به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۱۴ اسفند ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۱۵ اسفند ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار بورس تهران، در اولین روز سومین هفته اسفندماه، متأثر از اتفاقات آخر هفته قبل بود و با رنگ سبز در اکثر بخش‌های نقشه بازار به کار خود پایان داد. آخر هفته گذشته شاهد قوت گرفتن اتفاقات و خبرهای مثبت در مورد مذاکرات برجامی بودیم؛ به تبع این اخبار مثبت، نمادها و گروه‌های برجامی بیشتر از سایرین مورد استقبال قرار گرفتند و مثبت و پرتقاضا شروع به‌کار کردند. فملی، کچاد، شستا، شپدیس، وغدیر، گروه بانکی‌ها و خودرویی‌ها و برخی از سرمایه‌گذاری ها از تأثیرگذاران مثبت در روند مثبت امروز شاخص بودند. در نهایت شاخص کل با رشدی معادل 17 هزار و 627 واحد در ارتفاع 1 میلیون و 298 هزار و 818 واحد قرار گرفت. شاخص کل هم‌وزن نیز با رشدی معادل 1 هزار و 641 واحد و با 49 صدم درصد تغییر مثبت، در ارتفاع 335 هزار و 804 واحد قرار گرفت. ارزش معاملات خرد در بازار امروز با جهشی حدود 33 درصدی نسبت به بازار روز کاری قبل، عدد 4 هزار و 191 میلیارد تومان را به ثبت رساند.
روند مثبت و سبز پوشی نمادهای امروز بورس تهران طعم خوش‌بینی به نتیجه مذاکرات را داشت؛ سفر رافائل گروسی به تهران، برای اهالی بازار به عنوان یکی از نشانه‌ها و به قولی چراغ سبز مراحل نهایی مذاکرات برجامی قلمداد شده‌ و این موضوع، باعث افزایش خوش‌بینی به روند آینده بازار شده‌است و این روزها باید منتظر اعلام خبر نهایی اتمام مذاکرات وین باشیم، از روند نزولی نرخ دلار در چند روز گذشته می‌توان این موضوع را فهمید.
از طرف دیگر روند مثبت بازارهای جهانی در واکنش به تهاجم روسیه علیه اوکراین، به یکی از مشوق‌های این روزهای بازار برای رشد تبدیل شده است؛ قیمت اوره نسبت به هفته گذشته با رشدی معادل 32 دلار و حدود 4 درصدی در محدوده‌‌ی 838 دلار ( فیوچرز فوب خاورمیانه ) رسیده ‌است ( در همین راستا توقف صادارت کود شیمیایی توسط روسیه، به عنوان اولین صادرکننده اوره را در نظر بگیرید )، متانول با رشدی حدود 7 درصدی نسبت به هفته گذشته ( به میزان 25 دلار ) به محدوده‌ی 390 دلار رسیده، افزایش بی‌سابقه قیمت نفت و ایستادن در محدوده تقریباً 120 دلاری و به تبع آن رشد مشتقات نفتی، رشد قابل ملاحضه قمیت‌های مواد اولیه زنجیره فولاد ( قراضه، سنگ آهن و زغال‌سنگ ) و … . در این میان هرچند رشد برخی از کامودیتی‌‎ها مانند نفت، اوره و … باعث رشد سودآوری شرکت‌های صادرکننده ایرانی این محصولات خواهد شد اما در برخی از موارد، رشد برخی از این اقلام همچون گندم، به همین علت حمله روسیه علیه اوکراین، می‌تواند کشور را وارد یک بحران جدی کند. بنابراین تا زمانی‌که این اتفاقات مثبت برای رشد کامودیتی‌ها ادامه‌دار باشد، احتمالاً باید شاهد روند رو به رشد در این صنایع باشیم؛ هر چندکه روند مذاکرات می‌تواند بازدهی یک گروه را تحت تأثیر قرار دهد، چه در کوتاه مدت و چه در میان مدت.
با توجه به موارد مطرح شده، سهامداران بهتر است با مدنظر قرار دادن نکاتی همچون، رشد جهانی کامودیتی‌ها، نزدیک شدن به توافق و همچنین نزدیک شدن به فصل مجامع به انتخاب سهام ارزنده و سود ساز و یه تغییر ترکیب سهام پورتفوی خود اقدام کنند.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید