به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

پیش‌بینی بازار یکم خرداد ۱۴۰۱

در اولین معاملات روز هفته، با توجه به شایعات پیرامون گزارشات پالایشی‌ها، قرار گرفتن در محدوده مقاومت روانی واعظی و تکرار شدن آن و گزارشات مثبت ولی نه چندان مطلوب شرکت‌ها، حتی با وجود خرید 600 میلیارد تومانی صندوق توسعه و صندوق تثبیت خریداران با چاشنی احتیاط و وسواس به امید خرید در قیمت‌های پایین‌تر ظاهر شدند تا شاخص کل با افت بیش از 15 هزار واحد به عدد 1 میلیون و 579 هزار واحد دست یابد. ارزش معاملات خرد هم با افت محسوسی همانند روز معاملاتی گذشته مواجه شد و به کمتر از 6 همت رسید تا احتیاط و تامل را بیش از پیش بر بازار حاکم کند و نکته‌ای منفی در محسوب گردد. حال این سوال برای افراد پیش می‌آید که با این اوصاف بورس در هفته جاری چه خواهد شد؟

در ابتدا می‌توان به شایعات گزارشات پالایشی‌ها اشاره کرد و گفت که این شرکت‌ها نرخ خود را تا زمان انتشار گزارشات حسابرسی شده  و اعلام نرخ توسط پالایش و پخش به صورت علی الحساب اعلام می‌کنند و این را باید در نطر گرفت که این نرخ‌های علی الحساب بر اساس میانگین 9 ماهه 1400 بوده و اوج قیمت‌های جهانی در زمستان را در نظر نمی‌گیرند لذا پیش‌بینی می‌شود در هفته جاری تا زمان انتشار گزارشات حسابرسی شده، پالایشی‌ها منفی دنبال شوند و هر رنج منفی فرصت خریدی قلمداد گردد.

در این میان با افزایش 0.12 درصدی نرخ بهره بین بانکی نسبت به نرخ هفته گذشته انتظار افزایش قدرت فروشندگان می‌رود اما با توجه به آنکه چشم انداز نزولی پیش روی بازار وجود ندارد و بسیاری از سهام در منفی‌ها خریدار دارند احتمالا بازار در هفته جاری همین محدوده‌ها به تثبیت برسد و اصلاح زمانی را بیشتر پیش رو داشته باشد، تا مسائلی از قبیل ادامه دار بودن تورم جهان و ایران و  افزایش قیمت دلار و گزارشات قابل قبول شرکت‌ها و… محرکی در جهت رشد بازار باشند.

از لحاظ تکنیکالی نیز باید گفت که شاخص کل در روند بلندمدتی به محدوده مقاومتی معتبر ناحیه 1.6 میلیون واحدی رسیده و نشانه‌ای از ضعف روند در نزدیکی این ناحیه دیده نمی‌شود و از لحاظ کوتاه مدتی نیز به سقف کانال صعودی رسیده است و ناحیه حمایتی شاخص نیز در محدوده 1 میلیون و 550 هزار واحد قرار دارد. در نتیجه برای بازار فردا انتظار می‌رود بازاری متعادل با گرایشی منفی را در پیش داشته باشیم و اصلاح بازار را امری طبیعی در نظر گرفت.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید