به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
جمعه, ۱۱ تیر ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۱۲ تیر ۱۴۰۰


به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، در هفته معاملاتی گذشته شاخص کل درگیر محدوده مقاومت 1 میلیون و 250 و 1 میلیون و 260 هزار واحد شده بود، بطوریکه در طی 5 روز معملاتی گذشته بطور میانگین روزانه با 0.4 درصد افزایش به روند خود ادامه داد. که این میزان رشد نسبت به روزهای پایانی هفته قبل با سرعت رشد بسیار پایین‌تری روبرو بود. طبق تحلیل تکنیکی شاخص، مقاومت اولیه در حدود 1 میلیون و 260 هزار واحد قرار دارد که با پشت سر گذاشتن این محدوده به هدف 1 میلیون 310 هزار واحدی حرکت خواهد کرد. در نهایت میتوان روند شاخص کل را صعودی دانست در صورتیکه به نظر شاخص هم وزن روندی متعادل خواهد داشت.
با پشت سرگذاشتن یکی از ابهامات اصلی بازار سرمایه، یعنی انتخابات ریاست جمهوری، بازار سرمایه کشور با دو ابهام دیگر روبرو ست، یکی آینده برجام و دیگری تیم اقتصادی دولت جدید. هر چند که در گزارش‌های پیشین به نکاتی در رابطه با این دو ابهام بزرگ صحبت شده، اما بد نیست از منظر دیگر به این موارد نگاه کرد. فارغ از اسامی و گروه‌های مطرح شده برای ارکان اقتصادی کشور، به نظر می‌رسد گروه معرفی شده ارتباط و تعامل خوبی با مجلس خواهد داشت که این مورد حداقل تا شش ماه قبل از انتخابات آینده مجلس ثابت خواهد بود. از طرفی علی رغم صحبت‌های ضد و نقیض طرفین برجام، دستیابی به توافق قبل از مراسم تحلیف ریاست جمهوری دور از ذهن نخواهد بود، هرچند که سیاستهای کشور در رابطه با برجام احتمالا با تغییر دولت، تفاوت چندانی نخواهد داشت. در این صورت احتمالا همانند دولت های قبل تورم در سطح فعلی باقی خواهد ماند یا بطور خوشبینانه کاهشی باشد.
طبق صحبت‌های اپک پلاس، چشم انداز تقاضای جهانی نفت برای سال 2021 را در 6 میلیون بشکه دانست. با شروع واکسیناسیون و اخبار مثبت در رابطه با کنترل و مهار پاندمی، میتوان آینده صنعت نفت را برای ماه‌های آینده مثبت دانست، هرچند که جهش‌های جدید کرونا ویروس، تهدیدی جدی برای این صنعت خواهد بود. قیمت گاز طبیعی در اروپا به روند صعودی خود ادامه میدهد که با توجه به مصوبه بودجه سال 1400 مجلس، و ارتباط قیمت خوراک گاز با قیمت های جهانی، میتوان تهدیدی برای این دست شرکت‌ها دانست.پس از نگاهی تحلیلی به مسائل کلان، با نگاهی به صنایع مورد توجه بازار در چند روز گذشته، صنعت خودرو نگاه ما را به خود جلب می کند. گروه خودرویی، یکی از گروه هایی است که تاثیر عمده ای از مذاکرات برجام خواهدبرد. در هفته ای که گذشت، میانگین ارزش معاملات در گروه خودرویی مثبت بود به طوریکه خساپا پس از رشد خوبی که در چند روز گذشته داشت و برخورد به سقف کانالی نزولی که از مرداد سال گذشته بودجود آمده بود، امروز شاهد خروج 1.1 میلیارد پول حقیقی بود که به نظر میرسد در روز معاملاتی بعد هم در محدوده منفی معامله شود. خزامیا هم پس از ثبت دو کندل منفی و برخورد با سقف کانال نزولی یک ساله خود، امروز در محدوده منفی معامله شد البته حقیقی‌ها 272 میلیون تومان، پول وارد سهم کردند. در روزهای آینده، با توجه به ابهام در برجام و همچنین نیاز به استراحت برای اکثر سهام این گروه پس از چند روز خوب، به نظر شاهد رنج در محدوده منفی برای این گروه باشیم. هر چند که در پایان معاملات روز چهارشنبه، گروه خودرویی از لحاظ ارزش معاملات در رتبه دوم صنایع بازار قرار گرفت.


همانطور که پیش تر بیان کردیم، با توجه به افزایش قیمت گاز طبیعی و تاثیر پذیری نرخ‌های داخلی از قیمت‌های جهانی، میتوان نگران سودسازی آینده این صنعت بود. در هفته گذشته، صنعت پتروشیمی، ارزش معاملات متعادلی را پشت سر گذاشت همچنین در پایان معاملات روز چهارشنبه 9 تیر ماه، گروه پتروشیمی بیشترین ورود پول حقیقی به میزان 127 میلیارد تومان را به خود دید و باید دید که آیا ورود پول حقیقی به این صنعت ادامه دار خواهد بود یا خیر.

ضمن اینکه با توجه به نزدیک بودن فصل مجامع و درصد تقسیم سود خوب پتروشیمی ها، به نظر آینده مثبتی درانتظار این گروه باشد . در روز معاملاتی جاری، پتروشیمی نوری پس از انتشار عملکرد خرداد ماه، درآمد 3800 میلیارد تومانی را نشان میداد و همچنین مبلغ فروش خود را 293 درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل رسانده بود، با توجه به عبور از اوج قبلی 75688 ریالی اگر روند پول حقیقی در نوری حفظ شود، میتوان هدف بعدی را محدوده 105000 ریال دید و برای روز شنبه متعادل و مثبت باشد.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید