به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
دوشنبه, ۱۶ اسفند ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۱۷ اسفند ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار بورس تهران، امروز دوشنبه 16 اسفندماه 1400، در ادامه مثبت‌های روزهای گذشته، امروز هم با ثبت رشدی معادل 20 هزار و 324 واحد، به ارتفاع 1 میلیون و 342 هزار و 922 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن هم با رشدی معادل 2 هزار و 844 واحدی در ارتفاع 341 هزار و 515 واحدی قرار گرفت. از نکات قابل توجه بازار امروز ثبت ارزش معاملات خرد حدود 5 هزار و 800 میلیارد تومانی بودیم که در 4 ماه گذشته بی‌سابقه بود. همچنین برای سومین روز متوالی برآیند ورود و خروج پول حقیقی به بازار مثبت بود ( حدود 277 میلیارد تومان ) . شاخص کل هم‌وزن هم با رشدی معادل 2 هزار و 844 واحدی در ارتفاع 341 هزار و 515 واحدی قرار گرفت.
همچون روزهای گذشته، لیدر رشد بازار، پالایشی‌ها بودند هر چند که گروه‌ محصولات شیمیایی و برخی از دارویی‌ها، زراعتی‌ها و غذایی‌ها هم روز خوبی را پشت سر گذاشتند. صف خرید پالایشی‌ها تا دقایق پایانی معاملات ادامه داشت که در چند دقیقه انتهای بازار، شاهد افزایش عرضه‌ها در کلیت بازار و همچنین عرضه شدن صفوف خرید نمادهای پالایشی بودیم؛ به نظر می‌رسد وضعیت تکنیکالی شاخص کل و محدوده مقاومتی شاخص و نمادهای شاخص ساز تنها دلیل عرضه‌های سنگین آخر بازار امروز بودند.
رنگ و بوی مثبت‌های این روزهای بازار در واکنش به رشد کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی، و همچنین اتفاقات مثبت در مورد حذف ارز ترجیحی بوده است. جهش قیمت نفت و رسیدن به محدوده 130 دلاری دلیل محکمی برای ارزندگی پالایشی‌ها و استقبال از آنهاست ( هر چندکه با نفت 80 دلاری هم وضعیت سودسازی خوبی دارند). از طرفی حذف دلار رانتی 4200 تومانی برای سال بعد شاهد قوت گرفتن تقاضا و تشکیل صفوف خرید میان غذایی‌ها، زراعی‌ها و دارویی‌ها شده است .
در مورد مذاکرات برجام؛ قبل از بحران روسیه و اوکراین و همچنین سیگنال‌های منفی روسیه به مذاکرات، منتظر دستیابی به توافق و به نتیجه رسیدن مذاکرات در همین روزها بودیم و اکثر فعالان بازار به روند مذاکرات خوش‌بین بودند، اما رفتار روسیه و همچنین تهاجم این کشور علیه اوکراین، باعث از بین رفتن این خوش‌بینی میان فعالان بازار شده‌است. روسیه به دنبال منافع خود در مذاکرات وین، در حال برهم زدن روند مذاکرات است و باید دید که این روند تا چه حد جدیست و تا چه اندازه می‌تواند به آینده مذاکرات آسیب برساند.
در مورد آینده بازار باید موارد زیر را مد نظر قرار داد:
اول اینکه این روزها تقریباً ریسک‌های مرتبط با بودجه و دست‌انداز هایی که دولت برای سود سال 1401 شرکت‌ها ایجاد کرده بود، از بین رفته است و تا حدود زیادی تکلیف بودجه سال آینده مشخص است. دوم اینکه حتی با وجود فرسایشی شدن مذاکرات نباید خیلی منتظر افت نمادهای بازار باشیم چرا که بخش بزرگی از ریزش اخیر بازار، به دلیل استقبال از آینده مذاکرات و پیش‌‎خور کردن آن بود که بازار در خیلی از صنایع در همین حوالی هم با دلار 23 الی 24 هزار تومانی معامله می‌شود. در نهایت به‌نظر می‌رسد در کوتاه مدت، نمادهای بنیادی که از رشد کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی منتفع می‌شوند و همچنین نمادهایی که در صورت دستیابی به توافق، از آن منتفع می‌شوند، ترکیب مناسبی برای سبد سرمایه‌گذاری باشد.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید