به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
جمعه, ۲۲ مرداد ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۲۳ مرداد ۱۴۰۰

به گزارش  شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، شاخص در این هفته در تمام روزها سبز بود، آن هم از نوع پررنگ و با ۵.۶ درصد رشد، بیشترین افزایش یک هفته‌ای را در سال جاری رقم زد. برای تمام فعالین بازار سهام مشخص است که رشدهای اخیر ناشی از رشد قیمت دلار و خوش‌بینی نسبت به برنامه‌های دولت در مورد بازار سرمایه است. در این بین آنچه رخ داد افزایش قیمت سهام دلار محور مانند پتروشیمی‌ها و فلزی ها بود و ریالی‌ها مانند دلاری‌ها و شاخص رشد نکردند. اما افزایش نرخ دلار و ورود پرقدرت به کانال ۲۶ هزار تومان و حتی رسیدن به مقاومت مهم ۲۶ هزار و ۷۰۰ تومان به چه دلیل بود. واقعیت این است که دلایل قوی و محکم سیاسی برای این موضوع وجود ندارد. اگر دلیل اتفاقات در خلیج فارس باشد، وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد که رفتارهای ایران به دلیل سیاست‌های آمریکا و در دفاع از خود است و هیچ برنامه نظامی برای مقابله با آن ندارد. اگر دلیل، عدم علاقه طرف‌های مذاکره به توافق است که چه در طرف ایران رئیس جمهور بارها بعد از انتخاب و حتی قبل از آن تاکید به برداشتن تحریم‌ها و مذاکره داشتند. حسین امیرعبداللهیان گزینه پیشنهادی وزارت امور خارجه نیز، از جمله معاونان دکتر ظریف در دوران وزارت خارجه ایشان بوده است و از گزینه‌های مطرح شده قبل معتدل تر است و حتی گزینه محتمل برای پست دبیر شورای عالی امنیت ملی که مسئولیت ادامه مذاکرات را بر عهده خواهد داشت علی شمخانی است. بنابراین دلایل سیاسی برای رشد ناگهانی دلار کمی دور از ذهن است و بیشتر باید به دلایل اقتصادی بپردازیم. از ابتدای امسال بیشتر از ۴۰ هزار میلیارد تومان به پایه پولی اضافه شده است و دولت بخش عمده از مخارج خود را از تنخواه خود نزد بانک مرکزی یا به عبارت بهتر با چاپ پول پرقدرت تامین کرده است. این عملکرد نتیجه‌ای جز افزایش نقدینگی و تورم ندارد. مطابق نظریه مقداری پول قیمت ذاتی دلار با فرض سال پایه ۱۳۸۱ تقریباً حدود ۲۷ هزار تومان است، همچنین دولت با کسری بودجه شدید مواجه است و چاپ پول و عدم انتشار اوراق تاحدی می تواند ادامه پیدا کند و از جایی به بعد منطق اقتصادی ندارد.
وقتی این دلایل را کنار هم می‌گذاریم احتمال افزایش قیمت دلار از ناحیه عوامل و شاخص‌های اقتصادی بیشتر از عوامل سیاسی آن است. بنابراین این افزایش تا حدودی توجیه‌پذیر است، ولی از اینجا به بعد هر افزایشی را باید به دید تردید نگاه کرد. یعنی قیمت دلار ۲۶ هزار و ۷۰۰ تومان توجیه دارد ولی بالاتر از آن در شرایط حاضر توجیه های خاص خواهد خواست. از منظر تکنیکالی نیز عدد ۲۶ هزار و ۷۰۰ تومان مقاومت قوی برای نرخ دلار است و اگر این قیمت را نیز رد کند ۳۰ هزار تومان نیز در دسترس است. مقاومت قوی شاخص کل بورس تهران نیز در همین حوالی یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد است و عبور از آن بدون رشد دلار در شرایط فعلی امکان‌پذیر نیست. بنابراین در نقطه حساس قرار دادیم.


گره‌ زدن تمام بازار سهام به قیمت دلار مانند گره زدن تمام اقتصاد به برجام در سال‌های گذشته خطرناک است و ممکن است هر اتفاق سیاسی و یا تصمیم اقتصادی باعث ضرر و زیان سهامداران شود. از اینجا به بعد بهتر است اگر تمام سهم هایمان و یا بخش عمده آن دلاری است، کمی آن را تعدیل کنیم و به سهام ریالی و سهام کوچک نیز گوشه‌ی چشمی داشته باشیم تا هم‌ بازده مناسبی را کسب کنیم و هم ریسک این دوران را مدنظر قرار داده باشیم.


در مورد وزرای پیشنهادی و به ویژه ۶ وزارتخانه اقتصادی، بعد از بررسی برنامه‌های افراد پیشنهادی و همچنین رای اعتماد مجلس صحبت خواهیم کرد اما فعلاً به این نکته بسنده می کنیم که گزینه پیشنهادی وزارت اقتصاد که بیشترین ارتباط را با بازار سرمایه دارد، یعنی دکتر خاندوزی شخص با سواد اقتصادی و آشنا به بازار سرمایه است و می‌تواند با تفکرات اقتصاد بازاری خود،راه جدیدی را در تمامی ابعاد بازار سرمایه بگشاید.
هفته آینده با توجه به رشد اخیر بازار، احتیاط بیشتری می‌طلبد و باید با دقت و وسواس بیشتری اقدام به خرید و فروش کرد. گروه‌های جا مانده از رشد شاخص غالبا ریالی ها هستند و می‌توانند در صورت کاهش قیمت دلار و خبرهای خوب سیاسی خودی نشان دهند. همچنین احتمالاً سهام کوچک نیز با توجه به عقب افتادن شاخص هم وزن از رشد شاخص کل، اوضاع بهتری را تجربه خواهند کرد.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید