به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
یکشنبه, ۱۷ بهمن ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۱۸ بهمن ۱۴۰۰

بازار امروز یادآور این حرف از جان تمپلتون است که می‌گوید بازارهای صعودی در بدبینی متولد می‌شوند در شک رشد می‌کنند، در خوش بینی به اوج می‌رسند و در سرخوشی می‌میرند. بازار امروز نیز در حالی که به کار خود پایان داد که حتی با نفت 93 دلاری و احتمال توافق نمادهای پالایشی، بانکی و خودرویی نیز فشار فروش را تجربه کردند، تا نشان دهد در شرایط طبیعی خود قرار ندارد و دست‌های پشت پرده‌ای آن را هدایت می‌کند؛ وقتی که برای فولاد و فملی اردر های سنگین گذاشته می‌شود ولی خودرویی‌ها از قصد رنج منفی کشیده می‌شوند تا فقط از صف فروش خرید صورت بگیرد به عبارتی دیگر خودرویی‌ها باید صف فروش باشند تا فشار فروش و ترس در بازار حاکم بشه تا در مقابل سهام بزرگ بازار خریده شوند.
از طرفی دیگر هم در رابطه با حمایت دولت و دور یک میز جمع شدن حقوقی‌ها می‌توان 2 ایراد گرفت اول اینکه چه لزومی داشت این موضوع اطلاع رسانی شود در حالی که تابلو نمایانگر همه چیز است دوم اینکه چرا باید تاریخ انقضا برای حمایت‌ها صورت بگیرد که بازار احساس کند این مثبت بودن شرطی است به عبارتی این نوع حمایت یک حمایت ناقص و موقتی ست. در این حین عوامل بنیادی و روانی هیچ کدام آن قدرت لازم را نداشتند که جهت گیری قاطعی به شاخص دهند چرا که بازار هر گاه به کف کانال ریزشی خود در محدوده 1.21 میلیون واحد برخورد کرده واکنش نشان داده و هر گاه به سقف 1.3 میلیون واحد رسیده نزولی شده است. نتیجه آن می‌شود که، ناامیدی از رشد نکردن و تعداد فروشنده‌ها بیشتر وانگیزه خرید کمتر شده و به دنبال آن کاهش حجم و ارزش معاملات و خروج پول حقیقی حتی وقتی کلیت بازار مثبت است صورت بگیرد.
اما در رابطه با وضعیت بازار در آینده می‌توان به نرخ دلار و برجام اشاره کرد و گفت که در صورت توافق برجام، دلار احتمال وقوع توافق را از همین الان پیش‌خور کرده و حتی اگر قیمت‌های پایین تر را هم تجربه کند با توجه به رشد و میزان نقدینگی در سطح جامعه بعید است که در قیمت‌های پایین به ثبات برسد و برای خود دولت هم صرفه اقتصادی ندارد و گذشته نشان می‌دهد بعد از توافق برجام دلار هیچ گاه قیمت‌های پایین تر را تجربه نه تنها نکرده بلکه برعکس در کنار کاهش انتظارات تورمی دولت توانسته نرخ دلار را راحت‌تر بالا ببرد و از آن پس بازار رشد خود را آغاز کرده است. لذا بنظر می‌رسد در شرایطی که چنین سناریویی محتمل باشد تا زمانی که توافقی صورت نگیرد بازار به نوسان و کف سازی ادامه دهد و برای بازار فردا نیز پیش بینی شود بازار متعادل‌تری را داشته باشیم اما همچنان این فروشندگان باشند که حرف آخر را در بازار می‌زنند.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید