به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۲۲ آبان ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۲۲ آبان ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، در آخرین روزکاری بازار، شاخص کل با رشد بیش از 8 هزار واحدی در محدوده 1.456 هزار واحد قرار گرفت. اینکه بگوییم شاخص تا پایان سال در کجا قرار دارد به ریسک‌های بازار مانند افزایش نرخ بهره، قیمت گذاری دستوری، قیمت‌های جهانی، بودجه 1401 و نرخ دلار بستگی دارد.

حال در رابطه با وضعیتی که ممکن است رخ دهد یکسری نکات را باید عرض کرد:
1) در سال جاری رسما بالای 30 درصد و حتی بنا به آمارو ارقام نزدیک به 50 درصد کسری بودجه داریم و حال که دولت تصمیم دارد نرخ مالیات شرکت‌ها را افزایش ندهد باید این کسری بودجه را از طریق فروش اوراق، افزایش نرخ نهادهای تولید یا افزایش نرخ حامل‌های انرژی و یا کاهش یارانه انرژی به خانوارهای ایرانی تامین گردد که با توجه به سخت بودن کاهش یارانه‌ها و عدم کشش متناسب در بین افراد جامعه انتظار می‌رود افزایش نرخ نهادهای تولید یا حامل‌های انرژی در دستور کار قرار بگیرد و منجر به افت سودآوری شرکت‌ها شود که در گزارش بودجه می‌تواند پاسخ این ابهام داده شود. از طرفی همانطور که وزارت اقتصاد به انتشار اوراق در قالب شبکه بانکی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری، تصمیم گرفت. نقدینگی در سطح بازار کاهش پیدا کرد و این امر اثر مستقیمی بر کاهش تعداد خریداران در سطح بازار گذاشت و علی رغم ارزندگی، قیمت سهام با افت همراه بود. حالا که یکی از مسئولین از مجبور بودن دولت به فروش اوراق حتی با وجود ریزش بورس داد و مردم را مادر خرج دانسته، می‌توان انتظار انتشار اوراق از سوی دولت را مجددا انتظار داشت. این امر می‌تواند جلوی ورود پول به بازار سرمایه را بگیرد. البته در شرایط تورمی که کشور با آن مواجه است افزایش نرخ بهره 2 الی 3 درصد تاثیری در ارزندگی سهام ندارد اما در کوتاه مدت تأثیرگذار است.
2) نکته بعدی نرخ دلار است که با توجه به کسری بودجه دولت احتمال افزایش نرخ دلار تا پایان سال بالا است و البته اگر اخبار مثبتی در مورد توافق انتشار گردد سرعت رشد آن کمتر می‌شود. تازه اگر توافقی باشد و با توجه به حرکات پینگ پنگی طرفین این امر زمان بر است. از همین رو ممکن است نرخ دلار در بازار آزاد پایین خاصی نداشته باشد یا خوشبینانه در همین حوالی 28 هزار تومان باقی بماند و با توجه به نزدیک شدن به فصل زمستان و قطعی گاز، احتمال کاهش مقدار تولید و فروش می‌رود لذا پیش‌بینی می‌گردد افزایش نرخ دلار نیما و کاهش تولید یکدیگر را خنثی کنند.
3) در مورد قیمت‌های جهانی با توجه به تورم آمریکا و احتمال کاهش نرخ بهره طی دو مرحله از اوایل سال 2022 می‌توان نگرانی از این بابت نداشته باشیم.
برآیند همه اینان موجب یک تعادل نسبی در سودآوری شرکت‌ها خواهد شد و انتظار رشد جدی یا افت عجیب غریب را نمی‌شود داشت چرا که بسیاری از سهام بنیادی کف خود را دیده‌اند. روی هم رفته در کلیت بازار می‌توان سهام با P/Eپایین پیدا کرد و سود معقول بدست آورد و حال با توجه به خبر حذف ارز 4،200 به بررسی اجمالی برخی صنایع با پتانسیل رشد می‌پردازیم:
در صنعت غذایی و به خصوص گروه روغنی می‌توان به نماد غکورش اشاره کرد که سود 900 تا 1000 تومانی را با دلار نیما می‌شود انتظار داشت.
در صنعت دارویی هر چند که هنوز در بحث ارز 4،200ابهام وجود دارد اما در صورت حذف داروسازی ابوریحان مناسب سرمایه‌گذاری می‌باشد.
در گروه زراعی نمادی چون سیمرغ و سپید با توجه به آنکه نسبت به نمادهای دامی بیش‌تر درگیر ارز 4200 هستند پتانسیل رشد بیشتری را دارا می‌باشند.
از نمادهای دلاری و کم ریسک می‌توان به نمادهای شپدیس و شبندر اشاره کرد. در نماد شپدیس با توجه به گزارشات شفاف سازی می‌توان شاهد گزارشات فوقالعاده‌ای با توجه به قیمت جهانی اوره از شرکت باشیم.
نماد شبندر با توجه به قیمت جهانی نفت و انرژی پیش‌بینی می‌گردد تقریبا P/Eپیش‌رو 4.5 واحد را بسازد و در قیمت‌های فعلی از گزینه‌های کم ریسک به شمار می‌رود.
در نهایت در هفته پیش‌رو معاملات بازار سهام پتانسیل تداوم بهبود و رونق هفته قبل را دارد و در صورتیکه ارزش معاملات خرد بالای 6 همت بماند می‌توان هفته خوبی را انتظار داشت و از لحاظ تکنیکال نیز ریسکی بازار را تهدید نمی‌کند اما با توجه به مخالفت و حرکت رونالدینیویی دولت بر سر حذف قیمت دستوری خودرو احتمالا نوسانات منفی را در بازار فردا شاهد باشیم و رفته رفته در صورت رشد نرخ دلار تقاضا افزایش پیدا کند.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید