به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
دوشنبه, ۲۳ خرداد ۱۴۰۱

پیش‌بینی بازار ۲۴ خرداد ۱۴۰۱

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز را با جهشی حدود 2.5 درصدی سپری کرد. در پی معاملات روز جاری بازار سرمایه شاخص کل به حدود 39 هزار واحد رشد به حوالی یک میلیون و 571 هزار واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن نیز رشد حدود 7700 واحدی را تجربه کرد. در جریان معاملات امروز بیشتر نمادها در همه‌ی صنایع در محدوده سبز و صف خرید در حال معامله شدن بودند و می‌توان گفت علت اصلی آن افزایش نرخ دلار و نزدیک شدن قیمت دلار نیما به دلار بازار آزاد است.
در بازارهای جهانی هر بشکه نفت برنت کماکان بالای 120 دلار در حال معامله می‌باشد. در هفته گذشته در بورس فلزات لندن قیمت محصولاتی مثل آلومینیوم، روی، سرب و مس تغییرات قابل توجهی را شاهد نبودند. اما قیمت فولاد هر چند که از ثبات قیمتی برخوردار بود اما رقابت منفی روسیه در بازارهای جهانی با ایران تهدید بزرگی برای شرکت‌های فولاد سازی ایران محسوب می‌شود و این مورد در کنار قطعی های احتمالی برق در تابستان ریسک صنعت فولاد را به نسبت افزایش داده است. در بین محصولات پتروشیمی متانول هفته با ثباتی را سپری کرد اما اوره رشد حدود 8 درصدی را شاهد بود و این می‌تواند برای نمادهایی مانند خراسان و کرماشا مثبت تلقی شود.
در حال حاضر بازار دو موضوع مهم را پیش‌ روی خود می‌بیند. اولین موضوع افزایش نرخ ارز و جهش ارزی می‌باشد که با توجه به کم شدن فاصله دلار نیما و دلار آزاد می‌توان تاثیر افزایش نرخ دلار را بر روی سودآوری شرکت‌های کامودیتی مانندگروه پتروشیمی به خوبی لحاظ کرد که این مورد در کنار نزدیک شدن به مجامع اقبال به سوی شرکت‌های با تقسیم سود بالا و کامودیتی محور را بالا برده و در مجموع به نفع بازار سرمایه می‌باشد. اما موضوع مهم دوم ریسک سیاست‌های دولت و خبرهای مربوط به بسته سیاستی هیئت دولت برای کنترل نرخ دلار می‌باشد که در آن از افزایش نرخ سپرده‌ها نیز صحبت می‌شود. حال اینکه این خبرها تا چه حد به واقعیت نزدیک می‌باشد را باید در روزهای آینده دید.
هرچند جهش ارزی موضوعی دردناک محسوب شده و باعث افزایش تورم، شکاف طبقاتی و سخت تر شدن زندگی مردم می‌شود اما تحولات سیاسی و برجامی در جهت این جهش در حال وقوع است و در صورت ادامه پیدا کردن این مسیر، به نظر می‌رسد راهی جز افزایش شدید نرخ ارز و به تبع آن ….. وجود ندارد

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید