به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
جمعه, ۱۰ دی ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۱۱ دی ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار در هفته گذشته روند آرام و رو به بالایی را سپری کرد. شاخص کل رشد ۲.۷ درصدی داشت که در مقایسه با هفته قبل که رشد ۵.۱ درصدی در شاخص کل را شاهد بودیم کمی افت در رشد را نشان می‌دهد، ولی روند کلی صعودی و مثبت است. مقاومت یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد هم چنان کارساز است و فروشنده ها با شهامت بیشتری اقدام به فروش می کنند. به همین دلیل باید کمی صبرکرد تا معاملات خوبی در این قیمت‌ها صورت گیرد و بازار به طور عام و برخی از سهام بنیادی و خوب به طور خاص، توان بالا رفتن داشته باشند.
اما نشانه هایی از روند صعودی شکل گرفته است و به نظر می‌رسد تا پایان سال روند رو به بالا باشد. یکی از این نشانه ها، ورود پول های حقیقی بزرگ است. در طول پاییز امسال که اصلاح بازار را شاهد بودیم، در ۶۲ درصد از روزهای معاملاتی، سرانه فروش حقیقی ها از سرانه خرید حقیقی‌ها بیشتر بود. این موضوع نشان می‌دهد که پول‌های حقیقی بزرگ که با فکر و منطق بیشتری اقدام به معامله می‌کنند، در طول پاییز بیشتر فروشنده بوده‌اند تا خریدار. این در حالی است که از ۲۹ آذرماه که روند به سمت بالا شده است، سرانه خرید حقیقی در ۷ روز از ۸ روز معاملاتی، از سرانه فروش حقیقی بیشتر بوده است. این آمار به خوبی نشان می دهد که پول های حقیقی بزرگ دوباره در حال ورود به بازار هستند و به نظر می رسد که کف سازی قیمتی سهام در مقادیر فعلی را داشته باشیم. همچنین ارزش معاملات خرد نیز بعد از چهار هفته، در این هفته دوباره به بالای ۴ هزار میلیارد تومان رسید که نشان از کمی اقبال بیشتر به بازار سهام است. به نظر می رسد که بازار فعلا منتظر تغییر و تحولات کلان به ویژه در مسئله اتمی بماند و نوسانات خاصی نداشته باشد.
همانطور که گفته شد، بازار در هفته اخیر رو به بالا بود. هرچند در روز پایانی هفته کمی به شدت عرضه ها افزوده شد و بسیاری از سهام در اواسط تایم بازار در روز چهارشنبه، به سمت پایین حرکت کردند. ترس از اتفاقات پایان هفته و اخبار روزهای پایانی هفته همچنان با بازار است و سرمایه گذاران وقتی می بینند که ابهامات همچنان برقرار است، ترجیح می دهند ریسک کمتری را بپذیرند. این ریسک به طور عمده ناشی از پرونده اتمی است. دور هشتم تا بدین جای کار بهتر از دور هفتم بوده است. طبق گفته اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات وین، ایران پذیرفته است که مذاکرات بر اساس پیش‌نویسی که در ماه ژوئن و آنچه عراقچی ترتیب داده بود، پیش رود و خواسته‌های حداکثری را کنار بگذارد. هر دوطرف به پیشرفت در مذاکرات اذعان دارند، ولی این پیشرفت ها را کند ارزیابی می‌کنند. باید منتظر ماند و دید که در روز دوشنبه و پس از، از سرگیری مجدد دور هشتم چه اتفاقاتی خواهد افتاد. آنطورکه شنیده می‌شود، از روز دوشنبه طرف های مذاکره کننده از ارائه پیشنهادات عبور می‌کنند و وارد مرحله سخت چانه زنی خواهند شد.
گروه بانکی در هفته گذشته عملکرد بهتری داشت. خبرهای مثبت از افزایش نرخ تسعیر ارز و همچنین احتمال توافق، تقاضا در این گروه را نسبت به دیگر گروه‌های بزرگ تقویت کرده است و سهام این گروه هفته بهتری را پشت سر گذاشتند. در دیگر گروه های بزرگ، شرایط متعادل بود ولی به طور کلی فلزی ها کمی بهتر از پتروشیمی ها ظاهر شدند و گروه خودرویی نیز متعادل به کار خود پایان داد.
پول در بازار کم است و حرکت سهام بزرگ بسیار سخت است و احتیاج به کمک بیشتر حقوقی ها دارد. از این منظر خرید سهام کوچک بنیادی بهتر به نظر می‌رسند و با رشد بازار، سهام کوچک عملکرد بهتری خواهند داشت.
بخشی از سردرگمی بازار نیز به دلیل سردرگمی نرخ ارز است. تدبیر دولت پس از توافق و یا عدم توافق در مورد سیاست چند نرخی و همچنین قیمت ارز تحت هر کدام از سناریوها مشخص نیست. این مسئله باعث شده است که سرمایه‌گذاران همچنان منتظر اتفاقات در وین باشند. نرخ دلار بعد از شروع مذاکرات در دولت جدید، غالبا در فاصله قیمتی ۳۰.۴۰۰ تومان تا ۲۹.۸۰۰ تومان در نوسان بوده است و تا مشخص شدن نتیجه مذاکرات یا آمدن خبری موثق از آنچه در حال رخ دادن است، در همین بازه نوسان خواهد داشت.
در هفته آینده و تا روز دوشنبه، تعادل در بازار پیش بینی می‌شود و سرمایه گذاران با توجه به چشم اندازی که از مذاکرات دارند، تصمیم می‌گیرند.
در بین گروهها نیز، گروه بانکی با وجود اینکه به ناحیه مقاومتی خود نزدیک شده است، ولی انتظار می‌رود که عملکرد بهتری نسبت به بقیه گروههای بزرگ بازار داشته باشد. در گروههای کوچکتر نیز، پیش بینی نوسانات بیشتر از کلیت بازار را داریم. در صورت روند صعودی، سهام کوچک بنیادی، رشد بهتری در مقایسه با سهام بزرگ خواهند داشت.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید