به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۱۶ شهریور ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۱۷ شهریور۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، امروز اصلاحی بود، اما قوی‌تر از دیروز و به نظر می‌رسد فعلاً برای چند روز ادامه داشته باشد. بازار بعد از رشدهای چند هفته اخیر، چند روزی هم روی دیگرش را به ما نشان داد. بعد از برخورد شاخص کل به مقاومت قوی یک میلیون و ۵۷۰ هزار واحد در هفته گذشته و همچنین افت قیمت دلار، اصلاح گریز ناپذیر به نظر می‌آمد و اکنون شاخص هم‌وزن نیز به ناحیه مقاومتی خود برخورد کرده است و این نیز دلیلی دیگر برای استراحت چند روزه بازار خواهد بود. اما کمی راجع به دلار به عنوان مهمترین درایور بازار سهام صحبت کنیم. دلار بعد از شروع رشد دوباره خود در یکی دو هفته گذشته به کانال ۲۸ هزار تومان نیز وارد شد و کمی هم از آن بالا رفت، اما به ناگاه افت محسوسی داشت و نهایتاً در ۲۷ هزار تومان آرام گرفت. در معاملات دیروز بازار ارز، دلار حتی به زیر ۲۷ هزار تومان آمد اما فوراً به این افت واکنش نشان داد و خود را دوباره به سطح ۲۷هزار تومان رساند. اتفاقی که دل سهامداران را قرص‌تر می‌کند. عده ای از فعالان بازار سهام و ارز معتقد بودند که دلار به سطوح پایین‌تر و بین ۲۶ تا ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان نیز می‌رسد. همین تفکر سبب شده است که خریداران دست به عصا قدم بردارند و انتظار کاهش بیشتر قیمت سهام را داشته باشند. اینکه تا چه حد این مسئله به واقعیت بدل شود در پرده ای از ابهام قرار دارد. همانطور که عرض شد نشانه آن واکنش دیروز قیمت دلار آزاد به آمدن زیر ۲۷ هزار تومان و برگشت فوری به بالای این سطح قیمتی مهم بود، اما هنوز ابهام وجود دارد و در ابهام تصمیم نگرفتن و انتظار رفع آنرا کشیدن، تاثیر خود را در سهام نیز می‌گذارد و خریدار صبر را بر خرید ترجیح می‌دهد. حفظ سطح فعلی در کانال ۲۷ هزارتومان در روزها و هفته‌های آینده احتمالا ابهامات را برطرف خواهد کرد و سرمایه‌گذاران با خیالی آسوده‌تر دست به خرید می زنند.

بنابراین به نظر می‌رسد فعلاً باید منتظر بمانیم و این شرایط را تحمل کنیم. هیچ اشکالی ندارد و اصلاح برای بازار ضروری است و بخش مهمی از آن است. اصلاح فعلی بهترین زمان برای اصلاح پرتفو می‌تواند باشد. سهام به قیمت‌های پایین تری می روند و برای خرید جذاب خواهند بود.

تایرسازها، دارویی‌ها، سیمانی‌ها و بعضی دیگر از صنایع می توانند گزینه‌های جذاب برای سرمایه‌گذاری میان مدت بعد از اصلاح شاخص بازار باشند. اینکه اصلاح تا به کجا ادامه خواهد داشت نیز مهم است ولی به نظر نمی‌رسد از حوالی یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحد کمتر شود و نقطه کف آن را می‌توان در حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد در نظر گرفته و زیر آن خیلی بعید است. بنابراین بدون نگرانی و تحمل این چند روز به سراغ روزهای خوب آینده خواهیم رفت و مزد صبر خود را با سرمایه‌گذاری صحیح در سهام سود ساز و بنیادی خواهیم گرفت.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید