به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
یکشنبه, ۱۰ بهمن ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۱۱ بهمن ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار بورس تهران، امروز یکشنبه، دهم بهمن‌ماه 1400 در عمده نمادها سبزپوش آغاز بکار کرد. در اکثر معاملات نمادهای بازار شاهد برتری تقاضا بودیم و برتری خریداران نسبت به فروشندگان مشهود بود. در برخی از صنایع و بزرگان در میانه بازار شاهد افزایش عرضه بودیم که این موضوع باعث شد تعداد نمادهای منفی افزایش یابد که این عدد در دقایق پایانی بازار به بیش از 300 نماد رسید. در صورتیکه این عرضه در زمان مناسبی انجام شود میتواند برای بازار خوب باشد، چرا که برای جابجایی پول میان صنایع و ورود سهامداران تازه نفس مورد نیاز باشد. در بازار امروز صنایع پالایشی و شیمیایی به نوعی لیدر بازار بودند، هرچند که دو گروه خودرویی و فلزی هم از صنایع تاثیر گذار بازار امروز بودند، اما کمی متعادل معامله شدند. در نهایت شاخص کل بورس با رشدی بیش از 25 هزار واحدی ( حدود 2 درصد رشد ) در ارتفاع 1 میلیون و 284 هزار و 574 واحدی قرار گرفت و شاخص کل هم وزن هم با 2 هزار و 619 واحد رشد در عدد 327 هزار و 755 واحدی قرار گرفت.
از نکته مثبت معاملات این روزها میتوان به رشد معنادار ارزش معاملات خرد اشاره کرد. ارزش معاملات خرد در بازار امروز مبلغ 4 هزار و 230 میلیارد تومان را به ثبت رساند. این مقدار در یک ماه گذشته بی سابقه بوده است.
از دیگر نکات مثبت بازار این روزها میتوان به صحبتهای رئیس سازمان بورس در مورد دامنه نوسان اشاره کرد، که میتواند روند معاملات بازار را تسهیل کند. هر چند که نباید به صورت شتابزده این عمل صورت بگیرد.
تحرکات مثبت دولت که به طور مستقیم و غیرمستقیم بر سودسازی صنایع تاثیرگذار است، نقطه عطفی برای روند روزهای اخیر بازار بورس محسوب می شود، بازار سرمایه در چنین شرایطی، وقتی دچار یک بحران و رکود این چنینی میشود، به حمایت هایی از بیرون بازار نیاز دارد. چه این حمایت هابا تزریق پول انجام شود و چه با برطرف کردن ابهام ها و ریسک های بازار و پیش بینی پذیر بودن اقتصاد. در این صورت وقتی حمایتهایی از بیرون بازار برای شروع و تغییر روند بازار صورت پذیرد و همراستا با این حمایت، در صورت افزایش شفافیت بازار میتواند باعث افزایش ورود نقدینگی به بازار شود. بنابراین این تحرکات مثبت ( تغییر فرمول محاسبه نرخ گاز صنایع، بهره مالکانه و … ) قابل تقدیر است، که این مورد باعث کاهش ریسک های بازار شده است.
اتفاقات این روزهایی بورس تهران، باردیگر محافظه کاری مدیران نهادها و برخی هلدینگ های دولتی، که به نوعی مالکیت عمده سهام این شرکت ها را به عهده دارند، را نشان داد. چرا در شرایطی که در تصمیمات دولت برای لایحه بودجه سال بعد باعث کاهش قابل توجه سود عمده شرکتهای زیر مجموعه این هلدینگ ها می شود، مدیران این نهادها هیچگونه اعتراضی نداشتند؟
برای پیش بینی بازار این روزها بهتر است نگاهی به وضعیت تکنیکالی شاخص انداخت؛ در تحلیل تکنیکال شاخص کل محدوده مقاومتی 1 میلیون و 300 هزار واحدی مشاهده میشود که در صورت شکست این محدوده مقاومتی شاخص کل میتواند تا محدوده 1 میلیون و 350 هزار واحدی صعود کند ( محدوده 38.2 فیبوناچی ). محدوده مقاومتی بعدی برای شاخص، محدوده 1 میلیون و 380 هزار واحدی تا 1 میلیون و 400 هزار واحدی است که هم از لحاظ تکنیکالی و هم از لحاظ روانی، بسیار محدوده مهمی برای شاخص کل به حساب می آید.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید