به وب سایت گروه مشاور سرمایه گذاری معیار خوش آمدید
شنبه, ۳۰ بهمن ۱۴۰۰

پیش‌بینی بازار یکم اسفند ۱۴۰۰

به آخر بهمن ماه رسیدیم و خبری از بازار گرم کننده نشد، طی این روزها تغییرات شاخص کل و هم‌وزن حدود 1 درصد شده و ارزش معاملات مجدداَ حدود 3 هزار است. نکته جالب آن است که قبلا هر خبر مثبتی از سوی برجام شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌داد. برخی معتقدند بازار از ریل خارج شده و ورود پول به آن متوقف شده چرا که مدت‌ها‌ است بازار از سوی دولت در حال سرکوب شدن است برخی دیگر معتقدند بازار در انتظار محقق شدن آینده تحولات سیاسی است و برخی هم معتقدند در شرایطی که مناقشات روسیه و اوکراین بر بازارها تاثیرگذار است و مذاکرات در حال اجراست بازار بدون نوسان به کار خود ادامه می‌دهد، در کل استراتژی همه افراد صبر کردن است.
در این شرایط با توجه به حجم و ارزش معاملات می‌توان گفت که بازار به نقطه تعادلی خود رسیده وخریدار وفروشنده قویی ندارد، خریدارها با وجود ریسک‌ها و افت‌های سنگین گذشته جرات خرید ندارند و فروشنده‌ها هم با توجه به پتانسیل‌ها و ارزنده بودن حاضر به فروش سهام در این قیمت‌ها نیستند.
در رابطه با اینکه آیا در ادامه هم‌این رکود ادامه خواهد داشت یا نه باید گفت که در اسفندماه همیشه به طور سنتی شاهد فشار فروش بوده‌ایم هر چند که امسال سایه تسویه اعتباری برداشته شده اما به هر حال چه حقیقی و چه حقوقی با توجه به پایان سال به نقدینگی نیاز دارند و در این میان چون حقوقی‌های بزرگ سهام دار شرکت‌های بزرگ هستند بنطر می‌رسد فشار فروش بر نمادهای بزرگ بازار بیشتر باشد بنابراین انتطار رشدی در اسفند ماه نمی‌رود و از لحاظ تکنیکال شاخص کل در حال درجا زدن است و اندیکاتور MFI موفق به عبور از ناحیه اشباع نشده که نکته خوبی نیست و اندیکاتور RSI در محدوده تعادلی 50 قرار گرفته است لذا بنظر می‌رسد ضمن اینکه تنها کمتر از 19 روز کاری تا پایان سال جاری باقی مانده، بورس کم نوسان و بدون تطلاطم به پیش برود. همچنین برای بازار فردا باید گفت که محدوده 1.280 میلیون واحد محدوده حمایتی شاخص است و نوسانات حول این محدوده گواه همین موضوع است، بنابراین احتمال می‌رود با توجه به نوسانات نرخ دلار شاخص حول این محدوده به نوسان ادامه دهد و نزول چندانی نداشته باشیم.

دسته بندی گزارش
اخبار و رویدادها
نظر خود را بنویسید