به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
دوشنبه, ۱۷ آبان ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۱۷ آبان ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار سرمایه امروز، متعادل و همراه با نوسانات منفی آغاز بکار کرد. در همان ابتدای بازار، خودرویی ها در محدوده سقف قیمت روزانه، معامله می شدند و نماد خودرو با صف خرید 200 میلیونی همراه بود. همزمان با نزدیک شدن به نیمه بازار، شاهد افزایش هیجانات در بسیاری از سهم های بازار بودیم. در دقایق انتهایی بازار برای چندمین بار متوالی شاهد عرضه شدن سهام ایرانخودرو بودیم، ضمن اینکه در دقایق انتهایی بازار صف فروش شستا جمع شد. ارزش معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق های سهامی در بازار امروز با رشد حدود 30 درصدی نسبت به بازار روز قبل از نکات قابل توجه بازار امروز بود و یک رکورد برای ارزش معاملات خرد در یک ماه گذشته به حساب می آمد . عرضه هایی که در مقاطع زمانی مختلفی در بازار امروز شاهد بودیم ، باعث رشد ارزش معاملات شد.

یکی از سوال های مهمی که این روز ها برای بسیاری از افراد مطرح است، این است که آیا بازار با رهبری سهام خودرویی میتواند شروع روند صعودی خود را تجربه کند یا خیر؟ و آیا گروه خودرویی لیدر جدید بازار هستند؟

رشد قیمت نمادهای گروه خودرویی در چند روز اخیر این موضوع را مطرح کرده است که آیا بازار به آینده مذاکرات برجامی خوشبین شده است که از این گروه استقبال کرده است؟ اگر جواب مثبت است چه چیزی باعث این خوشبینی شده است؟ سهام دو قول خودرو سازی ایران، ایرانخودرو و سایپا، از ابتدای امسال حدود 35 درصد افت را تجربه کرده بودند که این عامل خود موجب توجه بازار به این گروه بوده است. از طرفی، افزایش فروش نفت را سیگنالی مثبت برای مذاکرات برجامی تلقی کرده اند و به اصطلاح بوی برجام را حس کرده اند. از طرفی خبرهایی به گوش میرسید که دولت قرار است که فاصله نرخ محصولات این دو شرکت را به نرخ بازار نزدیک کند، که حاشیه سود ناخالص این شرکتها را بهبود خواهد بخشید. این موارد، جو حاکم بر سهام این گروه را بهبود میبخشد اما بررسی ها نشان داده که این افزایش قیمت پایدار نبوده. به نظر میرسد که برای سهام این دو خودروساز محدوده 250-260 تومان مناسب باشد و نباید انتظار رشد بالایی از این گروه با این وضعیت بنیادی را داشت.
با توجه به کسری بودجه و نقدینگی سنگین در کشور، بهتر است به ریسک های پیش روی برخی از صنایع اشاره کنیم. این کسری بودجه چه از طریق اوراق و چه از طریق رشد پایه پولی بخواهد جبران شود، تجربه نشان داده است که دولت این کسری بودجه را از طریق افزایش بهای تمام شده ( نرخ گاز، برق و یا حقوق مالکانه برای شرکتهای معدنی و یا حذف معافیت های مالیاتی) ابتدا به شرکتها و سپس به مردم منتقل خواهد کرد. بنابراین باید برای تحلیل این شرکتها و آینده آنها این مورد را مد نظر قرار داد. به طور مثال در اوره سازان افزایش نرخ خوراک گاز، حذف معافیت های مالیاتی این شرکتها و یا در بخش کلان، کاهش قیمت های جهانی این محصول. در صنعت فولاد، نگرانی هایی راجب قیمت گذاری که قرار است بدون وابستگی به قیمت دلار انجام شود و یا حذف معافیت های مالیاتی آنها. در مورد صنعت پالایشی باید گفت که اگر ابهام ها در مورد حاشیه سود ناخالص آنها برطرف شود، که بعید است، ( همانند گزارش های شش ماهه که با توجه به افزایش قیمت نفت انتظار عملکرد خوب از آنها داشتیم ) با توجه به روند قیمت نفت می توان انتظار رشد قیمت آنها را داشت.
برای بازار روز آینده پیش بینی می شود با توجه به عرضه هایی که در معاملات امروز داشتیم، تحرکات قابل تعمل دلار و همچنین واکنش بزرگانی چون شستا به محدوده حمایتی خود، بازار متعادل و مثبتی را داشته باشیم.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید