به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
دوشنبه, ۱۳ دی ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۱۳ دی ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار متعادل و تا حدودی عذاب آور امروز نیز به اتمام رسید. عمده سهام بازار کمی بالاتر یا پایین‌تر از صفر تابلو معامله شدند. ارزش معاملات دوباره افت کرده است و خریدار و فروشنده منتظر هستند. واقعیت این است که حداقل در کوتاه مدت و تا زمانی که تکلیف مذاکرات مشخص نشود، آب از آب تکان نخواهد خورد. معامله گران بازار ارز نیز منتظر هستند. در آنجا نیز معاملات کم شده است. در معاملات خودرو نیز چنین است و بسیاری از مصرف کنندگان واقعی نیز دست نگه داشته‌اند تا ببینند شرایط چگونه می‌شود.
بنابراین انتظار نوسانات زیاد در بازار سهام را نداریم.
مذاکرات دور هشتم مجدداً از فردا آغاز می‌شود. در حقیقت مرحله نهایی و سخت کار از فردا آغاز می‌شود و باید منتظر خبرهای مهم باشیم. آنچه تاکنون به گوش رسیده است، اظهار خوشبینی غربی‌ها به ویژه اروپایی ها از پیشرفت در مذاکرات بوده و شاید هم این خبر باعث کاهش تقاضا در بازار ارز و کاهش قیمت دلار به ۲۹ هزار و ۴۰۰ تومان در معاملات امروز بود.
غالب گروه‌های بزرگ در حوالی صفر معامله شدند و در بین کوچک ها نیز گروه زراعتی پیشتاز بود و بعد از آن گروه قند و شکر و غذایی نیز بد نبودند. به نظر میرسد حذف دلار ترجیحی و حتی دلار نیمایی در سال آینده قطعی شده و ارز به سمت تک نرخی شدن می رود. از این جهت سهام گروه زراعتی و غذایی همچنان مستعد رشد هستند و می‌توان به آنها با چشم انداز یک ساله برای سرمایه گذاری نگاه کرد.
در سهام بزرگ نیز در دقایق پایانی شاهد رشد قیمت برخی از سهمها بودیم. سه بانک بزرگ در گروه بانکی و یا سهم فولاد در فلزی ها، در نیم ساعت پایانی، معاملات رو به بالایی داشتند. اما روی هم رفته بازار توان لازم را نداشت و به نظر می رسد فردا نیز ادامه روند امروز را شاهد باشیم و افت و خیز چندانی نداشته باشیم. بازار برای مدت زیادی است که غالباً شاهد خروج پول حقیقی بوده است. این خروج به معنای ورود پول حقوقی به بازار است. نتیجه ورود حقوقی و خروج حقیقی به خوبی در عکس‌العمل شاخص کل و شاخص هم وزن پیداست. افراد حقیقی بیشتر به خرید سهام کوچک متمایل هستند و حقوقی ها بیشتر طالب سهام بزرگ. از این جهت زمانی که شاخص کل پایین می آید، با دست به کار شدن حقوقی‌ها سریع به کف تکنیکالی واکنش نشان می دهد، ولی در شاخص هم وزن که تاثیر سهام کوچک در آن واضح تر است، واکنش به کندی و با تاخیر صورت می گیرد. بنابراین می توان به حمایت و خرید حقوقی ها به ویژه در روزهایی که بازار منفی است، امید داشت.
بازار رفته رفته به سراغ گزارشات ۹ ماهه خواهد رفت. فروش شرکت ها در پاییز نسبت به پاییز گذشته بهتر بوده و سود سازی آن‌ها نیز بهتر خواهد بود. از این منظر پیش بینی بهبود p/e گذشته نگر که عامل بنیادی مهمی برای بازار است را داریم.
قیمت بسیاری از سهم‌ها به قیمت زمستان سال ۹۸ که هنوز رشدهای عجیب بازار آغاز نشده بود، رسیده است. ولی از سوی دیگر سود آنها نیز نسبت به دو سال گذشته رشد های زیاد داشته‌اند. بنابراین مشکل سود سازی و عدم ارزندگی در بسیاری از سهم‌ها وجود ندارد. مشکل اصلی ریسک‌های سیستماتیک و همچنین عدم اعتماد سرمایه‌گذاران است. ارزش معاملات بسیار پایین امروز به خوبی اهمیت ریسک سیستماتیک ناشی از مذاکرات را نشان داد. متاسفانه بخش عمده اقتصاد و زندگی مردم و بازار سهام، به گشایش های سیاسی و اقتصادی گره خورده و چاره‌ای جز صبر کردن نمانده است.
بازار این روزها آنقدر سردرگم است که حرفی برای گفتن باقی نمی گذارد. تنها باید منتظر ماند و دید که ابهامات پیش رو به کجا ختم می شوند و سپس روند را بررسی و تجزیه و تحلیل کرد.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید