به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
دوشنبه, ۱۷ آبان ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۱۸ آبان ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار امروز در وضعیت تعادلی و تا حدی امیدوارکننده به کار خود پایان داد اما آنچه هویداست این است که هم چنان هر مقاومتی برای شاخص مهم است و بازار به هر مقاومتی واکنش نشان می‌دهد. دلیل چیست؟ چون ارزش معاملات پایین است و زورش به شکست مقاومت‌ها نمی‌رسد. لذا فرصت خوبی برای سبک کردن یکسری سهم‌ها و تغییر چیدمان سبد سرمایه‌گذاری است.
بازار به طور کلی از نبود نقدینگی رنج می‌برد که از بی‌برنامگی و بی‌ثباتی سیاست‌گذار اصلی ناشی می‌شود که هیچ برنامه مشخص و مدونی ندارد. مثلا می‌توان به جلسه نمایندگان وزارت اقتصاد و سازمان بورس که در بانک مرکزی برگزار شد، اشاره کرد که طی آن تصمیماتی مانند افزایش سقف اعطای تسهیلات به کارگزاری‌ها گرفته شد که می‌تواند باعث تحریک سمت تقاضا شود، اما از طرفی سیاست‌های کلان اقتصادی دولت باعث افزایش نرخ بهره شده که باعث تضعیف سمت تقاضا می‌گردد. بنابراین تا زمانی که این نوع سیاست‌های متناقض حل نشود نمی‌توان به برگزاری این جلسات امیدوار بود و فقط در طی این جلسات مباحثی از قبیل حمایت و حذف قیمت‌گذاری دستوری مطرح می‌شود ولی اتفاقی نمی‌افتد و بازار بنابراین به هر سمتی می‌رود و خودش از یک جا به دلیل مفت بودن می‌خرد و فروشنده‌ها حاضر به فروش نیستند. در نتیجه تا زمانی که این ابهامات برطرف نشود بازار همین روند را خواهد داشت و در حوزه کلان، بازار هنوز موضع مشخصی در مورد برجام ندارد لذا وزنی به اخبار نمی‌دهد و از سویی در اصل موضوع که آیا توافق صورت می‌گیرد یا خیر نمی‌توان قاطع صحبت کرد.

بازار از لحاظ بنیادی با توجه به گزارشات ۶ ماهه ریسکی ندارد و با وضعیت نرخ دلار پیش‌بینی میشود که نیمه دوم سال مانند نیمه اول سال باشد، لذا شاخص زیر ۱.۳ هزار واحد بی معنی است و تا پایان سال نیز شاید بتوان شاخص ۱.۶ هزار واحد را دید. چرا که نسبت P/Ettm بازار ۷.۸۵ و P/E آینده نگر 6.76 میباشد و با فرض ثابت بودن مفروضاتی از قبیل نرخ دلار و بازارهای جهانی، نسبت P/E آینده نگر بین ۶ تا ۸ واحد متناظر با شاخص ۱.۲ تا ۱.۶ هزار واحدی است.
از سویی دیگر احتمالا یک عقب افتادگی نسبت به بازارهای موازی در حال رخ دادن است، به عبارتی بازار سهام به مفت‌ترین بازار تبدیل شده است. مثلا شرکت‌های سرمایه‌گذاری مانند وخارزم، ونفت و خبهمن که به دلیل نسبت‌های P/NAV زیر ۵۰ درصد در حال معامله هستند می‌توانند جز نمادهای جذاب باشند. در نتیجه سرمایه‌گذار باید صبر کند تا روزی که عروسی به کوچه او نیز بیاید چرا که در بازاری فعالیت داریم که بنا به عدم وجود نقدینگی کافی، سهام در پایین‌ترین قیمت خود در حال معامله هستند. روی هم رفته هر چند که ریسکی از سمت دلار، نرخ‌های کامودیتی و تورم انتظاری بازار را تهدید نمی‌کند اما تا زمانی که لایحه بودجه، وضعیت ارز ۴۲۰۰ و قیمت‌گذاری خودرو مشخص نشود بازار به نوسان ادامه خواهد داد چرا که این نگاه کوتاه مدتی سهامداران است که بر بازار غلبه کرده است. نوسانات عظیم و ورود و خروج نقدینگی حقیقی و شکل‌گیری موج‌های خرید و فروش در نمادهای مشخص، گواهی است بر رویکرد کوتاه مدت سهامداران.


حال به بررسی تکنیکالی شاخص کل و هم‌وزن میپردازیم:


شاخص کل: با حمایت دولت از بازار سرمایه و توقف فروش اوراق بهادار می‌توان به رسیدن به قله 1.47 هزار واحد امیدوار بود و در غیر این صورت محدوده 1.34 هزار واحد را می‌توان انتظار داشت.
شاخص هم‌وزن: در روند یکساله در یک روند خنثی در حال حرکت بوده و در روند میان مدتی می‌توان امیدوار بود و در حال حاضر شاخص در حال رد کردن خط روند نزولی خود بوده و در صورت موفقیت تا 420 هزار واحد می‌توان انتظار رشد داشت.
در نهایت برای بازار فردا باید گفت که ارزش معاملات در سطح قابل قبولی بود و ادامه حرکت بازار بنظر مثبت خواهد بود و ضمن رشد تقاضا درگروه‌های فلزی و پالایشی در دقایق پایانی، بازار فردا را می‌توان از آن این گروه‌ها دانست.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید