به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
دوشنبه, ۱۵ آذر ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۱۵ آذر ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار امروز نیز مانند روزهای قبل به پایان رسید. حجم و ارزش معاملات کم و صد البته عدم کاهش جدی قیمت در بسیاری از سهم‌ها، باعث شده است نظاره کردن و انتظار، عمل اصلی فعالان بازار سهام باشد. متاسفانه امروز رئیس مجلس از تاخیر در ارسال لایحه بودجه و تقدیم آن در یکشنبه هفته آینده خبر داد. می‌شود حدس زد که احتمالاً چشم‌ها به آخر هفته دوخته شده و اینکه چه اتفاقی قرار است در دور دوم مذاکرات در دولت جدید بیفتد، از این رو فعلا بودجه نیز ارسال نمی گردد.
به نظر می‌رسد اگر اتفاق خاص و یا اظهارنظر مهمی در ادامه هفته رخ ندهد، بازار نیز حرکت خاصی نداشته باشد. بنابراین سه روز باقی مانده نیز شبیه چند وقت اخیر خواهد بود و حالت خنثی در این چند روز نیز ادامه خواهد داشت. آنچه مهم است، این است که با وجود تمام ریسک‌های موجود ولی کلیت بازار بیش از این پایین ندارد و به ویژه برخی از سهم ها با در نظر گرفتن تمام خطرات و احتمالات منفی به اینجا رسیده اند و بعید است کمتر از این شوند. طبیعتاً اگر ریسک ها تعدیل شوند، قیمت سهم‌ها هم بالا می آیند. به طور مثال فولاد با وجود خبرهای بد و سناریوهای گفته شده، در چند ماه اخیر زیر هزار تومان نیامد و فوراً به این کف قیمتی واکنش نشان داد. در پالایشی ها نیز به طور مثال شبندر فوراً به سطوح زیر ۶۰۰ تومان واکنش نشان داد و بالاتر آمد. در بسیاری از گروه ها و صنایع، از منظر تکنیکالی به سطوح بسیار قوی حمایتی رسیده‌ایم و از منظر بنیادی نیز سهام در موقعیت جذابی هستند. بنابراین اگر بالا نداریم پایین نیز نداریم.
در حال حاضر معاملات کاملا تحت تاثیر مذاکرات و بودجه است و حتی بودجه نیز همانطور که در ابتدای مطلب اشاره شد نیم نگاهی به روند مذاکرات دارد. مذاکراتی که حدود ۱۸ سال است در حال انجام است. اخباری که از اولین دور مذاکرات در دولت جدید به بیرون درز کرد، زیاد امیدوارکننده نبود. البته این مسئله طبیعی به نظر می رسد و شاید مواضع هر کدام از کشورها در شروع گفت و گوها بعد از تغییرات انجام شده در تیم ایران، از هم دور باشند و حتی از آنچه قبلا توافق کرده بودند، فاصله بگیرند. می‌شود حدس زد که دیدگاهها کم کم به هم نزدیک شود و اختلافات کاهش یابد. واقعیت این است که تا روند مذاکرات به نتیجه نرسد یا حداقل چشم‌اندازی مشخص از توافق یا عدم توافق نباشد، بازار تغییرات زیادی ندارد و در همین قیمت ها درجا می زند. اخبار واقعی است که می‌تواند روی کلیت بازار و یا برخی از سهم‌ها و صنایع تاثیر مثبت یا منفی بگذارد و نه گمانه‌زنی‌ها.
در مورد لایحه بودجه چندین عدد و رقم و نرخ برای موارد مختلف از انرژی و نفت و مالیات و… آمده است، ولی حتی همین لایحه نیز هنوز به مجلس نرفته و مشخص نیست کدام عدد و رقم درست است. لایحه در مجلس چکش کاری می شود و نهایتا آنچه مجلس می‌خواهد اجرا می‌شود و نه لایحه ابتدایی دولت. لازم به ذکر است که زمان زیادی تا رفع ابهامات باقی نمانده است.
حالت نوسانی بازار حداقل تا سه روز آینده حفظ می‌شود. یک روز بانکی ها به دلیلی بالا می روند بعد دوباره پایین می‌آیند، روز دیگر پالایشی و روزهای دیگر سهام دیگر گروه‌ها.در چند سال گذشته و به ویژه در چند ماه اخیر آنقدر خبرهای خوب و بد و متناقض آمده است و بعضاً به حقیقت نپیوسته اند که دیگر تا خبر واقعی و عملیاتی نیاید، کسی اقدامی انجام نمی‌دهد.
دلار به بالای ۳۰ هزار تومان رسیده ولی بازار هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد، زیرا ریسک پایین آمدن نرخ دلار البته نه به مقدار زیاد وجود دارد و البته ریسک بودجه و نرخ بهره نیز هست، وگرنه در ماه‌های گذشته که شرایط کمی آرام تر بود، بازار فوراً به نرخ دلار واکنش نشان می داد و حداقل سهامی که تحت تاثیر مستقیم نرخ دلار هستند، کم و زیاد می شدند.
هر چند انتظار و صبر در شرایط فعلی بسیار سخت است، مخصوصاً برای افرادی که سهام دارند و یا حتی اعتبار گرفته‌اند و سهامشان نیز در معرض ریسک های مختلف قرار دارد، ولی این انتظارها آنقدر طولانی نخواهد شد.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید