به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
یکشنبه, ۲۲ اسفند ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۲۳ اسفند ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار بورس تهران روز یکشنبه 22 اسفندماه 1400، در راستای منفی روز گذشته، شروعی متعادل همراه با نوسانات منفی داشت. در میانه معاملات و با افت نمادهای برخی از گروه‌ها، شاهد رنج‌کشی های مثبت در اینگونه نمادها بودیم، که بزرگان پالایشی تا مثبت 3 درصد هم بالا رفتند. در این میان استقبال خریداران از برخی نمادهای ارزنده گروه سنگ آهنی‌ها همچون کچاد و کنور قابل توجه‌بود. در نهایت شاخص کل با رشدی معادل 2 هزار و 379 واحد در ارتفاع 1 میلیون و 335 هزار و 313 واحدی قرار گرفت، شاخص کل هم‌وزن نیز با افتی معادل 368 واحد همراه بود و در ارتفاع 338 هزار و 728 واحد بکار خود پایان داد. نمادهای کگل، شتران، کچاد، فولاد و شبندر بیشترین تلاش را جهت رشد شاخص انجام دادند. ارزش معاملات خرد که در میانه اسفندماه چند روزی روند مثبت به خود گرفته بود، مجدداً در معاملات چند روز اخیر وارد فاز نزولی شد و در پایان معاملات امروز مبلغ 3035 میلیارد تومان را به ثبت رساند.
معاملات این روزهای بورس تهران متأثر از اتفاقات مربوط به مذاکرات برجام، تهاجم روسیه علیه اوکراین و به تبع آن تغییر نرخ کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی و حذف ارز تدریجی در جریان است. مذاکرات برجام که فعلاً با سنگ اندازی‌های روسیه به حالت تعلیق درآمده است بعید است تا بعد از تعطیلات نوروز خبر مثبتی از آن مخابره شود، از طرفی در خبرها شنیده شد که آمریکا برای پس گرفتن درخواست روسیه یک فرصت یک هفته‌ای به آن داده است که در صورت استمرار این درخواست احتمال اینکه روسیه از طرف‌های برجام کنار گذاشته شود وجود دارد ( هرچند که احتمال آن پایین است). همانطور که اشاره شد با توجه به اتفاقات اخیر و همچنین موشک‌های دیشب، به نظر می‌رسد تا آرام شدن فضای سیاسی میان طرف‌های برجام و حل و فصل این موضوعات، نباید انتظاری از به نتیجه رسیدن مذاکرات داشت.
از طرفی با آرام شدن فضای بازارهای جهانی پس از یک اصلاح کوتاه، خریدهای هیجانی نمادهای داخلی هم کاهش داشته‌است که در صورت ادامه‌دار بودن این شرایط، هرچند که هر لحظه امکان تغییر معادلات وجود دارد، نمادها و گروه‌هایی که ارزنده هستند رشد پیوسته خواهند داشت.
بنابراین برای ادامه معاملات در روزهای پایانی سال 1400، که نهایتاً به 4 روز می‌رسد، انتظار نمی‌رود گروه‌های برجامی همانند هفته گذشته مورد توجه قرار گیرند و باید شاهد معاملاتی متعادل منفی از این گروه باشیم. با توجه به روند متعادل مثبت بازار امروز و رنج‌کشی های مثبت در برخی از نمادها از جمله پالایشی‌ها، به نظر می‌رسد بازار بواسطه تحرکات مثبت در این گروه‌ها و گروه‌های زراعتی و غذایی، افت معناداری در روزهای پایانی سال نداشته باشد، هرچندکه با توجه به تعطیلات پیش‌رو نباید فروش‌های حقیقی‌ها را نادیده گرفت. لازم به ذکر است که پیش‌بینی بازار در این روزها، با توجه به سرعت تحولات سیاسی و به تبع آن اظهار نظر مسئولان و تصمیمات آنها، به مواردی تبدیل شده است که از عدم قطعیت بالایی برخوردار است.
با جمع بندی موارد ذکر شده احتمال اینکه بازار در روزهای پایانی سال دچار یک سردرگمی شود وجود دارد.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید