به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
یکشنبه, ۲۱ آذر ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۲۱ آذر ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار دیروز نشان داد که اعتماد به راحتی بدست نمی‌آید و بازار از لایجه بودجه 1401 که فردا با حضور رئیس جمهور به مجلس داده خواهد شد ترس دارد. تجربه نشان می‌دهد که دولت در گذشته شعارهایی را برای مبارزه با قیمت‌گذاری دستوری همواره داده است اما در عمل اتفاق خاصی صورت نمیگرفت. به عبارتی اگرچه چنین تغییراتی در نظر و قاعده درست و منطقی است اما در عمل دولت در اصلاح سیاست‌های ناکارآمد با چالش‌هایی رو به روست و از همین روی بورس به عنوان آیینه تمام نما این چالش‌ها را به تصویر می‌کشد.
در چند روز اخیر شاهد بهبود حجم و ارزش معاملات بودیم اما آنقدری نبود که امیدوار کننده باشد و برای تکان خوردن بازار باید ارزش معاملات بالای 5 یا 6 همت برسد و الان حدود 3 همت است. از سویی دلیل اینکه بازار به دلار 30 هزار تومان واکنش نشان نمی‌دهد حقیقتا بابت ابهامات بسیاری از قبیل دلار 4200،نرخ انرژی شرکت‌ها، قطعی گاز، قیمت‌گذاری یکسری شرکت‌ها، کسری بودجه، نرخ بهره و فروش اوراق و بحث مذاکرات و… است و البته نرخ دلار نیما هم رشد چندانی نداشته است. بنابراین با وجود این ابهامات بازار هنوز قانع نشده است که شرکت‌ها با این نرخ ارزش‌گذاری شوند و در واقع برای بازار عاقبت خیلی از شرکت‌ها مشخص نیست. در نتیجه بنظر می‌رسد تا مشخص و شفاف شدن این ابهامات بازار سرمایه در ریسک و ابهام به سر ببرد و معامله‌گران نیز سعی‌کنند در معاملات خود احتیاط کنند و با حساسیت بیشتری مذاکرات وین و لایحه بودجه 1401 را دنبال بنمایند . با توجه به این ریسک‌ها شاید این روزها می‌توان به دنبال نمادی بود که در بحث قطعی گاز و انرژی چندان متأثر نمی‌شوند و پتانسیل اتفاق مثبت را دارا می‌باشند. به عنوان مثال به نظر می‌رسد نماد سیمرغ از شرایط بنیادی مناسبی برخوردار است و با توجه به تاثیر مثبتی که این نماد از حذف ارز 4200 تومانی میگیرد می‌تواند از گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری باشد.
به طوری کلی نیز با این وضعیت 3 سناریو برای بازار می‌توان در نظر گرفت:
در سناریو نخست اگر رویدادها به کام بورس بازان باشد و سیگنال‌های مثبتی از وین به گوش برسد بخشی از خریداران دوباره انگیزه ورود به بازار را پیدا می‌کنند و برای شاخص و بازار چشم انداز مثبتی می‌توان انتظار داشت. در سناریو دوم اگر این اخبار و رویدادها نتواند آنچه که مدنظر بازار است برآورده کند منجر به تردید بیشتر خریداران شده و شاخص ممکن است در یک وضعیت نزولی قرار بگیرد. در سناریو سوم خیلی معتقدند شاخص بسیار پایین آمده و دیگر کشش پایین‌تر ندارد و حتی در صورت سیگنال‌های منفی شاخص در دامنه‌ای محدود افت و خیز کند.
با کنار قرار دادن مفروضات مانند کاهش نرخ سود بین بانکی، با توجه به عرضه 10 درصدی پالایشگاه شازند و فروش 18 درصدی فارس به صورت بلوکی می‌توان به رشد حجم و ارزش معاملات در بازار امیدوار بود (چرا که مثلا عرضه 10 درصدی با شرایط فعلی بازار امکان پذیر نیست) و حذف ارز 4200 و تسعیر 23 هزار تومانی اخباری دیگری‌ست که سناریو شماره 1 را محتمل‌تر می‌کند.
برای بازار امروز نیز پیش‎بینی می‌گردد با توجه به بازگشایی روز چهارشنبه نمادهای خودرو و خساپا (همانند نمادهای شستا و وبملت بر روی مقاومت ) این دو نماد تا محدوده‌های 200 و 170 اصلاح کنند و موجب شروع بازار با جوی منفی باشند اما با اخبار بودجه بازار می‌تواند واکنش‌های مثبتی از خود نشان دهد.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید