به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
دوشنبه, ۲۲ شهریور ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۲۳ شهریور ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، شاخص کل بازار سرمایه، در ادامه روند اصلاحی که از ۷ شهریورماه شروع کرده بود امروز هم ۱۴ هزار و ۷۰۰ واحد افت داشت و در ارتفاع یک میلیون و ۴۷۵ هزار  واحدی قرار گرفت. بازار امروز در ادامه قرمزی روز گذشته شاخص، با فشار عرضه در عمده نماد ها آغاز به کار کرد هر چه به  میانه ی  بازار نزدیک تر شدیم فشار عرضه  افزایش یافت در ادامه بازار کمی از قرمزی نماد ها کاسته شد، و بخشی از نماد ها در وضعیت تعادل و یا حتی نیمه مثبت تابلو معامله می‌شدند. ارزش معاملات خرد ابتدای هفته دوم شهریور ماه همراستا با روند نزولی شاخص کل به زیر ۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده بود چند روزی است که در حال نوسان در محدوده ۷ هزار است .

در روزهای گذشته خروج پول حقیقی از بازار شدت گرفته، هر چند که خیلی رونقی در بازار های موازی شاهد نیستیم، بنابراین احتمالا شاهد افزایش ورود پول حقیقی باشیم.

یکی از مزیت‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه نسبت به بازارهای موازی، نقدشوندگی بالای سهام در بازار سرمایه بود که این ویژگی در روزهای پر فراز و نشیب سال ۹۹ کم‌رنگ شده بود، اما این روزهای دوباره می‌شود از این ویژگی بازار سرمایه صحبت کرد. هر چند که در این روزها بسیاری از نمادها حدود ۱۰ درصد اصلاح داشته‌اند اما در اکثر این روزهای اصلاح، خریدار پا به پای فروشنده در بازار حضور داشت.

در هر حال شاخص کل بعد از حرکت صعودی  که از خرداد ماه  شروع کرده بود، همانطور که پیش‌بینی می‌شد، نیاز به اصلاح داشت، چه بهانه‌ای بهتر از گارد نزولی دلار، و یا مذاکرات برجامی. هر چند که از لحاظ نموداری هم شاخص توان عبور از مقاومت مهم در محدوده ۱ میلیون و ۵۷۰ هزار واحد را نداشت.

همانطور که در شکل مشخص است، شاخص کل حدود ۲ ماه در محدوده اشباع خرید اندیکاتور RSI قرار داشت و با صعود با عدد ۹۵ انتظار می‌رفت که از این محدوده افت داشته باشد، بنابراین با کاهش حدود ۱۰۰ هزار واحدی در روزهای اخیر، به محدوده ۴۵ واحد رسید. در ادامه روند شاخص، در صورتی که شاهد عقب نشینی از این مقاومت شکل گرفته باشیم محدوده حمایتی ۱ میلیون و ۴۳۰ هزار واحدی را متصور هستیم.

در رشد اخیر بازار سرمایه، بسیاری از صنایع حتی بیشتر از شاخص کل رشد داشته اند‌ که میتوان به صنعت پتروشیمی اشاره کرد بنابراین نباید انتظار رشد در میان مدت را از این گروه داشته باشیم. اما با توجه به افت و اصلاح روزهای گذشته، می‌توان در میان صنایع بازار، نمادهای جذابی برای سرمایه گذاری پیدا کرد. در میان این صنایع، و در میان گروه سیمانی ها می‌شود نمادهای با نسبت P/E  مناسب برای سرمایه‌گذاری به دید میان مدت پیدا کرد. یکی از این نمادهای این صنعت سشرق با سهم فروش حدود 2 درصدی از بازار داخلی و حدود 10 درصدی از بازار صادارت سیمان است. این شرکت ظرفیت تولید 2 میلیون تن سیمان، 2 میلیون تن کلینکر و 165 هزار تن آهک را دارد.

بهتر است این روزها، با پیگیری دقیق اخبار و متغیرهای موثر بر بازار سرمایه پیگیر بازار باشیم و شاید نیاز باشد تغییری در چینش سهام در پورتفو ایجاد کنیم و از نمادهایی که از کف روند خود فاصله گرفته اند و چشم اندازی برای بازدهی آنها، چه به لحاظ بنیادی و چه به لحاظ نموداری وجود ندارد دوری کرد.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید