به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
دوشنبه, ۲۲ آذر ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۲۳ آذر ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، این روزها نیز میگذرد، ولی عملکرد ها باقی می‌ماند و اگر عمل ناحقی صورت گرفته باشد از یادها فراموش نمی شود. همانطور که دعوت به بورس در اوج شاخص از یادها فراموش نشد و به یکی از مشکلات دولت دوازدهم تبدیل شد، حمایت‌های بی چون و چرا و وعده‌های قبل از انتخابات و سپس وضعیت اسفبار چند ماه اخیر نیز فراموش نمی‌شود.
اینکه سالم‌ترین و شفاف‌ترین و مولدترین بازار کشور به چنین روزی افتاده و از سوی دیگر بازارهای موازی و بعضاً مشکل‌ساز برای اقتصاد، بازده بالا در چند ماه اخیر داشته اند، همگی نشان از این دارد که نمی‌توان به این شکل ادامه داد و باید طرحی نو در انداخت.
در حال حاضر فولادی‌ها و پتروشیمی‌ها سود ساز هستند و می‌توانند حداقل نیازهای کشور را برآورده کنند، ولی وقتی دولت می خواهد با لطایف الحیلی هر آنچه را که آنها می‌سازند، مال خود کند، آنها نیز انگیزه‌ای برای کار و سازندگی نخواهند داشت و سال آینده و سال های آینده آنها نیز دیگر نمی تواند خدمات فعلی را به دولت بدهند و علی می ماند و حوضش.
بازار سرمایه حال و روز خوشی ندارد. بازار سرمایه آینه اقتصاد است و حال ناخوش آن حال ناخوش اقتصاد را نشان می‌دهد.طلب های حق و ناحق را نقداً از بازار می گیرند و زمانی که نوبت بازار می‌شود وعده و وعیدهای نسیه می‌دهند.
با ادامه وضعیت فعلی نه تنها چیزی بهتر نمی شود بلکه بدتر هم خواهد شد. تنها مسئله‌ای که می‌تواند وضعیت را بهتر کند و اقتصاد و بازار سرمایه را در وضعیت بهتری قرار دهد، گشایش اقتصادی و رفع تحریم‌هاست. دولتی که درآمد کافی ندارد و از عوارض ایجاد نقدینگی و تورم نیز آگاه است، به دنبال هر راه و هر پولی می رود. کاری نیز به این ندارد که چه بلایی را بر سر شرکتها می آورد و نهایتا آینده را تباه می‌کند برای گذران روزهای فعلی.
شاخص کل بالاخره به زیر یک میلیون سیصد هزار واحد آمد و اینطور که پیداست پایین‌تر نیز می آید. خروج پول حقیقی شدیدی در حال رخ دادن است و ارزش معاملات نیز بسیار پایین است. متاسفانه سود سازی شرکتها پاشنه آشیل آنها شده و دولت با طمع فراوان به دنبال سود آنهاست. وقتی سرمایه‌گذار می بیند که هیچ کس حریف دولت نیست، ریسک سرمایه گذاری را در چنین سهامی نمی پذیرد. در مورد بودجه فعلاً باید منتظر ماند و دید که مجلس چه تصمیمی می‌گیرد ولی آنچه مسلم است قانون بودجه از لایحه دولت بدتر نمی شود و دولت بیشترین فشار ممکن و غیرممکن را به شرکت ها آورده است و بدترین سناریو در مورد بودجه سال آینده این است که مجلس هم این لایحه را بدون تغییرات با اهمیت تصویب کند. اما همانطور که گفتیم تنها مسئله‌ای که می‌تواند اوضاع را کمی متعادل کند، توافق و رفع تحریم هاست. خود دولت نیز به دنبال چنین فشاری به بنگاه‌های اقتصادی نیست و عاقبت کار را می‌داند ولی در شرایط تحریمی چاره‌ای جز این نمی بیند. اما با رفع تحریم‌ها، قطعاً دولت به منابع درآمدی دیگری نیز دست می یابد و فشار به شرکت‌ها کاهش خواهد یافت. فعلا باید منتظر ماند و دید که چه اتفاقی در وین خواهد افتاد. آنطور که معلوم است، دولت فشار زیادی بر شرکت‌های سود ساز به ویژه شرکتهای دلاری می آورد و در نتیجه بهتر است که اگر سهام دلاری زیادی در پرتفو داریم، کمی آن را تعدیل کنیم و به سهام ریالی توجه بیشتری داشته باشیم. بازار فردا نیز جالب به نظر نمی رسد، جز آنکه دست قدرتمندی به دادمان برسد و با خریدش، کمی حال بازار را بهتر کند، در غیر این صورت قرمزی امروز در فردا نیز تکرار می‌شود.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید