشم انذاز روشنی که بر بازار وجود ندارد نه تنها منابع وارد نمی‌شود بلکه سرمایه‌گذار اقدام به تسویه نیز می‌کند. در نتیجه نقدینگی از بازار خارج می‌شود و پولی در بازار وارد نمی‌شود و معامله‌ای صورت نمی‌گیرد و در صورت ورود پول اندکی بازار مثبت شده اما مثبت ماندن بازار نیاز به شفافیت در خصوص برجام و بودجه دارد. لذا تا زمانی که وضعیت برجام و بودجه مشخص نگردد بازگشت اعتماد به بازار سرمایه به همین راحتی مقدور نخواهد بود و سرمایه‌گذاری که تجربه فعالیت در بازارهای آزادتر را دارد، خیلی سخت‌تر به این بازار برخواهد گشت.

در ادامه برای هفته آینده می‌توان گفت که بحث برجام و بودجه دو اتفاق بسیار مهم در چند وقت اخیر است، در بحث بودجه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دچار کش و قوس زیادی شد که در آخر تصمیم بر حذف آن گرفته شد و احتمالا هفته جاری اخبار شفاف را درخصوص حمایت ۱۰ بندی که برای بازار سرمایه منتشر شد نیز به تصویب رسید و حذف ارز 4200 بشنویم. نکته جالب دیگر این است که بنظر می‌رسد، سهام تقریبا راه خود را از بازار جدا کرده‌اند؛ اخباری که از توافق برجام و کاهش نرخ دلار به گوش می‌رسد، موجب شد پتروشیمی ها و فلزات فشار فروش زیادی داشته باشند.در نتیجه چنانچه بازار سرمایه رشد داشته باشد، با لیدر شدن گروه خودرویی، پالایشی و بانکی خواهد بود. در صورت رشد ایران خودرو به عنوان لیدر بازار در جای مهمی قرار دارد و اگر این محدوده را حفظ کند، برای بازار سرمایه بسیار خوب خواهد بود. نکته مهم برای بازار در هفته آینده گزارشات 9 ماهه است و اگر ابهام و پر رنگ شدن مذاکرات برجام نبود طبیعتاَ فعالین بازار وزن بیشتری را به آن تخصیص می‌دادند، لذا فعلا  درایور اصلی در هفته آینده اخبار مربوط به مذاکرات برجام همانند دو هفته اخیر می‌باشد.

از لحاظ تکنیکالی نیز می‌توان گفت که شاخص در کانال نزولی خود قرار دارد و در حال حاضر به محدوده حمایتی 1 میلیون و 340 هزار واحد واکنش نشان داده اما در صورت از دست رفتن آن حمایت بعدی محدوده 1 میلیون و 270 تا 1 میلیون و 310 هزار واحد خواهد بود، البته با گام نزولی که وجود دارد اگر شرایط بازار در همین وضعیت باقی بماند رسیدن به حمایت‌های بعدی دور از انتظار نیست و نشانه‌ای هم از برگشت روند بازار از لحاظ اندیکاتوری دیده نمی‌شود. در مورد شاخص هموزن نیز بین قیمت و RSI یک واگرایی مثبت وجود دارد و تا زمانی که حمایت 340 هزار واحدی از دست نرود این واگرایی اثر خود را خواهد گذاشت و انتظار می‌رود در همین محدوده‌ها الگوی کلاسیک سر و شانه معکوس یا الگوی دو کف تشکیل شود و برگشتی را داشته باشیم برای بازار فردا در نهایت پیش‌بینی می‌گردد روندی متفاوت در صنایع باشیم و هر صنعت با وجود شرایط و اخبار خوب یا بد، حرکت مختص به خود را انجام دهد.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید