به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
دوشنبه, ۱۸ بهمن ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۱۹ بهمن ۱۴۰۰

بازار بورس تهران امروز متعادل منفی آغاز بکار کرد هر چند که نسبت به روز گذشته از شدت عرضه‌ها کاسته شده‌بود. خودرویی‌ها و پتروشیمی‌ها سردمدار حرکت منفی بازار بودند. با گذشت 1 ساعت از شروع معاملات امروز، شاهد رنج مثبت قوی در پالایشی‌ها بودیم و باعث تاثیر مثبت در روند معاملات کلیت بازار شد و از افت بیشتر شاخص هم جلوگیری کرد. رنج مثبت پالایشی‌ها باعث شد در نمای پایانی نقشه بازار، پالایشی‌ها سبز باقی بمانند هرچند که حدود 70% از نمادهای بازار در محدوده منفی معامله شدند. در نهایت شاخص کل با افت حدود 7 هزار و 500 واحدی به محدوده 1 میلیون و 274 هزار واحدی رسید. ارزش معامات خرد در بازار امروز، تغییر چندانی با میانگین چند ماهه خود نداشت و در همان محدوده 2900 میلیارد تومان باقی ماند. اتفاق تکراری که این روزها شاهد آن هستیم، خروج پول حقیقی از بازار است؛ امروز هم حدود 450 میلیارد تومان خروج حقیقی از بازار داشتیم. خودرویی‌ها ، فرآورده‌های نفتی و بانکی‌ها در صدر صنایع با بیشترین ارزش معاملات خرد قرار داشتند.
پس از ریزش شاخص کل از ابتدای دی‌ماه از محدوده 1 میلیون و 400 هزار واحدی و افت حدود 14% شاخص کل به دلیل ریسک های مرتبط با لایحه بودجه، تصمیمات دولت در ابتدای بهمن‌ماه و عقب نشینی از برخی از مواضع قبلی باعث رشد حدود 100 هزار واحدی، صحبت از حمایت از بازار سرمایه به میان آمد، این حمایت‌ها در شرایطی که بی‌اعتمادی میان سهامداران موج می‌زند نباید مقطعی باشد و باعث بدتر شدن اوضاع خواهد شد و بازار به اتفاقات منفی وزن بالایی خواهد داد. هنوز در عمل به نقطه‌ای که بتوان عواید توافق را لمس کرد فاصله‌‎‌ی زیادی داریم اما به محض انتشار خبر معافیت‌های صادر شده از سوی آمریکا و جو روانی ایجاد شده بر نرخ دلار به تاثیر از آن، بازار این تحرکات را به چشم توافق دید. نفس این نگاه جای بحث و اشکال دارد. اولاً که آنچه ایران به دنبال آن است معافیت‌های اقتصادی‌ست و معافیت‌هایی که اخیراً اعمال شد بیشتر جنبه روانی داشت تا فواید اقتصادی. دوم اینکه، بارها در مورد فواید لغو تحریم‌ها و برجام برای بازار سرمایه بحث کرده‌ایم، اینکه در شرایط کنونی نیاز مبرم به سرمایه‌گذارای جدید در اغلب بخش‌های پایه‌ای کشور داریم، اینکه تحریم‌ها باعث شده در بسیاری از صنایع ما، حتی با وجود کیفیت محصولات، با قیمت‌های پایین‌تر از بازارهای جهانی به فروش می‌رسد و دلایل متعدد دیگر … که باعث شده به این نتیجه برسیم در صورت تدام تحریم‌ها در سال‌های پیشِ رو احتمالاً بازار سرمایه از بازدهی بنیادی شرکت‌ها تهی خواهد شد، بنابراین دلیلی برای متضرر شدن بازار سرمایه از به ثمر رسیدن مذاکرات وجود ندارد.
از طرفی از حق نگذریم، از زمان روی کار آمدن دولت جدید، روز به روز فضای سیاست کلان کشور به جای اینکه شفاف‎‌تر شود، مبهم‌تر شده‌است، تصمیمات نسنجیده‌ای که گرفته‌شده باعث بی‌تحرکی جریان پول شده‌است، روند ورود و خروج پول گویای این موارد است.
به نظر می‌رسد بازار این روزها بیشتر نوسانی دنبال شود تا اینکه روند صعودی به خود بگیرد. هر چه جلوتر برویم وضعیت متغیرهای کلان و موثر بر بازار سرمایه روشن تر خواهد شد و این به ثبات بازار سرمایه کمک خواهدکرد. احتمالاً با نزدیک شدن به توافق شاهد افت نرح دلار باشیم که در این مسیر همزمانی کاهش نرخ بهره باعث بهبود نسبت P/E بازار شود که از همین محل، بازار افت کمتری داشته باشد و در این مسیر برخی از صنایع از این اتفاقات منتفع خواهند شد ( صنایع برجامی ) در نهایت با آرام شدن جو بازار، کم کم شرکت‌‎هایی که پتانسیل رشد دارند، راه خود را پیدا کنند.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید