به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
یکشنبه, ۲۱ شهریور ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۲۲ شهریور ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار امروز حال و هوای غروب جمعه‌های پاییز را داشت. نگاه به آسمانی سرخ و دلتنگ روزهای خوش گذشته. بعد از افت بازار در روزهای دوشنبه و سه شنبه دو هفته قبل، امروز بار دیگر شاهد افت شدید شاخص کل بودیم. باید افت‌های این چنین که کلیت بازار را شامل می‌شود به حساب بعد سیستماتیک بازار گذاشت و یحتمل اتفاقاتی در سیاست‌های کلان رخ داده و تصمیماتی در پشت پرده گرفته شده است که هرچه هست قرمز می‌شود. فعلا باید صبر پیشه کنیم تا روال عادی بار دیگر بازگردد، احتمالا تا آخر هفته و رسیدن شاخص به حوالی یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحد.
خریداران فعلا به دنبال موقعیت‌های جذاب‌تر جهت سرمایه‌گذاری هستند. هرچند بعد از رشد چند ماه اخیر، افت ۱۰درصدی نسبت به سقف شاخص در چند هفته پیش نیز منطقی به نظر می‌رسد و شاخص یک میلیون و ۴۰۰هزار واحد نیز می‌تواند نقطه پایان اصلاح این روزها باشد.


سفر گروسی به ایران و زمزمه‌های توافق و همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نظارت بر برنامه هسته‌ای، بیشتر بهانه بود برای افت وگرنه چرا در هفته گذشته که دلار از ۲۷ هزار تومان به ۲۷هزار و ۸۰۰تومان رسید بازار واکنش خاصی نشان نداد. بنابراین اصلاح چه طبیعی و چه دستوری! اتفاق می افتد و هرچه سریع‌ترو قوی‌تر باشد، بهتر است و ضرر فرسایشی شدن اصلاح بیشتر از اصلاح سریع است.


شایعات در مورد افزایش نرخ بهره و همچنین اظهارات نسنجیده مسئولین در مورد دخالت در قیمت محصولات برخی صنایع بورسی بر سرخی آتش امروز بازار افزود. اما ذکر چند نکته در اینجا لازم است. اولا به نظر نمی‌رسد حتی در صورت افزایش نرخ بهره، این سیاست برای مدت طولانی ادامه داشته باشد. بعد از کنترل تورم و کاهش آن، نرخ بهره نیز رفته رفته کاهش می‌یابد. زیرا در صورت عدم کاهش، بانک‌ها به مشکل خواهند خورد و استقراض از بانک مرکزی همانا و جهش تورمی و ارزی در سالهای بعد نیز همانا. مانند اتفاقی که در دوره اول ریاست جمهوری روحانی در اتخاذ سیاست‌های مالی و پولی انقباضی طولانی مدت افتاد و تاثیر عملکرد این سیاست‌ها در دوره دوم وی مشخص شد و با تشری از سوی ترامپ، همه چیز آشفته شد. بنابراین افزایش نرخ بهره و سیاست‌های انقباضی، برای مدت طولانی نخواهد بود و در حدی نیست که بازارها را وارد رکود شدید کند زیرا عملکرد و برنامه‌های عمرانی دولت را نیز مختل خواهد کرد.
در مورد قیمت‌گذاری دستوری نیز نکته اینجاست که نمی‌توان هم انتظار توافق با قدرت‌های غربی را داشت و هم شاهد سیاست‌های غلط دولت در مورد ارز چندنرخی و سرکوب قیمتی بود. ارز چند نرخی و قیمت‌گذاری دستوری و سیاست‌های سرکوبگرانه اقتصادی، در زمان بحرانها مانند تحریم اتفاق می‌افتد، در حالی که پیش نیاز استفاده از مواهب توافق احتمالی با کشورهای غربی، کنار گذاشتن این سیاست‌های اشتباه است وگرنه حتی توافق نیز عایدی خاصی نخواهد داشت. در مورد نرخ دلار نیز همانطور که قبل‌تر نیز گفته بودیم، برای مدت طولانی به زیر ارزش ذاتی‌اش که در حال حاضر حدود ۲۵ تا ۲۷ هزار تومان است نخواهد آمد و توافق نیز ریسک سابق را ندارد. سود توافق بسیار بیشتر از ضرر کوتاه‌مدت آن برای بازار سرمایه و کل اقتصاد خواهد بود.
اگر بخواهم در مورد بازار سهام، در صورت توافقی که فرضا همین امروز اتفاق بیفتد پیش بینی داشته باشم، به نظر نمی‌رسد که شاخص از یک میلیون و۳۰۰ هزار واحد پایین‌تر بیاید و بعد از آن نیز دوباره شاهد افزایش قیمت بعضی سهام خوب بازار بیشتر از سقف‌های قبلی‌شان خواهیم بود. البته این افت موقت خواهد بود و قطعا قدرت خرید مردم، بعد از توافق بهتر می‌شود و سرمایه‌گذاران در بازار سهام با سرمایه‌گذاری در سهام خوب، نسبت به دیگر بازارها سود مناسب‌تری بدست خواهند آورد.
بازار فردا را با رنگ قرمز آغاز می‌کنیم و شاید تا انتها نیز با همین رنگ پیش رویم اما تقاضا نسبت به امروز بهتر خواهد بود و کم کم و تا آخر هفته وضعیت متعادل‌تر می‌شود. سرمایه‌گذاری روی سهام خوب وبنیادی و ترجیحا کوچک که خبرهای خوبی در مورد نرخ فروش محصولات و سودسازی‌شان دارند، نگرانی ندارد و قطعا شما را عاقبت به خیر می‌کنند.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید