به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
جمعه, ۲۰ اسفند ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار ۲۱ اسفند ۱۴۰۰

بازار بورس تهران روز چهارشنبه، با پیشتازی نمادهای گروه پالایشی و خیز این نمادها به سمت سقف قیمت روزانه همراه بود. شبندر، شپنا و شتران از پرتفاضا های این گروه بودند. عمده دلیل سبز شدن این نمادها در این روزها، ارزنده بودن آن‌ها همراه با رشد قیمت جهانی نفت به دلیل اتفاقات بین روسیه و اوکراین بوده است. از دیگر اتفاقات بازار روز چهارشنبه، مثبت شدن و خیز برداشتن برخی از نمادهای گروه بانکی و خودرویی به سمت سقف قیمت روزانه بود. خودرو و وبملت از پیشتازان این دو گروه بودند، که بالاخره در دقایق پایانی شاهد به صف نشستن خریداران خودرو بودیم. در نهایت شاخص کل با رشدی معادل 11 هزار و 700 واحدی در ارتفاع ۱ میلیون و 348 هزار واحدی قرار گرفت. شاخص کل هم‌وزن نیز با رشدی معادل ۲ هزار و 353 واحدی در ارتفاع 342 هزار و 690 واحدی به کار خود در هفته سوم اسفند ماه پایان داد. ارزش معاملات خرد در بازار روز چهارشنبه حدود 4 هزار و 450 میلیارد تومان بود. ارزش معاملات خرد خود را از محدوده بحرانی حدود 2 هزار و ۹۰۰ ( بطور میانگین ) میلیارد تومان جدا کرده است و این نشانه خوبی برای بازار به حساب می‌آید که امید است با همت گروه پالایشی به این روند ادامه دهد. 

برای بازار فردا، شنبه ۲۱ اسفندماه باید چند نکته را مد نظر قرار داد، اول اینکه در بازار روز چهارشنبه با انتشار خبری مبنی بر اینکه دور جدید مذاکره بین روسیه و اوکراین برگزار شده است، شاهد واکنش منفی کامودیتی‌ها به این اخبار بودیم که ممکن است در کوتاه مدت تأثیر منفی بر بازار داشته باشد. دوم اینکه روند مذاکرات وین در این چند هفته گذشته باعث ایجاد نوسانات مثبت و منفی بین نمادهای برجامی و با افت و خیز دلار بین نمادهای صادراتی شده است که بیشترین تاثیر را از کاهش نرخ دلار و افت قیمتی این گونه نمادها شاهد بودیم، که محرک اصلی این روزهای کامودیتی‌های بورس تهران بیشتر افزایش نرخ جهانی کامودیتی‌ها بوده است تا خبرهای برجامی. بطور خلاصه باید عرض کنیم که در روزهای گذشته، خبرهای منتشر شده مبنی بر اینکه سیگنال‌های منفی به مذاکرات برجام از طرف‌های خارجی وارد شده است که احتمال زیاد به درخواست‌ها و سنگ اندازی‌های روسیه مربوط می‌شود. بنابراین این موضوع باعث شده فضای کمی مذاکرات به سمت تیره و تار شدن حرکت کند و به تبع آن تقاضا برای نمادهای برجامی کاهش یابد.

 برای معاملات این هفته به نظر می‌رسد در سمت تقاضا افرادی حاضر شوند که به دید کسب بازدهی در میانه و یا انتهای بهار سال جدید معامله انجام می‌دهند و در سمت عرضه بیشتر شاهد افرادی باشیم که برای روزهای انتهایی سال جدید به نقدینگی نیاز دارند و فروش سهام روی می‌آورند. بنابراین به نظر می‌رسد که نباید انتظار معاملاتی یکطرفه در بازار را شاهد باشیم و احتمال انجام معاملات محتاطانه وجود دارد. در مورد شاخص کل باید عرض کرد که شاخص کل از لحاظ تکنیکالی وضعیت مطلوبی قرار دارد و به نظر نمی‌رسد در روزهای انتهایی سال شاهد افت و خیز شدیدی در آن باشیم. هر چند که بواسطه تحولات بسیار سریع بازارهای جهانی و رخدادهای ناشی از تهاجم روسیه علیه اوکراین و خبرهای مثبت و منفی در مورد برجام ( هرچند که با اعلام طرف‌های برجام، مذاکرات با یک وقفه مجدداً پیگیری خواهد شد. ) احتمال ایجاد جو هیجانی وجود دارد.

با جمع‌بندی موارد و نکته‌های فوق‌ باید گفت که سهامداران بهتر است با حفظ آرامش و به دور از هیجان بازار با تصمیم‌گیری در مورد تغییر ترکیب پورتفو و یا چینش آن ، هفته آخر اسفند ماه و سال جاری را با آرامش خیال سپری کنند.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید