به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۱۸ دی ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۱۹ دی ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار امروز بوی توافق می‌داد. اینکه توافق بشود یا نشود مسئله دیگری است، ولی معاملات امروز نشان داد که سرمایه‌گذاران به توافق بیش از عدم توافق امید دارند. کاهش معنادار قیمت ارز در بازار آزاد نیز نشان داد که معامله‌گران آن بازار نیز به توافق شانس بیشتری می‌دهند.
در بازار سهام معاملات گروه‌های بانکی و خودرویی بسیار خوب بودند. بیشترین تاثیر مثبت از توافق در کوتاه مدت را، گروه بانکی خواهد برد. رفع تحریم‌های بانکی و آزاد شدن منابع مسدود شده بانکها در خارج از کشور و همچنین امکان مبادلات تجاری و بانکی، بانک ها را در موقعیت ممتازی قرار می‌دهد. از این رو رشد امروز گروه بانکی با چشم انداز فعلی سیاسی دور از انتظار نبود.
همچنین در گروه خودرویی نیز شاهد رشد بودیم. احتمال بازگشت شرکت های خارجی به ایران و همچنین کاهش احتمالی قیمت ارز و در نتیجه کاهش هزینه های این گروه، موقعیت خودرویی‌ها را نیز در بازار امروز ارتقا داد و شاهد صف های خرید در برخی از سهم های خودرویی بودیم. اما در بقیه گروه‌ها به ویژه گروه های دلاری شرایط مناسب نبود. توافق، دلار را پایین خواهد کشید. اینکه قیمت دلار تا کجا پایین بیاید در هاله ای از ابهام است ولی کاهش آن پس از توافق احتمالی قطعی است. به نظر می رسد که قیمت دلار کمتر از ۲۳ هزار تومان نشود و پس از یک روند نزولی، دوباره به بالا بیاید. ولی همین کاهش ۲۰ درصدی در مدت کوتاه نیز تاثیر خود را خواهد گذاشت و بسیاری از سهام در گروه پتروشیمی و فلزی در کوتاه مدت تاثیر منفی می گیرند. کمااینکه امروز نیز شاهد افت قیمت سهام در این گروه ها بودیم. البته همچنان زود است که در مورد توافق و یا عدم توافق صحبت شود و تاریخ نشان داده است تا مسئله ای در کشور ما قطعی نشود، نمی شود روی آن حساب کرد. باید منتظر ماند و دید که چه می شود.
امروز در گروه های کوچک نیز روند غالب منفی بود. به نظر می‌رسد رکود در کوتاه مدت برای کلیت بازار گریزناپذیر است. سهام بانکی و خودرویی نیز بعد از توافق احتمالی رشد شارپ و بازده های بالا نخواهند داشت و بعد از مدت کوتاهی متعادل می‌شوند.
ارزش معاملات خرد در روزهای اخیر دوباره به زیر ۳ هزار میلیارد تومان آمده. سهامداران حقیقی همچنان در حال خروج از بازار هستند. در این شرایط چاره‌ای جز این نیست که برای سرمایه گذاری به بازه های زمانی طولانی مدت تر توجه داشته باشیم و سهامی که سود سازی مناسبی دارند و همچنین سود مناسبی را تقسیم می کنند، مد نظر قرار دهیم. همچنین شرکت هایی که طرح توسعه دارند نیز می توانند در اولویت قرار بگیرند.
واقعیت این است که در کوتاه مدت اثر توافق بر روی قیمت عمده سهام بازار منفی خواهد بود و روند نزولی با شیب کم را خواهیم داشت. این روند در بازه میان مدت تعدیل می شود. مخصوصاً اینکه نرخ بهره نیز در حال کاهش است و به نظر می رسد بیش از این نیز کاهش یابد. در این صورت سهام در قیمت‌های بالاتر و پی بر ای بالاتر نیز توجیه خرید و سرمایه‌گذاری پیدا می کنند و اتفاق مثبتی برای بازار سهام است. دولت جدید تجربه سال‌های رکودی ابتدای دولت روحانی را دارد. در آن سال‌ها نیز با افزایش نرخ بهره بازارها به رکود رفتند و متاسفانه این رکود به تولید نیز ضربه وارد کرد. تعادل بین نرخ بهره و تورم انتظاری که هم کسب و کارها با رکود مواجه نشوند و هم تورم به مردم آسیب نزند، به یک مدیریت قوی احتیاج دارد و دولت باید تصمیم درستی را در این باره بگیرد.
به نظر می رسد که بازار فردا نیز به مانند بازار امروز متعادل و متمایل به منفی باشد. سهامی که از احیای توافق هسته‌ای تاثیر مثبت می گیرند احتمالاً مثبت هستند و سهام دلاری رشد و یا افت خاصی را نخواهند داشت. فعلاً باید منتظر خبرها از وین ماند. اتفاقاتی که در وین رخ خواهد داد، تاثیر مستقیم بر تمام بازارها و زندگی مردم برای سالهای پیش رو خواهد داشت.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید