به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۱۶ بهمن ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۱۷ بهمن ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار بورس تهران در نخستین روز معاملاتی هفته متاثر از روند افزایشی قیمت نفت، خبرهای مثبت منتشر شده از مذاکرات و همچنین محدوده مقاومتی شاخص سپری شد. شاخص کل در ابتدا با تاثیر مثبت پالایشی‌ها، بانکی‌ها و خودویی‌ها خود را به محدوده ی 1 میلیون و 306 هزار واحد رساند اما رفته رفته حدود 2 هزار واحد از ارزش خود را از دست داد. در کلیت بازار برتری عرضه نسبت به تقاضا مشاهده می شد و این نسبت هرچه به پایان بازار نزدیک میشدیم بیشتر می‌شد، بطوریکه در پایان بازار 64% نمادها ( 420 نماد ) در محدوده قرمز و حدود 36% نمادها ( 238 نماد ) در محدوده سبز معامله میشدند. روزهای سبز بهمن ماه باعث نشد که روند خروج پول حقیقی متوقف شود و امروز هم شاهد خروج حدود 364 میلیارد تومانی پول حقیقی بودیم. همانطور که انتظار میرفت، نرخ بهره بین بانکی با 0.06 درصد کاهش، به محدوده 20.39 درصد رسید و روند نزولی ( هرچند ملایم ) خود را ادامه داده است. از اخبار مهم بازار امروز، خبر بازگرداندن برخی معافیت های برنامه هسته‌ای ایران بود که در ادامه با تایید وزیر امور خارجه کشورمان همراه شد. روند کاهشی نرخ دلار، بازگرداندن معافیت‌های برنامه هسته‌ای نشان از این دارد که به دستیابی یک توافق کاملاً نزدیک شده‌ایم که از صحبت های اولیانوف هم میتوان به این موضوع پی برد.
روند بازار امروز متاثر از چند اتفاق بود؛ اول اینکه رشد قیمت نفت باعث افزایش تقاضا و همچنین توجه به پالایشی‌ها شد، این خبر به تنهایی میتوانست محرک خوبی برای بازار امروز باشد، از طرفی خبرهای مثبت منتشر شده از مذاکرات برجام باعث افزایش تقاضا در خودرویی‌ها و بانکی‌ها شد بطوریکه بزرگان این دو صنعت تا محدوده سقف قیمتی هم رشد داشتند. در ادامه کاهش نرخ دلار در بازار تهران باعث افت تقاضا در این صنایع و به تبع آن افت تقاضا در کلیت بازار شد. نرخ دلار در بازار امروز روند نزولی در پیش گرفت و وارد کانال 26 هزار تومان شد و به 26 هزار و 700 تومان رسید. بنابراین افت نرخ دلار باعث ایجاد جو منفی و کمرنگ شدن تقاضا در گروه‌ها خودرویی بانکی و پالایشی شد و کلیت بازار را در بر گرفت. از طرفی رفتار دولت برای حمایت از بازار باعث دلگرمی سهامداران نشده است و این موضوع با همراهی محدوده مقاومتی شاخص همراه شد. بنابراین به نظر میرسد جو منفی ایجاد شده بر اثر روند نزولی دلار بر دیگر اخبار مثبت غلبه کند و باعث شود که بازار در همین حوالی کمی استراحت کند. چرا که فعالان بازار به این نتیجه رسیده‌اند که در کوتاه مدت اخبار مثبت توافق باعث کاهش نرخ دلار و به تبع آن کاهش نرخ فروش و سودآوری عمده شرکت‌ها، اما قطعاً در بلند مدت چنین نخواهد بود.
در مورد مذاکرات همانطور که در گزارش‌های پیشین اشاره شد، به نظر میرسد دستیابی به یک توافق کوتاه مدت ( مثلا 2 ساله ) محتمل‌تر باشد چرا که تحولات سیاسی آمریکا امکان یک توافق بلند مدت را در عمل نخواهد داد که در این صورت نباید انتظار داشت که تمام عواید حاصل از توافق را در کوتاه مدت احساس کرد و این مورد میتواند بیشترین نفع را در این مدت به گروه بانکی برساند.
موارد فوق را به خروج پول‌های روزانه از بازار اضافه کنید. در چنین شرایطی سهامدار خردی که این حجم از شرایط بد را تجربه کرده است، قطعا تصمیم به سرمایه‌گذاری نخواهد گرفت. در بین صنایع بازار به نظر میرسد همچنان پالایشی‌ها از صنایع بنیادی بازار هستند و خرید سهم دلاری از ریسک زیادی برخوردار است.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید