به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
یکشنبه, ۱۳ تیر ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۱۴ تیر ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، در خصوص پیش‌بینی بازار فردا، بازار امروز با منفی آغاز شد که طبیعی به نظر می‌رسید. بعد از مثبت‌های هفته گذشته و منفی روز گذشته، آغاز منفی امروز دور از ذهن نبود. ولی رفته رفته هرچه جلوتر آمدیم، معاملات پایدارتر و بهتر شد و تقاضا قوت گرفت. شاخص مدت کوتاهی به زیر یک میلیون و 240 هزار واحد رسید ولی فورا به آن واکنش نشان داد و دوباره خود را به بالای این عدد رساند. اتفاقی مثبت که نشان می‌دهد کف‌سازی خوبی در حوالی شاخص فعلی به وجود آمده است و بازار به صورت آرام و پیوسته رو به بالا حرکت خواهد کرد. هرچه ارزش معاملات حول مقادیر فعلی شاخص بیشتر باشد، بهتر است و امیدواری نسبت به رشد بیشتر می‌شود.
نکته بسیار مهم دیگرکه نشان از تعادل بازار سهام دارد، سرانه خرید و فروش هر کد حقیقی است. در حالی که در روزهای بد بازار، سرانه فروش هر کد حقیقی، حتی به سه برابر سرانه خرید هر کد رسیده بود، ولی در حال حاضر این دو عدد به یکدیگر نزدیک شده‌اند و حتی در روزهایی سرانه خرید بیش از سرانه فروش است و در بازار منفی امروز نیز هر دو در حدود 14 میلیون تومان بودند.
مورد مهم دیگرکه نشان‌دهنده تعادل در بازار است، توجه ویژه سرمایه‌گذاران به نسبت‌های مالی ارزش بازار است. معمولا در شرایطی که سهام بالاتر از ارزش ذاتی خود معامله می شوند و اصطلاحا‌گران هستند، سرمایه‌گذاران به دارایی‌های شرکت اشاره می‌کنند و مثلا برای توجیه خرید یک سهم به ارزش روز دارایی آن مثل زمین و ساختمان و ماشین آلات و .. بها می‌دهند و تصورشان آن است که آن شرکت ارزنده است. گرچه خالص ارزش روز دارایی‌های یک شرکت هم یکی از روش‌های ارزشگذاری سهام است ولی بیشتر در مواقعی به کار می‌رود که بازار روند به شدت صعودی داشته و همچنان نیز در حال صعود است. مانند بازار اوایل سال گذشته که مردم بیشتر به دارایی های شرکت‌ها توجه داشتند و نسبت های ارزش بازار و بقیه عوامل بنیادی و شرایط کلان اقتصادی محلی از اعراب نداشت. ولی با فروکش کردن تب خرید و منطقی شدن معاملات و بهای بیشتر به فعالیت و بهره‌وری و پویایی شرکت‌ها، دوباره شاهد توجه تحلیل‌گران و سرمایه‌گذاران به نسبت‌هایی مانند پی بر ای، پی بر اس، نسبت تقسیم سود شرکت و مواردی از این دست هستیم. در جریان معاملات نیز این مسئله به خوبی قابل مشاهده است. در سهام شرکت‌های مختلف متعلق به یک صنعت، سهمی پیشتاز است و خوب معامله می‌شود که نسبت‌های ارزش بازار مناسب‌تری دارد و چشم‌انداز رشد و توسعه شرکت روشن‌تر است. بهترین مثال، شرکت‌های دارویی و پتروشیمی‌ها هستند و یا در پالایشی‌ها شبریز. آنها که سود خوبی دارند و چشم‌انداز روشن‌تر، خودشان را از بقیه سهام در همان صنعت جدا کرده‌اند. در بقیه صنایع هم رفته رفته شاهد همین ماجرا هستیم و اگر مذاکرات به نتیجه مطلوب برسد، سرعت و همه‌گیری این روند در صنایع مختلف بیشتر هم می‌شود.
به دلایل دیگری مانند ارزش معاملات و مواردی از این دست در مورد تعادل بازار می‌توان اشاره کرد که فعلا از آنها صرف نظر می‌کنیم. طبیعتا چنین بازاری تحلیلی‌تر و کاراتر از بازار یک سال پیش است و می‌شود روی آن حساب باز کرد. توصیه برای ورود به بازار این است که از افراد حرفه ای و خبره مشاوره بگیرید و یا اگر به صورت جدی قصد سرمایه‌گذاری دارید و آشنایی با بازار سهام ندارید، از خدمات شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری و سبدگردانی بهره مند شوید. در این شرکت‌ها تحلیل‌گران حرفه ای و خبره مشغول فعالیت هستند و با توجه به شخصیت هر فرد، به وی مشاوره می‌دهند و یا اقدام به سبدگردانی برای وی می‌کنند.
دوباره به بازار این روزها برمی گردیم. به نظر افت دو روز ابتدایی هفته لازم بود تا کمی از شدت تقاضا کاسته شود و اصلاح جزیی را داشته باشیم. افت اول وقت امروز و در ادامه افزایش تقاضا، نشانه ای از بازار متعادل در شروع معاملات فردا و سپس سبز شدن آن در ادامه خواهد بود و می‌توان روند صعودی ملایمی را در روزهای آینده متصور بود.روند صعودی که با تحلیل پیش می‌رود و به معنای خرید هر سهمی نیست.


سهام دلاری سودساز با نسبت‌های مناسب، کم نیستند. مانند کرماشا که با توجه به قیمت جهانی اوره و طرح توسعه آن می تواند گزینه جذابی برای خرید باشد. همینطور شپدیس که آن هم اوره تولید می‌کند و با توجه به روند افزایشی در قیمت محصولات کشاورزی و تقاضای بیشتر اوره و صادرات آن به کشور هند که بیشترین تقاضا را در خرید اوره دارد، موقعیت جذابی برای سرمایه‌گذاری است. فعلا و با توجه به کاهش قیمت دیگر محصولات شرکت‌های پتروشیمی، شرکت های اوره ساز گزینه مناسب تری برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی هستند.

به طور کلی و با توجه به روند افزایشی قیمت دلار و صحبت‌های ضد و نقیضی که در مورد توافق اولیه در مذاکرات می شود، تشکیل پرتفویی مشتمل بر سهام دلاری و همچنین سهام شرکت‌های ریالی با فروش مناسب و احتمال افزایش نرخ فروش محصولات مانند خودرویی ها،دارویی ها، شرکت‌های تولیدکننده روغن خوراکی در صنعت غذایی و شرکت‌هایی مانند اینها، ریسک پایینی دارد و می تواند بازده مناسبی را به همراه داشته باشد.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید