به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
سه شنبه, ۹ آذر ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۱۰ آذر ۱۴۰۰

به گزارش شرکت مشاور سرمایه‌گذاری معیار، بازار بوی برجام می‌داد. هر روز یک داستان، هر روز یک عامل موثر.
مدتی با پیش‌نویس بودجه بازار منفی می شود، مدتی با افزایش نرخ بهره، هفته آخر هر ماه نیز باید فروش اوراق دولتی را پشت‌سر بگذاریم. امروز مذاکرات ایران با گروه ۱+۴ عامل بی رمقی بازار بود و سهام غالباً منفی بودند. سرمایه‌گذاران منطقی رفتار می‌کنند. منتظر هستند ببینند برآیند دور هفتم مذاکرات چه می‌شود و بودجه سال ۱۴۰۱ که هفته آینده تقدیم مجلس می شود به چه شکل خواهد بود. توصیفات از بودجه به شکل کلی بوده است، ولی لایحه بودجه دولت بسیاری از ابهامات را برطرف خواهد کرد.
برگردیم به امروز
معاملات کاملا تحت تاثیر برجام و مذاکرات بود. سهام گروه بانکی پیشتازان امروز بودند. به ویژه سهام بزرگ گروه یعنی وبصادر، وتجارت و وبملت. حقوقی وتجارت و وبصادر بد نبودند ولی حقوقی وبملت طبق معمول عرضه زیادی دارد، هرچند این سهم ها در نهایت با صف خرید به کار خود پایان دادند.
سوای از اینکه چه اتفاقی در مذاکرات خواهد افتاد و توافق صورت می‌گیرد یا خیر، بازار امروز برای توافق شانس بیشتری را قائل بود. اظهارات طرف‌های درگیر در مسئله اتمی ایران با خوشبینی همراه بود و همین باعث شد تا سهامی که تاثیر مثبت بیشتری از توافق می‌گیرند، بهتر معامله شوند. گروه های پتروشیمی و فلزی و پالایشی متعادل ولی بیشتر متمایل به منفی معامله شدند. اصلاح قیمتی زیاد به ویژه در فلزی ها و رسیدن به کف قیمتی عامل بازدارنده در فروش بود و ریسک های مربوط به بودجه و مذاکرات خریداران را مردد می‌کند.
در حال حاضر نه خریداران تمایلی به خرید دارند و نه در این قیمت‌ها فروشنده رغبتی به فروش سهم خود دارد. نتیجه نیز ارزش پایین معاملات و عدم تحرک جدی در قیمت سهم ها است.
واقعیت این است که بازار احتیاج به خبر واقعی دارد. خبرهای داخلی و یا بیرون از بازار مهم هستند. باز شدن سهام خودرو و سایپا می تواند نقطه شروع حرکت در بازار باشد. لایحه بودجه و خبر های موثر از مذاکرات نیز، خبر های بیرونی هستند.
هرچه هست ماهی به دمش رسیده و زمان کمی تا رفع ابهامات مهم بازار سهام باقی مانده است. البته همانگونه که قبلا نیز اشاره شده بود، تا زمانی که اخبار موثر نیاید، بازار بالا یا پایین سنگین ندارد و احتمالا بعد از رفع ابهامات و مشخص شدن تکلیف اتفاقات در حوزه‌های کلان، وارد مرحله‌ای خواهیم شد که تحلیل سهام و انتخاب درست بسیار حائز اهمیت خواهد شد. بازار برای بسیاری از سهم ها در نقاط جذاب قرار گرفته است. دلیل پایین نیامدن بازار از مقداری به بعد نیز همین است. بسیاری از سرمایه‌گذاران بلندمدتی با اتخاذ صبری استراتژیک، منتظر قرار گرفتن قیمت سهم در بهترین نقطه و سپس خرید آن هستند. در نتیجه بازار و بهتر است بگوییم برخی سهام خوب و بنیادی، از یک حد مشخص پایین‌تر نمی آیند، زیرا خریدار قوی در آن نقطه وجود دارد.
به نظر می رسد بازار فردا نیز مانند امروز باشد و شاهد اتفاق خاصی نباشیم. البته مواضعی که در وین اتخاذ خواهد شد قطعاً روی بازار تاثیر دارد. به ویژه در گروه بانکی هر خبری که در ذهن ها باعث ایجاد خوش بینی شود باعث رشد این گروه می شود و طبیعتاً اخبار ناامید کننده رشد دو روز اخیر در این گروه را خنثی میکند.
در بقیه گروه ها نیز همچنان ابهامات برقرار خواهد بود و اخبار منفی کمی بر اخبار مثبت غلبه دارد.البته که این ذهنیت برخی فعالین بازار است که برخی از اخبار مانند توافق را منفی می‌بیند و برخی را مثبت. در نتیجه با توجه به این موارد و سوی دیگر اصلاح مناسب قیمت بسیاری از سهم ها به ویژه سهام بزرگ، انتظار تغییرات زیاد در قیمت‌ها را نداریم.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید