به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
دوشنبه, ۱۶ خرداد ۱۴۰۱

پیش‌بینی بازار ۱۷ خرداد ۱۴۰۱

صبح امروز در حالی به استقبال از بازار سرمایه رفتیم که بعد از گذشت تعطیلات شاهد افزایش قیمت‌های جهانی در نفت خام ، نفت برنت ، طلا ، مس ، آلومینیوم ، متانول و اوره گرانول بودیم.

✔️ پیش گشایش بازار امروز نیز میزبان صف خرید ۵۶ نماد به ارزش ۵۶۵ میلیارد تومان و صف فروش ۳۵ نماد به ارزش ۱۳۵ میلیارد تومان بود.

✔️ برخلاف پیش گشایش ، بازار کار خود را با ۳۴۶ نماد قرمز و ۱۸۸ نماد سبز رنگ آغاز کرد به طوری که در همان لحظات ابتدایی شاهد افت ۲ هزار واحدی شاخص کل بودیم.

✔️ بیشترین عرضه ها بر اساس معیار °ارزش معاملات° در صنایعی مثل «خودرویی» ، «پتروشیمی» و «پالایشی» رقم خورد.در مقابل نیز صنعت «اطلاعات و ارتباطات» تقاضای نسبتا خوبی را تجربه کرد.

✔️ در پایان نیز شاخص کل با افت سنگین ۲۷ هزار واحدی در عدد یک میلیون و ۵۱۴ هزار واحد به کار خود خاتمه داد. شاخص هم وزن نیز با ۱۰ هزار واحد کاهش به عدد ۴۲۰ هزار واحد رسید.

◀️ تحلیل بازار ها :

☑️ در رابطه با اخبار مرتبط با تورم در حالی که شاهد تورم شتابان مخصوصاً در کالاهای مصرفی در کشور می‌باشیم ،
اروپا نیز رکوردشکنی پی‌درپی تورم را نیز تجربه می‌کند. خبرها حاکی از این است که منطقه یورو به بالاترین سطح تورم خود از زمان ایجاد یورو در سال ۱۹۹۹ رسیده است. در این بین نیز رهبران اروپایی در هفته گذشته به توافقی سیاسی در مورد تحریم بیشتر واردات نفت از روسیه دست یافتند که این امر موجب بالا رفتن هر چه بیشتر و مجدد قیمت‌ها در اروپا و آسیب به خانوارها و صنایع میشود.

☑️ در مورد اقتصاد آمریکا نیز با توجه به اینکه شرکت های خودروسازی فورد و کراسلر به دنبال توسعه و افزایش سرمایه گذاری در حوزه خودروهای الکتریکی هستند ، ایلان ماسک مدیرعامل شرکت خودروسازی تسلا خبر از احتمال اخراج ۱۰ درصد نیروهای این شرکت داد وی دلیل این اقدام خود را °احساس بسیار بد خود° نسبت به اقتصاد آمریکا دانست. اقتصاددانان نیز پیش‌بینی افزایش نرخ بهره بانکی را در سیستم فدرال رزرو آمریکا داشتند که نشان از رکود دیگری در اقتصاد این کشور را دارد.

☑️ در رابطه با اخبار برجام نیز با توجه به احتمال عدم توافق و شکل گرفتن انتظارات تورمی به واسطه افزایش قیمت های اخیر در کالاهای اساسی ، برای ارز و طلا می توان بدون شک بازار صعودی را متصور بود .
البته شنیده‌ها حاکی از آن است که با تصویب سران سه قوه ، به بانک مرکزی مأموریت داده شده است تا با دخالت در بازار و استفاده از منابع ارزی قیمت دلار در بازار را مهار کند هدف مورد نظر در اتخاذ این سیاست رساندن دلار به قیمت ۲۹ هزار تومان است.

📊 پیش بینی بازار فردا :

✅ در رابطه با گروه «زراعتی» شاهد کاهش ۱۰ درصدی قیمت جهانی گندم بعد از سخنرانی پوتین مبنی بر اعلام آمادگی از حمل و نقل و غلات از بنادر اوکراین در صورت پاکسازی مین توسط کی یف هستیم. قیمت برنج نیز در سطح جهانی افزایش یافت.

✅ در گروه «غذایی ها» نیز شاهد قرار گرفتن شاخص قیمت جهانی مواد غذایی در رکورد تاریخی خود می باشیم. در درصورت تداوم رشد قیمت نفت و حفظ قیمت بالای گاز طبیعی ، شاخص قیمت مواد غذایی در سطح بالای فعلی باقی خواهد ماند.

✅ گروه «سیمانی» نیز که خبر قطعی برق از پانزدهم همین ماه را پیش روی خود دارد ، این پدیده باعث کاهش تولید و عرضه ی این محصول و به تبع آن افزایش قیمت سیمان در این دوره را به دنبال خواهد شد که افزایش قیمت ساخت و ساز و بیکاری کارگر های ساختمانی را نیز منجر خواهد شد. خسارت قطعی برق به صنایعی همچون «پتروشیمی» و «فولاد» نیز مشهود خواهد بود.(اما نه به اندازه سیمانی ها)

✅ باتوجه خبر مثبت منتشر شده مبنی بر کاهش نرخ بهره بین بانکی به میزان ۱۹. درصدی نسبت به هفته گذشته و همبستگی معکوس این شاخص کلان اقتصادی با بازار سرمایه ، در بدبینانه ترین سناریو برای بازار و فردا کاهش فشار عرضه ها نسبت به امروز دور از انتظار نخواهد بود.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید