به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
دوشنبه, ۱۸ مرداد ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۱۹ مرداد ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، شاخص کل بازار سرمایه در روز جاری با افزایش 1.08 درصدی به ارتفاع یک میلیون و ۴۳۳ هزار واحدی رسید در حالیکه شاخص هم وزن با 1.22 درصد افزایش نسبت به روز گذشته وضعیت بهتری داشت. در پایان معاملات امروز ارزش معاملات خرد با ثبت عدد ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی نسبت به روز گذشته ۱۴ درصد افزایش را نشان می داد این در حالیست که خروج پول حقیقی را شاهد بودیم همچنین حقیقی‌ها از گروه فلزات اساسی، محصولات دارویی و قند و شکر بیشتر استقبال کردند. با نگاهی به روند برآیند ورود و خروج پول حقیقی در معاملات خرد از ابتدای تیرماه به سمت مثبت شدن حرکت کرده است است که در روز جاری همین روند را ادامه داده و ادامه این روند امیدواری را برای رشد بازار در میان مدت بیشتر می‌کند. از لحاظ ارزش معاملات خرد میانگین بالای ۶ هزار میلیارد تومان بسیار اتفاق مثبتی است و نشان دهنده افزایش اعتماد سهامداران خرد به بازار است. و این ارتباط مستقیمی با حرکت و روند شاخص کل دارد چراکه زمانی که ارزش معاملات خود در حدود ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان بود شاهد افت شاخص بودیم. از طرفی شاخص قدرت خریداران حقیقی از زمان رشد شاخص، ابتدای خرداد ماه، روند مثبتی را دنبال می کند و امروز هم میانگین خرید حقیقی عدد قابل قبول ۱۹ میلیون تومان را نشان میداد. بنابراین مشاهده جو مثبت در بازار کار دشواری نیست. در مورد تکنیکال شاخص کل مقاومت مهمی را پیش روی شاخص نمی‌بینیم. در مورد شاخص هم‌وز‌ن نیز پس از اینکه خط روند بسیار معتبری که یک سال گذشته درگیر آن بود را در محدوده ۴۰۲ هزار واحد پشت سر گذاشت هم مقاومت خاصی مشاهده نمی‌شود هرچند که پورتفوی بسیاری از سهامداران متناسب با وضعیت شاخص‌ها رشد نکرده است.
با توجه به تغییرات سیاسی کشور و روی کار آمدن دولت جدید، پس از عملکرد ضعیف دولت روحانی، افزایش انتظارات تورمی و کسری بودجه شدیدی که بسیاری از دولت‌ها هم به آن اذعان دارند آینده بازار را ریسکی نمی‌دانیم. هر چند که به دنبال بازدهی ۳۰ درصدی بورس اصلاح های کوتاه طبیعی‌ست. ضمن اینکه پیش‌بینی شاخص و رفتار بازار در کوتاه مدت با عدم قطعیت بالایی همراه است.


برای جمع بندی موارد فوق بد نیست نگاهی به دو گروه مهم از صنایع بازار، گروه خودرویی و دارویی بپردازیم.


اخبار رسمی و غیر رسمی از وضعیت کمبود دارو در بیمارستان‌های کشور در موج ششم شیوع کرونا، و احتمال آزاد سازی نرخ دلار، که به گفته کارشناسان تاثیر حدود ۷۰ درصدی بر قیمت دارو دارد، نشان از احتمال افزایش سود‌سازی در این گروه را می‌دهد. و میتواند محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشد. در مورد گروه خودرویی، با توجه به زیان ده بودن این گروه و در صورت عدم حمایت دولت، آینده‌ی خوبی برای این گروه مشاهده نمی‌کنیم.
در مورد بازار دلار باید گفت این بازار به شدت به اخبار وابسته است. در روزهای گذشته و سخنرانی‌های تنفیذ و تحلیف هر چند خبر از ادامه مذاکرات میداد اما سیگنالی برای افزایش یا کاهش نرخ دلار محسوب نشد. ضمن اینکه در روزهای گذشته و در پی اتهامات مطرح شده علیه ایران در رابطه با حمله به کشتی اسرائیلی و نشست اعضای گروه ۷ و احتمال امضای قطعنامه علیه ایران هم باعث تغییر نرخ دلار از محدوده ۲۵ هزار و ۵۰۰ نشد.
بازار نفت هم به شدت تحت تاثیر ویروس کرونای دلتا و به تبع آن کاهش تقاضای سوخت، کاهشی بود

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید